کد خبر: ۷۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۷

موانع ازدواج موفق را بشناسيد

 موانع ازدواج موفق در جامعه تنها نداشتن پول و شغل کافي و به دنبال ان نداشتن مسکن و از اين قبيل ها تعريف شده است اما اگز کمي واقع بين باشيم مشکلات رفتاري در درجه بندي موانع ازدواج جوانان در رتبه هاي بالاتري قرار مي گيرند.

در اينجا 3اشتباه رايج ديگر در انتخاب همسر و ازدواج را برايتان مي گوييم.

موانع ازدواج و چشم و هم‌چشمي
«از دخترخاله‌ات ياد بگير، شوهري پيدا کرد که بيا و ببين!»، «پسرعمه‌ات چه دختر زيبارويي را به همسري انتخاب کرده است!»، «همه توانستند ازدواج کنند الا تو يکي» و... صحبت‌هاي اين چنيني در بسياري از خانواده‌هايي که جوانان هم‌سن و سال دارند که اتفاقا همگي‌شان هم دم‌بخت هستند، بسيار شنيده مي‌شود.

اگر شما هم در چنين شرايطي هستيد؛ از هر کسي که سراغ‌تان مي‌آيد حرف و حديث مي‌شنويد، تحت فشار هستيد و احساس اجبار به ازدواج مي‌کنيد، خانواده‌تان شما را لاي منگنه گذاشته و اصرار به ازدواج سريع‌تر شما دارند، اگر به دنبال برترين انتخاب‌ها هستيد يا اين که نقشه مي‌کشيد چگونه و چطور مي‌توانيد از ديگران رويي کم کنيد تا بيايند و ببينند و... بايد بگوييم اينجا چراغ قرمز است، لطفا ايست کنيد، حرکت شما جايز نيست! ميل شديد به جبران کردن و خودي نشان دادن، کم کردن روي اطرافيان از طريق ازدواج يا مقايسه دائم گزينه انتخابي خود با مورد ازدواج ديگران و... به عنوان نشانه‌هاي خطر در انتخاب محسوب مي‌شوند که مي‌توانند مسير زندگي‌تان را در سرابي پيش ببرند که هرگز آبي گوارا و قابل نوشيدني يافت نخواهد شد.

با چشم و هم چشمي چه کنيم؟
حسادت برانگيخته شده‌تان را بپذيريد؛ شما در حال حاضر برحسب اين حس‌تان فکر و رفتار مي‌کنيد. عموما انتخاب بر مبناي حسادت، فارغ از عقل و منطق بوده و بسيار تحت تاثير کوته‌نگري‌ها و ساده‌انديشي‌هاست که عاقبتي جز ياس و پشيماني به ارمغان نمي‌آورد؛ بنابراين در اين شرايط، عقل سليم حکم مي‌کند از هر اقدامي در زمينه ازدواج صرف‌نظر کنيد، چون ضريب خطا در اين نوع انتخاب‌ها تا حد زيادي بسيار بالاست. به جاي تفکر به ازدواج، به درون خودتان بينديشيد؛ حسادتتان را ريشه‌يابي کنيد، عوامل ايجادکننده و تداوم‌دهنده آن را بشناسيد، راهکارهاي مقابله با آن را ياد بگيريد و در نهايت خود را ملزم و موظف به تمرين کنيد تا با اراده‌اي قوي و براي خوشبختي‌اي که لايق آن هستيد به جنگ اين حس مخرب برويد. زماني که عاري و تهي از حسادت شديد و به مرتبه‌اي رسيديد که به خاطر خود، علايق و خواسته‌هايتان خواهان ازدواج باشيد، وقت آن است که آستين‌هايتان را بالا بزنيد و براي انتخاب همسر ايده‌آل‌تان قدم برداريد.

عجله هميشه‌کار شيطان است
انتخاب در شرايط اضطرار و عجله، انتخابي عجولانه يا تصميم‌گيري از نوع از سر بازکني است. انتخاب عجولانه، انتخابي سريع، بي‌هدف و بي‌سازمان بوده که امکان اشتباه کردن در آن حتمي و قطعي و چند برابر است و احتمال دارد فرد به واسطه آن انتخاب ناآگاهانه و ضرب‌العجل با بسياري از مصائب و مشکلات جبران‌ناپذير مواجه شود. هر انتخاب درستي به وارسي و بررسي بسيار نياز دارد، بي‌گمان لازمه اين عمل نيز مستلزم صرف زمان بسياري است.

