کد خبر: ۷۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۵

سرگذشت دختر انگليسي از لندن تا مخفيگاه‌هاي داعش

العالم/ سرگذشت يک دختر نوجوان انگليسي که اخيرا با ترک زندگي غربي در لندن به طور ناگهاني به گروه تروريستي داعش پيوسته باعث شگفتي و نگراني فراوان درباره روش هاي فريب دادن و اغواي نوجوانان اروپايي توسط اين گروهک شده است.

"اميره عباس" دختر 15 ساله انگليسي قبل از پيوستن به داعش، در لندن مانند ساير نوجوانان انگليسي زندگي عادي داشته است و از علاقه به موسيقي رپ و تفريحات معمول لذت مي برد.
منابع خبري تأکيد کردند، تقريبا هيچ کس نمي توانست باور کند که اميره عباس، با کنار گذاشتن اين سبک زندگي، خانواده اش را ترک نمايد و با سفر به استانبول به همراه دو تن از دوستانش "خديجه سلطانه" 16 ساله و شميمه بيگم 15 ساله خود را به سوريه برسانند و به داعش بپيوندند.
اين دختران نوجوان با کنار گذاشتن لباسهاي غربي، اکنون نقاب به صورت زده و زندگي جديدي را آغاز کرده اند که از جمله ويژگي هاي آن ازدواج با عناصر داعش و اطاعت کامل از همسرانشان است. در اين ميان دستگاههاي اطلاعاتي بعيد نمي دانند که اين دختران براي حضور در ميادين جنگ آموزش داده شوند.
اميره که متولد اتيوپي است تنها دختر غربي عضو داعش نيست. به طوري که پليس انگليس تخمين زده است که حدود 60 دختر نوجوان انگليسي که بيشتر آنها را دانش آموزان تشکيل مي دهند، به سوريه رفته و به گروههاي افراطي پيوسته باشند. اما فقط شمار اندکي از آنها مانند اميره به سرعت تغيير وضعيت داده اند.
يکي از دانش آموزان مدرسه محل تحصيل سابق اميره در اين باره گفت: وي کاملا طبيعي بود. حتي وي مي خواست لبش را سوراخ کند! وي کاملا محبوب و هميشه در جستجوي جنبه هاي لذت بخش زندگي بود. براي اولين بار چهار سال پيش در کلاس رياضي وي را ديدم و از آن روز به بعد بهترين دوست هم شديم.
اين هم دوره اي اميره افزود: من به خانه شان رفته بودم. منزلشان زياد رنگ و بوي ديني نداشت. مادرش براي ما غذا درست کرد. پس از آن بيرون رفتيم. وي گوشي موبايل آيفون و يک کامپيوتر داشت که هرگز آنها را از خود دور نمي کرد.
اميره که طرفدار باشگاه چلسي بود در کلاس انشا، رياضي، علوم و تاريخ بسيار موفق بود و در سن سيزده سالگي به عنوان قهرماني مسابقات دو 800 متر و 1200 متر در جنوب انگليس دست يافت.
همکلاسي اين دختر داعشي مي افزايد: وي در کلاس هاي ورزشي با پسري دوست شده بود و ما هميشه با وي شوخي مي کرديم که چرا بيش از حد با اين پسر وقتش را مي گذراند. وي بر اين باور است که خانواده اميره وي را براي ازدواج با فرد خاصي به انتخاب خودشان در نظر گرفته بودند.
يکي ديگر از دوستان اميره گفت: ما فکر مي کنيم که وي به داعش پيوسته است. زيرا اين گروه را هيجان آميز و نوعي نافرماني و سرکشي تشخيص داده است.
اميره در ماه مي گذشته و در حالي که 15 سالگي خود را جشن مي گرفت، خودش را از دوستان غربي جدا کرد و به خديجه و شميمه بسيار نزديک شد و کم کم از اصطلاح "کافر" براي اشاره به دوستان سابق خود استفاده و اخبار خاورميانه را پيگيري مي کرد؛ وي بسيار علاقه مند به اعضاي انگليسي تشکيلات تروريستي داعش مانند "جان" جلاد اين گروه بود و به طور علني از اقدامات اين گروه در سوريه دفاع مي کرد.
گمانه زني ها حاکي از آن است که ارتباط اين دختران نوجوان با گروهک تروريستي داعش از طريق موبايل و کامپيوتر و اندکي قبل از آغاز سال نو ميلادي 2015 آغاز شده است. اما اکنون اين سؤال مطرح است که آيا در انگليس شبکه اي براي جذب دختران براي عضويت در گروهک داعش و ارسال آنها به سوريه فعاليت مي کند؟ و اين دختران چگونه اموال و مقدمات لازم براي سفر به استانبول را به دست آورده اند؟