کد خبر: ۷۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۴

استفاده زياد از فناوري زوال عقل مي‌آورد

  مطالعات محققان انگليسي و سوييسي نشان مي دهد، استفاده بيش ازحد از فناوري هاي پيشرفته حافظه انسان را تهديد و او را در معرض خطر ابتلاي پيش از موعد به زوال عقل قرار مي دهد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اين محققان هشدار مي دهند که استفاده روزمره از فناوري هاي پيشرفته سبب بروز تغييرات غيرمنتظره اي در مغز مي شود.

تاکنون تصور مي شد که مغز انسان تا زمان رسيدن به بزرگسالي تکامل مي يابد و از آن زمان به بعد بدون تغيير باقي مي ماند؛اما اکنون تحقيقات نشان مي دهد تمام کارهايي که ما در زندگي روزمره انجام مي دهيم سبب مي شود مغز به روش هاي بي شماري دوباره خود را طراحي کند

دکتر آرکو گوش متخصص اعصاب در دانشگاه زوريخ سوييس متوجه شده است، افرادي که از تلفن هاي همراه صفحه لمسي استفاده مي کنند قشر سوماتوسنسوري مغز آنها بزرگتر است؛ اين منطقه از مغز انگشت شست را کنترل مي کند.

بر اساس اين تحقيق که در مجله Current Biology منتشر شده است، هر چه شخص زمان بيشتري را صرف کار با تلفن همراه خود مي کند، اين ارتباط ميان مغز و دست بيشتر مي شود.

مطالعه ديگري که در ماه سپتامبر توسط محققان دانشگاه ساسکس انگليس انجام شد، نشان داد، افرادي که بطور روزمره در يک زمان به بيش از يک صفحه نمايش نگاه مي کنند براي مثال در حاليکه در مقابل تلويزيون نشسته اند از تلفن همراه خود استفاده مي کنند خطر ابتلا به افسردگي و مشکلات احساسي در آنها افزايش مي يابد.

محققان با تصوير برداري از مغز 75 داوطلب متوجه شدند منطقه اي از مغز به نام قشر کمربندي قدامي (ACC) در افرادي که همزمان از چند وسيله الکترونيکي استفاده مي کنند، کوچکتر است.

ACC منطقه اي از مغز است که گمان مي رود احساسات را تنظيم مي کند و در تصميم گيري دخالت دارد.
*ايرنا