با عجله چه کنيم؟
براي کاهش درصد خطا و افزايش احتمال موفقيت در انتخابتان، سعي کنيد بر خصلت عجولانه خود يا ديگران فائق آييد و شرايط فوري و فوتي و موقت امروز را بر خوشبختي و سعادت فردايتان ترجيح ندهيد. سلامت آينده زندگي شما ارزش آن را دارد که با اين خصلت و افکار ترغيب‌کننده به آن، مبارزه کنيد. اين جمله را بارها به خود بگوييد يا به ديوار اتاق‌تان نصب کنيد: «من به نداي عقلم گوش مي‌دهم، نبايد عجله کنم.» ترس و واهمه را کنار بگذاريد، اجازه دهيد زمان کارتان را با حوصله پيش ببرد. گاه با عجول بودن فقط چاه زندگي‌تان را مي‌کنيد و در قعري فرود مي‌رويد که شايد پشيماني بعد از آن سودي نداشته باشد. با اطرافيان يا کساني که احساس مي‌کنيد از جانب آنها تحت فشار هستيد صحبت کرده و شرايط و افکار خود را تا حدودي بازگو کنيد، قاطعانه به آنها بگوييد براي دادن جواب مثبت يا منفي عجله نداريد و حتي انتظار داريد در اين مسير مهم، همراهي‌تان کنند. به آنها بگوييد تصميم خود را با آرامش و سر فرصت خواهيد گرفت و عجله‌اي براي گفتن جواب نداريد.

آيا نصيب و يا قسمت درست است؟
بر حسب عادت، پشت بند هر حرف و حديثي که راجع به ازدواج بيان مي‌شود بي‌درنگ اين عبارت را به کار مي‌گيريم؛ آنچنان که گويي خودمان هم باورمان مي‌شود همه چيز از دست ما خارج است و هر آنچه تقدير و مقدر باشد، چه ما بخواهيم چه نخواهيم، اتفاق خواهد افتاد. اعتقاد راسخ بر اين باور اشتباه که ازدواج تمام و کمال منوط به قسمت است، گاه به اهمال و سست کاري ما منجر مي‌شود تا به همين دليل، دور تحقيق و مشورت را خط قرمزي بکشيم و در کمال ناباوري، عاقبت مهمترين انتخاب زندگي‌مان را به گردن قسمت بيندازيم و به «هرچه باداباد» و «هر چه پيش آيد، خوش آيد» تن دهيم. انتخاب بر اين حسب، بزرگ‌ترين اشتباه ممکني است که فرد، خود يا به اجبار و اصرار خانواده به آن متوسل مي‌شود؛ پيروي از اين باور خيانتي بيش نيست و ظلمي به خود يا ديگري است که احتمال دارد تاواني به اندازه يک عمر زندگي پرعذاب به همراه داشته باشد.

چه راه حلي پيش بگيريم؟
يادتان باشد اراده خداوند در طول اراده ماست، خداوندگار روزگار بر همه چيز قادر و تواناست، اما با اين حال، او به ما عقل و قدرت انتخاب داده تا با توسل به آنها، براي سعادت و خوشبختي خود برترين‌ها و مناسب‌ترين‌ها را گزينش کنيم. پس هوشيار باشيد؛ ازدواج تقدير يا سرنوشت از پيش تعيين شده نيست، يقين داشته باشيد اين شماييد که سعادت يا شقاوت زندگي‌تان را انتخاب مي‌کنيد.

خوب تحقيق کنيد؛ تا آنجايي که برايتان مقدور است ذره‌بين به دست بگيريد و مورد انتخابي‌تان را رصد کنيد و بکاويد و به قول معروف، مو را از ماست بيرون بکشيد؛ اجازه ندهيد هيچ چيز از نگاه‌تان دور بماند از هر کسي که مي‌توانيد و مي‌دانيد خبري دارد پرسش کنيد، از شخصيت، روحيات، اخلاقيات، خانواده، فرهنگ و... فرد مورد نظرتان کسب اطلاعات کنيد.

از سوي ديگر، به جاي «يا نصيب و يا قسمت گفتن» از عاقلان و مصلحان مشورت بگيريد. با افراد با تجربه و خيرخواه و عاقل مشورت کنيد فرد مورد نظرتان را تشريح کنيد، نظرات آنها را بشنويد، کم و کاستي‌ها را بررسي کنيد، توانمندي مقابله و مواجهه خود با مسائل را محک بزنيد و... آن گاه به طور قطع خواهيد توانست با ادله‌هاي صحيح و منطقي، صحت انتخاب‌تان را تائيد يا رد صلاحيت کنيد.
*جام جم