کد خبر: ۷۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۴

جاسوسي‌کردن افراد از يکديگر با دست‌دادن

 محققان موسسه علوم وايزمن دريافته‌اند، دست‌دادن نه تنها نوعي تعاملي اجتماعي است، بلکه طي آن سيگنال‌هايي شيميايي مخابره مي‌شود و مردم از دست‌دادن براي نمونه‌گيري و بوئيدن مولکول‌هاي سيگنال‌دهنده يکديگر استفاده مي‌کنند.

  در طول آزمايش‌هاي انجام‌شده‌، حدود 280 نفر از طريق دست‌دادن يا بدون دست‌دادن با يکديگر سلام و احوالپرسي کردند. محققان با استفاده از دوربين مخفي از افراد فيلم گرفته و تعداد دفعاتي که افراد صورتشان را لمس مي‌کردند، بررسي کردند.

يکي از يافته‌هاي پژوهش انجام‌شده نشان داد، اشخاص به طور مستمر دستي را که با آن دست داده بودند، بو مي‌کردند و حدود 22 درصد اوقات، دست‌ها را به سمت بيني‌ مي‌بردند.

محققان دريافتند، افرادي که با دست‌دادن سلام و احوال‌پرسي کرده بودند، تعداد دفعات بيشتري صورت‌هاي خود را با دست راست لمس مي‌کردند؛ با اين حال، اين موضوع فقط زماني صدق مي‌کرد که فرد با شخص همجنس خود دست مي‌داد.
به منظور بررسي اين نکته که آيا لمس‌کردن صورت به عنوان شيوه‌اي براي بوئيدن دست به کار مي‌رود يا خير، اين افراد به کاتترهاي بيني مجهز شدند؛ محققان دريافتند، زماني که دست در نزديکي بيني قرار مي‌گرفت، ميزان جريان هوا در گذرگاه‌هاي بيني دو برابر مي‌شد و اين موضوع حاکي از بو کردن دست‌ها بود.
دانشمندان پيش‌تر مي‌دانستند، انسان‌ بوهايي ساطع مي‌کند که بر رفتار با ديگران اثر مي‌گذارند؛ اما برخلاف پستانداران ديگر، انسان‌ها اين بوها را به صورت آشکار از يکديگر نمي‌گيرند.
آزمايشات انجام‌شده در اين تحقيق نشان داد که دست‌دادن راهي محتاطانه براي بررسي فعال سيگنال‌هاي شيميايي اجتماعي است.

به منظور تاييد اين موضوع که دست‌دادن براي انتقال مواد شيميايي موثر است، محققان محتواي دستکش‌هاي استريل‌شده‌اي را بررسي کردند که براي دست‌دادن سوژه‌ها به کار مي‌رفت. آن‌ها دريافتند، هر دو مواد شيميايي اسکوآلن و اسيد hexadecanoic به دستکش‌ها منتقل شدند. تصور مي‌شود اين دو ماده در سيگنال‌دهي اجتماعي در گربه‌ها و سگ‌ها نيز ايفاي نقش مي‌کنند.
تحقيقات پيشين نشان دادند که سيگنال‌هاي شيميايي انساني در انتخاب زوج، انتقال ترس و تغيير دادن فعاليت مغزي ايفاي نقش مي‌کنند.
جزئيات اين مطالعه در مجله eLife قابل‌مشاهده است.

*ايسنا