کد خبر: ۷۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۳

وال‌استريت‌ژورنال مدعي شد: ايران و ۱+۵ به تفاهم بيشتر درباره زمان گريز هسته‌اي رسيده‌اند/ کاهش سانتريفيوژهاي فعال ايران

فارس/ يک روزنامه آمريکايي مدعي شد ايران و گروه ۱+۵ به تفاهم بيشتري درباره مسئله گريز هسته‌اي رسيده‌اند.

تفاهمي جديد بين ايران و گروه 1+5 در حال شکل‌گيري است که بر اساس آن ساختار توافق هسته‌اي نهايي بين طرفين بايد حول محور يکي از مطالبات اصلي غرب، يعني زمان گريز يک ساله، شکل بگيرد. روزنامه وال‌استريت‌ژورنال ضمن گزارش اين مطلب از قول افراد آشنا به مذاکرات گزارش داد اين مطالبه اساسي اين است که تهران دست‌کم يک سال با ذخيره سوخت کافي براي دست‌يابي به «سلاح‌هاي اتمي» که ادعاي کشورهاي غربي درباره هدف برنامه هسته‌اي ايران است، فاصله داشته باشد.

بنا بر اين گزارش، اين مسئله تاکنون يکي از موارد مورد اختلاف بوده، اما افراد نزديک به مذاکرات مي‌گويند که موضع ايران در اين رابطه در حال تغيير است. هنوز هيچ توافق مشخصي در مورد دوره 12 ماهه شکل نگرفته، اما آنطور که وال‌استريت‌ژورنال نوشته، «بين طرفين فهم فزاينده‌اي در حال شکل‌گيري است مبني بر اينکه اين بايد بخشي از يک توافق باشد.»

در بخش ديگري از اين گزارش ادعا شده است: «برخي مقامات مي‌گويند ايران همچنين پذيرفته است که براي رسيدن به اين هدف، اين کشور بايد با کاهش تعداد 10000 سانتريفيوژي که الان در اين کشور فعال است و همچنين ميزان ذخاير اورانيوم غني‌شده خود، موافقت کند.»

وال‌استريت‌ژورنال نوشته است که همين تغييرات موجب شده تا لحن ديپلمات‌هاي غربي تغيير کرده و حالا آن‌ها حصول توافق هسته‌اي بعد از بيش از يک دهه مذاکره را امکان‌پذير بدانند.