کد خبر: ۷۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۲۸

گمانه‌زني‌ها دربارۀ جانشينان احتمالي سلطان قابوس

ايسنا: در پي وخيم شدن حال جسماني سلطان قابوس و انتقال او از مسقط به آلمان براي انجام آزمايشات پزشکي عماني‌ها به دليل نداشتن هيچ وليعهدي براي جانشيني سلطان قابوس درباره آينده کشورشان نگرانند. پادشاه کنوني عمان در تاريخ 23 ژوئيه سال 1970 ميلادي، قدرت را از پدرش که از عرصه قدرت کناره گيري کرده بود، به ارث برد، هر چند بنا بر برخي روايات سلطان قابوس پس از اينکه پدرش را از قدرت کنار زد به قدرت رسيد، چراکه پدرش از عمان به انگليس نقل مکان کرد و تا زمان مرگش در سال 1972 در آنجا ماند و در آنجا نيز به خاک سپرده شد.

پايگاه اينترنتي ايلاف در تحليلي تحت عنوان "جانشيني سلطان قابوس بن سعيد ... پادشاه بعدي عمان کيست؟" چيزي که پدر سلطان قابوس بن سعيد براي او به ميراث گذاشته بود مشکلات، عقب ماندگي، انزوا بود. سلطان قابوس از همان ابتدا به دست گرفتن زمام امور طرح‌هاي عمراني را براي رشد و بالا بردن سطح زندگي مردم عمان آغاز کرد. از جمله اين طرح‌ها احداث مدارس جديد و ساخت بيمارستان‌ها بود که تا آن زمان تعداد آن‌ها فقط به دو بيمارستان در دو منطقه مسقط و صلاله مي‌رسيد. سلطان قابوس با فراهم کردن زمينه‌هاي خدمات لازم سعي کرد تا اقتصاد ملي کشورش را گسترش دهد تا اينکه کشور تنها به درآمدهاي نفتي خود متکي نباشد. او با اجراي طرح‌هاي جديد نظامي خود سعي کرد تا توان نيروهاي مسلح عمان را افزايش دهد و اين نيروها با بالا بردن آمادگي خود توانستند در 11 دسامبر سال 1975 با بسياري از افراد تندرو مقابله و کوه‌هاي ظفار در عمان را از لوث وجود آنان پاکسازي کنند.

نگراني مردم عمان... چه کسي جانشين سلطان مي‌شود
نگراني عماني‌ها از نداشتن وليعهد و جانشين براي سلطان قابوس آن‌ هم پس از ابتلاي او به بيماري و رفتن به آلمان در ژوئيه 2014 ميلادي براي انجام معالجات پزشکي بالا گرفته است. چرا که سلطان قابوس از آن زمان تاکنون هنوز براي ادامه درمان خود در آلمان است و نوع بيماري‌اش را اعلام نکرده اما منابع اعلام کرده‌اند که او به بيماري سرطان روده مبتلا شده است و تنها يک بار در منزل خود در آلمان از طريق تلويزيون سخنراني کوتاهي داشته که بسيار رنگ پريده بوده و حال جسماني مناسبي نداشت.
از زمان نبود سلطان قابوس در راس قدرت، عماني‌ها در انتظار اعلام يک جانشين جديد براي او هستند. طبق ماده 6 قانون اساسي عمان، شوراي سلطنتي حاکم موظف است تا سه روز پس از خلأ در پست سلطان يک حاکم جديد براي کشور انتخاب کند و اگر اعضاي شوراي سلطنتي بر سر انتخاب جانشين سلطان قابوس به توافق نرسند شوراي دفاعي عمان هر کس را که سلطان قابوس در نامه خود آن را به عنوان جانشين خود تعيين کند، براي آن پست تاييد مي‌کند. شوراي دفاعي سلطنت عمان که رياست آن را سلطان قابوس برعهده دارد از 8 نفر تشکيل شده است.
بنابر ماده پنجم قوانين وضع شده در نظام پادشاهي عمان، حکومت سلطنتي و وراثتي است و شرط آن اين است که فردي که براي حکومت بر کشور تعيين مي‌شود فردي مسلمان، عاقل و از سوي عماني‌ها مشروعيت داشته باشد.

