کد خبر: ۷۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۸

تاثير منفي بلوغ زودرس در رشد کودکان

 يک فوق تخصص غدد و متابوليسم کودکان با تاکيد بر اينکه بلوغ زودرس ممکن است عوارض شديدي در آينده براي فرد داشته باشد، گفت: بلوغ زودرس ممکن است قبل از هشت سالگي در دختران و قبل از 9 سالگي در پسران رخ دهد و در رشد کودک تاثير منفي بگذارد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر فرزانه روحاني منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، گفت: بلوغ طبيعي دوره‌اي است که به طور معمول با ظهور صفات ثانويه جنسي در دختران بين 10 تا 12سالگي و در پسران بين 11 تا 13 سالگي به وجود مي‌آيد و فرد توان باروري پيدا مي‌کند. اين دوران همراه با رشد قدي در کودک شروع مي‌شود.

اين عضو مرکز تحقيقات انستيتو غدد و متابوليسم تغيير در عملکرد غده هيپوفيز، هيپوتالاموس، غدد جنسي و بيماري‌هاي فوق کليوي را يکي از عوامل مهم در بروز بلوغ زودرس دانست و افزود: از ديگر عوامل ايجاد کننده بلوغ زودرس در کودکان، متفاوت بودن درک و تحمل هيجانات و جهش رشد قدي زودتر کودک است که منجر به بلند قد شدن اين کودکان نسبت به هم سن و سالان خود مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب که سن استخواني مهم‌ترين عامل تعيين کننده بلوغ است، ادامه داد: بسياري از خانواده‌ها از بلند قد شدن و رشد کودک خود راضي هستند، در حالي که بلوغ زودرس باعث رشد سريع سن استخواني در کودک مي‌شود و نه تنها منجر به بسته شدن زودتر صفحات رشد مي‌شود بلکه به کوتاهي قد نهايي کودک مي‌انجامد.

روحاني عوامل ژنتيکي و چاقي را از عوامل بروز بلوغ زودرس در دختران دانست و يادآور شد: بهتر است که کودکان تغذيه مناسب دريافت کنند، چرا که به رشد قدي مناسب در کودک کمک مي‌کند. مصرف لبنيات، گوشت، حبوبات، پروتئين، ريز مغذي‌ها مانند آهن، روي و کلسيم در رشد کودک موثر است. همچنين ورزش سنگين و حرفه‌اي بلوغ را به تاخير مي‌اندازد.

اين فوق تخصص غدد و متابوليسم کودکان در پايان گفت: ضروري است که کودک بعد از 2 سالگي از نظر شاخص‌هاي رشد، زمان شروع بلوغ، دوران بلوغ و مدت زمان کامل شدن آن تحت نظر فوق تخصص کودکان قرار گيرد تا با معاينه، بررسي‌هاي بيشتر و تعيين سن استخواني نهايي بتوان از بروز بلوغ زودرس جلوگيري شود. توصيه مي‌شود خانواده ها به محض مشاهده چاقي و لاغري بيش از حد معمول در فرزندان خود با انجام آزمايش و ملاحظات مربوط به بلوغ زودرس براي درمان کودک خود اقدام کنند.
*ايسنا