کد خبر: ۷۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۱

طیب نیا: سیاست کاهش تورم را تا تک رقمی شدن ادامه می‌دهیم


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اراده دولت تدبیر و امید برای مبارزه با شاخص تورم، تاکید کرد: سیاست کاهش نرخ تورم تا تک رقمی شدن آن ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا روز سه شنبه در گردهمایی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های سراسر کشور، افزود: هنگامی که برخی کشورها توانسته اند تورم خود را تک رقمی کنند پس ما هم می توانیم.

وی نقش و مسئولیت این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را بی بدیل دانست و افزود: به لحاظ حوزه وظایف و ماموریت ها و همچنین مقیاس و تنوع عملکرد هیچ دستگاهی را نمی توان با وزارت امور اقتصادی و دارایی مقایسه کرد.

طیب نیا در تشریح شاخص های اقتصادی کشور، گفت: به لحاظ رتبه کسب و کار در وضعیت بسیار بدی قرار داشتیم به نحوی که در رتبه بندی های جهانی در رده 152 بودیم اما با تلاشهایی بعمل آمده این رتبه تا 22 واحد ارتقاء یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال با بیان اینکه این رتبه کسب و کار نیز شایسته کشور ایران نیست، بر روند روبه رشد و ارتقاء آن تاکید کرد.

طیب نیا با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص دو معضل اقتصاد کشور، گفت: ایشان به درستی اشاره کردند چرا که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و دولتی بودن اقتصاد مهمترین مشکلاتی است که باید برای رفع آن چاره جویی شود.

وزیر اقتصاد در ادامه، بهبود محیط کسب و کار را از مهمترین اولویت های این وزارتخانه و سازمانهای تابعه آن دانست و تصریح کرد: چنانچه محیط کسب و کار بهبود یابد، بخش خصوصی واقعی رشد یافته و مالکیت بنگاهها نیز به بخش خصوصی منتقل می شود.

طیب نیا افزود: در چنین شرایطی است که بخش خصوصی کشور بزرگتر می شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور رونق می گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری داخلی در اقتصاد، افزود: اگر سرمایه گذار داخلی رغبتی برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار و یا توسعه کسب و کار خود نداشته باشد، چطور می توان انتظار داشت که سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را به کشورمان بیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت درآمدهای مالیاتی در کشور اشاره کرده و گفت: اگر می خواهیم وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم باید سعی کنیم درآمدهای پاک مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اصلاح نظام مالیاتی را مهمترین طرح و پروژه اقتصادی کشور برشمرد و گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور در چارچوب طرح جامع مالیاتی بسیاری از کمبودها و نقاط ضعف نظام درآمدهای کشور را برطرف می کند و در این راستا فقط به افزایش درآمدها توجه نشده است.

وی تحقق 96 درصدی درآمدهای پیش بینی شده در سال جاری علیرغم رشد 43 درصدی رقم درآمدها در بودجه امسال نسبت به سال گذشته را از توفیقات نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: سال گذشته که بودجه کشور طراحی می شد، گمان نمی کردیم بتوانیم بیش از 95 درصد از برنامه تحقق پیدا کند، هرچند وضعیت کنونی نیز هنوز رضایت بخش نیست.

وزیر اقتصاد وصول مالیات براساس اطلاعات درست، شفاف و دقیق را شرط موفقیت نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: اگر وصول مالیات ها براساس اطلاعات درست، دقیق و شفاف نباشد و با فشار از مودیان، مالیات دریافت کنیم، در بلندمدت موجب کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مردم احساس کنند که مالیات به نحو صحیح در جامعه هزینه می شود در پرداخت مالیات با اعتماد بیشتری همکاری خواهند کرد.

طیب نیا گفت: در شرایط بسیار حساس تاریخی قرار داریم و علیرغم تداوم تحریم ها توانستیم با مدیریت مناسب تورم بالای 40 درصدی را تا حدود 15 درصد کاهش دهیم.

وی کاهش شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده به حدود 11 درصد را از دیگر نشانه های توفیق سیاست های اقتصادی بر شمرد و گفت: پس از بیش از پنج سال پایین ترین نرخ تورم تولیدکننده در کشور در بهمن ماه ثبت شد به نحوی که این شاخص در ماه گذشته به منفی 0.8 درصد کاهش یافت که حاکی از کاهش نرخ تورم در ماههای آتی است.

وزیر اقتصاد در تشریح دلایل این نتیجه گیری نیز گفت: شاخص تورم تولیدکننده به نوعی پیش نگر تورم است و کاهش این شاخص حاکی از تداوم کاهش تورم در ماههای آتی است.

طیب نیا با اشاره به اراده دولت برای مبارزه با تورم تا کاهش این شاخص به سطوح یک رقمی، گفت: وقتی بقیه کشورها توانستند پس ما هم می توانیم و بنا داریم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه دهیم.

در ادامه این نشست، به مدیران کل ادارات امور اقتصادی و دارایی استانهای زنجان، خراسان جنوبی و قم که بنا بر امتیازات دفتر ارزیابی عملکرد وزارتخانه، به ترتیب حایز رتبه اول تا سوم شده بودند، از سوی وزیر اقتصاد لوح تقدیر اعطا شد.
*ایرنا