کد خبر: ۷۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۴

صدای پای چینی‌ها برای تکمیل پروژه فیبر نوری


ارایه دسترسی فیبرنوری به شرکت‌ها در سال آینده قطعی است و در زمینه دسترسی فیبرنوری به منازل هم در سال آینده نزدیک به 500 هزار شماره پورت در برنامه اجرایی شرکت قرار دارد که نیمی از آن تا پایان سال آینده فعال خواهد شد. این در حالی است که یکی از منابع سرمایه‌گذاری خارجی این شرکت بانک سایناشور چین است که دریافت سرمایه از این بانک مورد موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته و هم‌اکنون در بانک عامل مشغول تکمیل پرونده هستیم. محقق شدن این امر به توافق دولت‌های ایران و چین بستگی دارد.

به گزارش جهان صنعت، چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهارنظر خود درباره زیرساخت‌های ارتباطی کشور با اشاره به اینکه آخرین هشدار به این شرکت از سوی وزارت ارتباطات داده شده است، علت تاخیرهای پیش‌آمده در روند فعالیت این شرکت را وجود برخی مشکلات مالی دانست. علاوه بر آن، واعظی معتقد است که هم‌اکنون ایران و کشورهای منطقه نیازمند کارخانه ساخت فیبرنوری هستند. اما مدیرعامل اپراتور فیبرنوری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به حل مشکلات مالی این شرکت به تشریح برنامه‌های آینده و چالش‌های پیش روی پروژه فیبرنوری پرداخته است.

مدیرعامل اپراتور چهارم با اشاره به اینکه پروژه اتصال فیبرنوری به منازل و سازمان‌ها حداقل به طور متوسط به پنج میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد، گفت: اگر پروژه ایرانیان نت، هشت سال به طول بینجامد به طور متوسط سالانه به 700 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

باقری چناری با اشاره به اینکه ایرانیان نت هر ساله به طور متوسط سه هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، یکی از منابع سرمایه‌گذاری در ایرانیان نت را سهامداران آن دانست و گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته در مجمع عمومی این سازمان بحث افزایش سرمایه مطرح و با دو هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه موافقت شده است.

وی همچنین درباره طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ساخت کارخانه فیبرنوری اظهار کرد: ظرفیت داخلی کشور برای ساخت فیبرنوری حدود 20 هزار کیلومتر در سال است و در حال حاضر چند واحد تولیدی از جمله شهید قندی و مجتمع تعاونی رفسنجان در این زمینه فعالیت می‌کنند. باقری با اشاره به اینکه ساخت فیبرنوری در دو قسمت انجام می‌شود، اظهار کرد: در بخش هسته و کابل اصلی (مترو) از کابل‌های فیبرنوری داخلی استفاده می‌شود اما برای رساندن این کابل‌ها به در منازل و یا شرکت‌ها باید از میکروکابل استفاده شود چراکه این میکروکابل‌ها هم کوچک‌تر و دارای مفصل کمتری هستند و علاوه بر آن تعداد بیشتری از این کابل‌ها را می‌توان از داکت‌ها عبور داد در نتیجه هزینه طرح کاهش می‌یابد. مدیرعامل اپراتور چهارم افزود: استفاده از این میکروکابل‌ها همچنین می‌تواند هزینه حفاری شرکت را نیز کاهش دهد چراکه الان مهم‌ترین مساله‌ای که ایرانیان نت با آن درگیر است بحث حفاری‌های در شهر است.

وی همچنین درباره استفاده از داکت‌ها برای اتصال کابل‌های فیبرنوری خاطرنشان کرد: زمانی که از میکروکابل استفاده می‌شود فاصله حوضچه‌ها نیز بیشتر است و این امر نه تنها هزینه‌های مالی را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‌شود سرعت انتقال داده نیز سریع‌تر شود. باقری درباره نیاز کشور به ساخت فیبرنوری تصریح کرد: در حال حاضر بحث بر سر ساخت این میکروکابل‌هاست و پیشنهاد می‌شود که همین شرکت‌های فعال در زمینه ساخت فیبرنوری این میکروداکت‌ها و میکروکابل‌ها را تولید کنند.

وی درباره تولید این کابل‌ها در خارج از کشور اظهار کرد: اگر کارخانه‌های داخلی نتوانند کابل‌های مورد نیاز را تهیه کنند آن وقت ما شرکت‌های خارجی فعال در این زمینه را ملزم می‌کنیم که کارخانه‌هایشان را در داخل کشور راه‌اندازی کنند و این تولید را در ایران انجام دهند. وی همچنین درباره همکاری شهرداری‌ها با ایرانیان نت برای نصب کابل‌های فیبرنوری اظهار کرد: من از شهرداران شهرهای مختلف کشور خواهش می‌کنم که در این زمینه با ایرانیان نت همکاری کنند و مجوز حفاری‌های لازم را ارایه دهند.

باقری همچنین تصریح کرد: شهرداری‌ها اگر داکت و کانال خالی در اختیار دارند، می‌توانند آنها را در اختیار ایرانیان نت قرار دهند و این شرکت نیز هزینه آن را به شهرداری پرداخت می‌کند. به این صورت دیگر نیاز به حفاری‌ها برای نصب داکت کم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایرانیان نت با اشاره به اینکه به عنوان کسی که در مخابرات کار کرده معتقد است که شخم زدن بدون دلیل شهرها فایده‌ای ندارد، گفت: به همین دلیل از شرکت مخابرات خواسته‌ایم که از داکت‌ها و کانال‌های موجود به صورت مشترک استفاده کنیم و از شهرداری هم همین را می‌خواهیم که اجازه استفاده از داکت‌های خالی را در اختیار این شرکت بگذارند.