کد خبر: ۷۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱

تجارت مرگ، آشکارا زير پوست شهر!

  به تجارت مواد مخدر، اسلحه و قاچاق انسان، تجارت مرگ مي‌گويند؛ اما تجارت ديگري در زير پوست شهر در جريان است که آثار مخرب آن کمتر از اقدامات ياد شده نيست.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، پيش از اين برخي رسانه‌ها از اتفاقات روزمره‌اي که در تعمير غير اصولي و سطحي خودروهاي چپي و تصادفي شديد و عرضه مجدد اين خودروها به عنوان خودروي نو و اصطلاحا بي‌رنگ، رخ مي‌دهد پرده برداشته بودند.

اما ظاهرا فاجعه به همين جا ختم نشده و مدت مديدي است که تجارت ديگري تحت عنوان "خريد و فروش قطعات داغي خودروها" شکل گرفته است. در اين تجارت، مالک خودرويي که تصادف شديد داشته است، پس از تعمير خودرو، قطعات خودروي آسيب ديده را به افرادي که به خريد قطعات داغي (قطعات آسيب ديده و تعويضي خودرو) مشغولند، مي‌فروشد.

خريداران قطعات داغي‌ نيز از اين قطعات براي تعمير غير اصولي و سطحي ديگر خودروهاي آسيب ديده استفاده کرده و در مواردي اين قطعات را مانند جراحي ماهر، به يک خودروي تصادفي و چپي پيوند مي‌زنند تا خودروي جديدي با ظاهري مناسب اما غير ايمن، متولد شود.

در اين زمينه فرض کنيد يک خودروي ال 90 تصادف شديدي داشته و در فرايند تعمير خودرو در تعميرگاه خودروساز، اتاق خودرو تعويض شده است. در اين موارد دو اتفاق براي اتاق آسيب ديده خودرو مي‌افتد؛ يا خودرو فاقد بيمه بدنه بوده و مالک خودرو اتاق آسيب ديده را مستقيما به خريداران قطعات داغي‌ مي‌فروشد و يا خودرو داراي بيمه بدنه بوده و اتاق خودرو به همراه ديگر قطعات آسيب ديده به عنوان داغي، تحويل شرکت بيمه‌گر مي‌شود.

در اين موارد نيز شرکت بيمه در روز روشن، مزايده فروش قطعات داغي را برگزار کرده و آن‌ها را به خريداران قطعات داغي‌ مي‌فروشد. خريداران قطعات داغي‌ نيز از اين قطعات براي سر هم کردن و تعمير غير اصولي ديگر خودروهاي تصادفي و چپي، استفاده مي‌کنند.

در اين مثال نيز، فرد خريدار قطعات داغي‌ که اتاق آسيب ديده خودروي ال 90 را از مالک خودرو يا شرکت بيمه خريداري کرده، از اين اتاق براي تعمير و سرهم‌بندي ديگر خودروهاي ال 90 که دچار تصادفات شديد شده‌اند، استفاده خواهد کرد و يا اين اتاق را به خريداران خودروهاي تصادفي خواهد فروخت تا آنها از بخش‌هاي مختلف اين اتاق براي تکه‌کاري و سرهم‌بندي اتاق آسيب ديده يک خودروي ديگر، استفاده و خودروي سرهم‌بندي شده را تحت عنوان خودروي بدون تصادف و بي‌رنگ، به بازار عرضه کنند.

نتيجه اين وضعيت، شکل گرفتن تجارت سياه خريد و فروش خودروهاي تصادفي و قطعات داغي خودروهاي آسيب ديده است. خودروهايي که بايد در تعميرگاه‌هاي مجاز تعمير شده و قطعاتي که بايد به قبرستان خودروها فرستاده شده و اوراق شوند، اما به جاي اين کار از آنها براي تعمير غير اصولي خودروهاي تصادفي و فريب مصرف‌کنندگان، استفاده مي‌شود.

در اين ميان مشخص نيست که چه نهادي بايد جلوي چنين تجارتي را گرفته يا حداقل بر آن نظارت کند. مبارزه با تجارت اسلحه، مواد مخدر و قاچاق انسان متوليان خود را داشته و با آن برخورد مي‌شود اما تاکنون هيچ نهادي وارد اين حوزه مهم اما مغفول، نشده است.

از آن مهمتر آنکه ضعف‌هاي قانوني در اين زمينه وجود دارد که نيازمند رسيدگي است. ضعف‌هاي قانوني از جمله اينکه شرکت بيمه چرا بايد رسما وارد اين تجارت شده، به عضوي از اين چرخه سياه تبديل و با برگزاري مزايده، قطعات آسيب ديده (داغي) را به خريداران قطعات داغي‌ بفروشد؟ پرسش ديگر اين است که آيا پليس راهنمايي و رانندگي به عنوان مسوول حفظ ايمني در خيابانهاي کشور، نبايد از تعمير غير اصولي خودروهاي تصادفي جلوگيري کند و ...

و اما پرسش آخر، جان انسانها مهمتر است يا سودي که از پول خون انسانهاي بي‌گناهي که خودروي چپي و تصادفي را به عنوان خودروي بي‌رنگ خريداري کرده و در تصادفات احتمالي آسيب خواهند ديد، به دست مي‌آيد؟ شما نظر بدهيد.
*ايسنا