کد خبر: ۷۶۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۳

پيشنهاد يک نماينده مجلس براي مقابله با ريزگردها

  نماينده اهواز با اشاره به اقدامات اخير جهت مقابله با ريزگردها در خوزستان گفت: در مقابله با ريزگردها؛ به جاي مالچ‌پاشي بايد نهال کاشت.

ناصر سوداني گفت: در يک‌سوم از مساحت تالاب هورالعظيم فعاليت‌هاي نفتي انجام مي‌شود که موجب خشکاندن اين تالاب شده است، با توجه به تاثير خشکي تالاب هورالعظيم در پيدايش پديده ريزگردها، هفته گذشته دو دريچه آب به روي تالاب باز و آب رهاسازي شد و اکنون خاک خشک شده اين تالاب تا حدودي مرطوب شده است.

وي عنوان ‌کرد: کاشت نهال، مهم​ترين اقدام در مقابله با ريزگردها است، نهال​هايي که کاشته مي​شود بايد کمترين آسيب​ها را در پي داشته باشند زيرا برخي از نهال​ها حساسيت​زا هستند، از سوي ديگر بايد توجه شود نهال‌هايي انتخاب شود که مصرف آب کمتري داشته باشند.

وي افزود: بعضي از شرکت​ها و افراد متخصص در اين زمينه پژوهش​هايي داشته​اند و اکنون در حال رايزني در اين خصوص هستيم، در هفته گذشته گروهي از دانشجويان ايراني دانشگاه کاليفرنياي آمريکا به خوزستان آمدند و توانستند کاشت يک ماده نباتي به اضافه يک گياه خاص را تجربه کنند.

نماينده اهواز تصريح ‌کرد: در عرصه کشاورزي، توليد گياهان مهارکننده با برگ​هاي پهن و ساقه ريشه​دار و هزينه​هاي کمتر براي مقابله با ريزگردها در حال بررسي است، از آنجا که مالچ​ احتمال دارد در آينده به ريزگردهاي شيميايي تبديل شود، مالچ​پاشي را مضر مي‌دانيم؛ به جاي ماده نفتي بايد ماده نباتي و گياهي با فناوري پيشرفته جهت مقابله با کانون​هاي ريزگردها به کار برده شود.

وي با اشاره به سفر تعدادي از اعضاي هيات دولت به کشور عراق عنوان‌ کرد: در اين سفر طرف عراقي از برنامه‌هاي مقابله با اين پديده استقبال کرد اما مقابله با ريزگردها زمان​بر است زيرا عوامل آن به‌راحتي قابل کنترل نيستند، سدسازي در کشورهاي ترکيه و سوريه مانع از ورود آب به دجله و فرات شده و اين امر اکوسيستم منطقه را دچار اختلال کرده است.

سوداني ادامه‌ داد: اين عوامل، موجب خشکسالي بلندمدت شده و خوزستان نيز از اين وضعيت متاثر شده است؛ در 10 سال گذشته ما بيابان​زايي داشته‌ايم نه بيابان​زدايي.

نماينده اهواز در پايان با اشاره به بحث‌هايي درباره حذف بودجه مقابله با ريزگردها توسط نمايندگان مجلس، گفت: اعتباراتي که حذف شده تحت عنوان برگزاري همايش​هاي تشريفاتي بوده است، همين اتفاق در سيستان و بلوچستان نيز افتاد که به اسم تالاب هامون همايش شب خاطره​گويي برگزار شد اما اقدامي در خصوص نجات اين تالاب انجام نشد.
*ايسنا