کد خبر: ۷۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۱

کره‌جنوبي در عربستان نيروگاه اتمي مي‌سازد

  سفر رئيس جمهور کره جنوبي به عربستان، به امضاي چندين تفاهم نامه همکاري مشترک و ساخت نيروگاه اتمي به دست سئول در عربستان منجر شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه عربستاني «الحيات»، گزارش داد همکاري‌هاي هسته‌اي کشورهاي کره جنوبي و عربستان توافقنامه‌هاي نقل و انتقال دريايي و همکاري‌هاي علمي هسته‌اي و تحقيقات علمي امضا کرده‌اند.

در همين راستا دفتر رياست جمهوري کره جنوبي در سئول از ساخت و فعال سازي دو نيروگاه اتمي (SMART) در عربستان خبر داد و تأکيد کرد که دو کشور بر اعزام دانشمند، کارشناس و اساتيد دانشگاه «کايست» کره جنوبي [دانشگاه علوم مهندسي هسته‌اي کره جنوبي] به عربستان براي افتتاح دانشکده هندسه هسته‌اي در عربستان و تأمين نيروي انساني شهرک هسته‌اي «ملک عبدالله» و همکاري علمي به توافق رسيده‌اند.

در ادامه اين بيانيه تأکيد شد نيروگاه‌هاي هوشمند (SMART) کره جنوبي در عربستان طي چند سال آينده به صورت گسترده توليد خواهد شد و تا سال 2030 دست کم 180 نيروگاه از اين دست براي صادرات به کشورهاي جهان سوم ساخته مي‌شود.

در حالي که عربستان خود يکي از کشورهايي است که بارها درباره توافق هسته‌اي با ايران هشدار داده تلاش مي‌کند قدرت اتمي خود را افزايش دهد؛ در همين راستا پيشتر شاهزاده «ترکي الفيصل» رييس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان سعودي اخيرا گفته بود که رياض در پي توسعه انرژي هسته‌اي است.

اين کشور بارها آشکارا اعلام داشته که حق توسعه توانمندي اتمي را براي مقابله با تهديد ايران محفوظ مي‌داند. به همين دليل در ماه‌هاي اخير چندين بار گزارش‌هايي از افزايش همکاري اتمي عربستان با پاکستان مطرح شده است.

«جان کري» وزير خارجه آمريکا نير روز سه شنبه (ديروز) براي ديدار با «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان به رياض سفر کرده بود تا جزئيات گفت‌وگوهاي هسته‌اي با ايران را با شاه سعودي در ميان بگذارد.
*فارس