پنج نامزد احتمالي براي جانشيني سلطان
به نظر مي‌رسد که براي جانشيني سلطان قابوس نام 5 نامزد احتمالي مطرح شده است که آن‌ها عبارتند از:
نامزد اول: اسعد بن طارق بن تيمور آل سعيد فرزند يکي از سه همسر پدر سلطان قابوس است. او نماينده ويژه سلطان قابوس است و پست‌هاي زيادي را در حکومت سلطان برعهده داشته و به عنوان سرهنگ در ارتش خدمت کرده و به نسبت از محبوبيت برخوردار است.
نامزد دوم: هيثم بن طارق بن تيمور آل سعيد است که از اوايل سال 2000 وزير فرهنگ است و در چند دوره فرستاده ويژه دولت عمان بوده و پيشتر به عنوان دبيرکل وزارت خارجه عمان فعاليت کرده است.
نامزد سوم: شهاب بن طارق بن تيمور آل سعيد که برادر هيثم طارق است و به عنوان مشاور سلطان قابوس و همچنين رئيس شوراي پژوهش‌هاي علمي عمان فعاليت مي‌کند. وي پيشتر فرمانده نيروي دريايي عمان آن هم در سال 1994 تا 2004 ميلادي بود.
نامزد چهارم: تيمور بن اسعد بن طارق آل سعيد که به نظر از رقيبان سرسخت و قوي‌تر از ديگر نامزدهاست و به نظر مي‌رسد که اگر او در اين مسير موفق شود و به سمت جلو پيش برود با چالش‌هاي زيادي رو به رو شود چرا که پدر و عموي وي براي حکومتداري در سن مناسبي قرار دارند. تيمور بن اسعد به عنوان دبيرکل روابط بين‌الملل شوراي پژوهش‌هاي علمي عمان است و به دليل اداره چندين نشست رسمي، نزد عماني‌ها فردي بسيار شناخته شده است.
پنجمين نامزد جانشيني سلطان قابوس فهد بن محمود آل سعيد است که هم اکنون معاون نخست وزير در امور کابينه است و به نظر مي‌رسد که وي شانس بسيار کمي براي سلطنت داشته باشد چرا که او از شاخه‌اي ديگر از خاندان آل سعود است و همسرش نيز زني فرانسوي است و اين به اين معناست علاوه بر اينکه خود شانس زيادي براي جانشيني ندارد فرزندان وي نيز از حکومت محروم خواهند شد. فهد بن محمود به نمايندگي از سلطان قابوس در بيشتر نشست‌هاي شوراي همکاري کشورهاي حوزه خليج فارس که سلطان قابوس اکثر اوقات در آن حضور پيدا نمي‌کرد، شرکت مي‌کرد و نماينده سلطان قابوس در بيشتر نشست‌هاي خارجي است.
فهد بن محمود يک سخنگوي مناسب و ديپلماتي ماهر در سلطنت عمان است و در بيشتر نشست‌ها به نيابت از سلطان قابوس از نمايندگان و مسئولان بين‌المللي استقبال مي‌کند.

عمان و بهار عربي
کشور عمان از طريق اعتراضات مردم و جواناني که خواهان محاکمه مسئولان نظام حاکم بودند و همزمان با افزايش فساد اداري و مالي کشور وارد بهار عربي شد. پيشتر جوانان عماني در اقصي نقاط عمان عليه فساد مسئولان حاکم دست به اعتراضاتي زدند اما هيچ يک از آنان خواهان برکناري سلطان قابوس نشده و نيستند. بيشتر عماني‌ها در اعتراضات خود خواهان کناره گيري مسئولاني بودند که به حضور جوانان شاسته عماني در پست‌هاي دولتي اهميت نمي‌دادند.
همين امر موجب شد تا سلطان قابوس براي برآورده کردن خواسته‌هاي جوانان عماني اطلاعاتي را از وزيران کشور گرفت و نزديکترين وزيران خود يعني رئيس دفترش و ديگر وزرايي را که احساس مي‌کرد سبب ايجاد فساد و ناکارآمدي در اداره کشور هستند از پست‌هاي خود برکنار کرد.

اقتصاد عمان و درآمدهاي نفتي
85 درصد اقتصاد عمان از درآمدهاي نفتي تامين مي‌شود و اين کشور تا حدودي جزو کشورهاي در حال توسعه است.
سلطان قابوس و سلطنت عمان تا حدودي کشور را همسو با کشورهاي رو به رشد قرار داده‌اند و سعي دارند با وجود اينکه عمان در شرايط جغرافيايي سخت قرار دارد اقتصاد آن را توسعه بيشتري دهند.
تلاش‌هاي عمان در اين مسير طي سال‌هاي گذشته بسيار زياد بوده و باعث شده تا اين کشور گام‌هاي بلندي را در مسير توسعه طي کند. کشور عمان از منابع درآمدزايي بسيار سختي برخوردار است اما تاکنون به بخش گردشگري آن توجه زيادي نشده با وجود اينکه صنعت گردشگري اين کشور مانند ديگر صنايع همچون کشاورزي، معدن و ثروت‌هاي دريايي مي‌تواند سهم زيادي در اقتصاد عمان داشته باشد. عمان داراي بنادر تجاري بسياري است و علاوه بر آن يک فرودگاه بين‌المللي در اختيار دارد که شامل فرودگاه بين‌المللي مسقط و صلاله و ديگر فرودگاه‌هاي داخلي است که آماده استقبال از گردشگران از تمام اقصي نقاط جهان است.

زندگي سلطان قابوس و سرگرمي‌هاي او
سلطان قابوس بن سعيد در 18 نوامبر سال 1940 ميلادي در شهر صلاله در استان ظفار واقع در جنوب عمان متولد شد.
سلطان قابوس هشتمين پادشاه عمان از خاندان بن سعيد و کسي است که پس از تصدي قدرت به خاطر موفقيتش در يکپارچه سازي کشور آن هم سال‌ها پس از جنگ داخلي از احترام قابل توجهي در ميان مردم عمان برخوردار است. سلطان قابوس در عرصه سياسي از موسسان شوراي همکاري خليج فارس در سال 1981 ميلادي است و در عرصه سلطنت و اداره بهتر کشور آرزوها و خواسته‌هاي بسياري داشت اما پرداختن او به وظايف رسمي خود باعث شد که دقت کافي براي انجام و به ثمر رساندن آن‌ها نداشته باشد. در پايان بايد گفت که او علاوه بر حکومتداري سواري ماهر است و اسطبل‌هاي خاصي در کشور ايجاد کرده و از طرفداران محيط زيست و نگهداري از پرندگان کمياب و حيوانات مختلف در عمان است. او از طرفداران فرهنگ و موسيقي است و اولين کسي است که دستور ايجاد خانه اوپرا و موسيقي در کشورهاي حوزه خليج فارس را صادر کرد.