کد خبر: ۷۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۹

بيش از 5 ميليون نفر در آستانه حذف يارانه نقدي

  در سالهاي قبل در قانون هدفمندي يارانه ها، سالانه حدود 42 هزار ميليارد تومان به پرداخت نقدي به مردم اختصاص مي يافت که سقف اين رقم طبق تصميم نمايندگان مجلس براي سال آينده به حدود 39 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، چند روز قبل بود که محمدباقر نوبخت به نمايندگي از دولت اعلام کرد هر تصميمي که مجلس در خصوص هدفمندي يارانه ها براي سال آينده بگيرد، آن را اجرا خواهند کرد. براين اساس امروز مجلسي ها در جريان بررسي بخش هزينه اي تبصره 21 لايحه بودجه، تصميم گرفتند که سقف پرداخت نقدي و غيرنقدي يارانه ها را کاهش دهند.

در سالهاي قبل در قانون هدفمندي يارانه ها، سالانه حدود 42 هزار ميليارد تومان به پرداخت نقدي به مردم اختصاص مي يافت که سقف اين رقم طبق تصميم نمايندگان مجلس براي سال آينده به حدود 39 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است. به عبارتي سقف منابع در اختيار دولت براي پرداخت يارانه نقدي 45 هزار و 500 توماني به مردم در سال آينده معادل 3 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است.

اما با اين مصوبه مجلس، دولت براي سياست پرداخت يارانه نقدي در سال آينده دو گزينه پيش رو دارد. نخست اينکه مي تواند به ميزان کاهش سقف پرداختها، ميزان پرداخت يارانه نقدي را در سال آينده به کمتر از 45 هزار و 500 تومان کاهش دهد. البته اين مي تواند محدود به برخي دهک هاي مشخص هم شود.

گزينه ديگر که احتمال اجراي آن به تبع فشارهايي که از اين جهت به دولت اعمال مي شود، کم نيست، حذف يارانه نقدي برخي از دهک هاي بالاي درآمدي در سال آينده است.

براين اساس در صورتي که دولت به ميزان کسري 3 هزار ميليارد توماني سقف پرداختهاي يارانه نقدي، تصميم به حذف يارانه افراد بگيرد، سال آينده بايد پرداخت يارانه نقدي بيش از 5 ميليون و 494 هزار نفر قطع شود.

البته اگر دولت باز هم بر تداوم پرداخت يارانه ها به شکل کنوني تاکيد داشته باشد، شايد براي اين کار رو به استقراض هم بياورد و اين کسري 3 هزار ميليارد توماني خود براي ادامه پرداخت يارانه نقدي به شکل کنوني را با استقراض جبران کند.

به هر حال، اين مصوبه امروز مجلسي ها بود و بايد منتظر ماند تا دولت برنامه مشخص خود براي ساماندهي پرداختهاي نقدي در سال آينده را اعلام کند. آيا دولت که تمايل به حذف يارانه دهک هاي بالا و پذيرش هزينه سياسي آن نداشت، تن به اين کار ميدهد. يا اينکه ترجيح ميدهد سقف پرداخت نقدي اين افراد را مقداري کاهش دهد؟
*صداي اقتصاد