کد خبر: ۷۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۴

نگاهي به هزينه هاي يک ورزش هيجان انگيز/ اسکي، ورزشي نجومي براي پولدارها!

جام جم/ براي اسکي بازي به وسايل و تجهيزاتي نياز است که اگر نباشند اصلا اسکي معنايي ندارد. اما همين وسايل و تجهيزات بسيار گران قيمت و نجومي هستند و حتي نوع دسته دوم آن هم گاهي اوقات چنان قيمت بالايي دارد که هر کسي از پس آن برنمي آيد. اسکي ورزشي نيست که بتوان به راحتي از برخي تجهيزات آن گذشت، حتي اگر بتوان بدون تهيه تجهيزات و لباس مخصوص آن به پيست هاي اسکي رفت خطرات زيادي انتظار فرد علاقه مند به اسکي را مي کشد. اما اين تجهيزات گران قيمت و نجومي چه چيزهايي هستند که باعث شده تا اسکي يکي از گران ترين رشته هاي ورزشي ايران باشد و به همين دليل مخاطبان آن اکثرا از قشر مرفه جامعه باشند؟
وسايل اسکي به طور کلي به 2 بخش مهم تقسيم مي شود؛ بخش پوشاک اسکي و بخش وسايل جانبي يا همان ست اسکي.
در بخش پوشاک اسکي، ورزشکار بايد در انتخاب لباس، شلوار، دستکش، جوراب و عينک اسکي دقت لازم را بکار ببندد تا با در نظرگرفتن سطح خود اعم از مبتدي تا پيشرفته موارد مورد نظر را تعيين کنند.
ست اسکي و وسايل جانبي نظير چوب اسکي، باتوم، کفش و کلاه ايمني و کلاه بافت ديگر مواردي هستند که اسکي باز بايد در انتخاب آنها دقت لازم را کند.
در ادامه نگاهي به قيمت تجهيزات اسکي مي اندازيم.

شلوار ميليوني اسکي
افرادي که در اسکي بازي حرفه اي تر از بقيه هستند از شلوارهايي مخصوص استفاده مي کنند. بسته به اينکه فرد علاقه مند مي خواهد به اسکي بپردازد يا اسنوبورد اين شلوار فاق بلند و يا فاق کوتاه هستند. حداقل قيمتي که براي ارزان قيمت ترين شلوارها در بازار وجود دارد 150 هزار تومان است. اين مبلغ بالاتر هم مي رود و در نهايت به دو ميليون و پانصد هزار تومان هم مي رسد. البته در قيمت هاي بالاتر شلوار و کاپشن مخصوص اسکي با هم هستند. در موارد معدودي با چند صد هزار تومان هم مي توان کاپشن و شلوار اسکي را با هم تهيه کرد.

دستکش، جوراب و عينک يک اسکي باز
اما يک اسکي باز به دستکش هم نياز دارد، دستکشي که با آن به خوبي بتواند چوب هاي مخصوص اسکي را کنترل کند. جوراب هم براي يک اسکي باز بسيار مورد نياز است همانطور که عينک نيز جز ملزومات محسوب مي شود. قيمت اين اجناس به ترتيب از 60 ، 50 و 40 هزار تومان شروع مي شود. نوع با کيفيت تر و بهتر آنها چند صدهزار توماني است. عينک و دستکش يک ميليون توماني براي اسکي در بازار موجود است.

وسايل جانبي و ست اسکي
ست اسکي يا وسايل جانبي اسکي آن دسته از وسايلي است که مختص ورزش اسکي است که شامل چوب اسکي، فيکس، باتوم، کفش اسکي و کلاه ايمني مي شود. ميزان قيمت چوب و فيکس باهم از حدود 300 هزار تومان به بالا است و به مرز يک ميليون و پانصدهزار تومان هم مي رسد. باتوم وسيله اي است که اغلب با هدف حفظ تعادل خريداري مي شود و در انتخاب آن عواملي از جمله قد اسکي باز دخالت دارد و قيمت آن حداقل 40 هزار تومان است. کفش هاي با سه بند اغلب براي مبتدي ها و با 4 بند براي حرفه اي ها است. قيمت کفش هاي اسکي از 200 هزار تومان به بالا است. کفش هاي دو ميليون توماني هم مي توانيد در بازار پيدا کنيد. کلاه ايمني نيز از جمله ديگر وسايلي است که براي حفظ ايمني سر و در کنار آن گرم نگهداشتن اين ناحيه بکار مي رود. کلاه هاي ايمني قيمتي از 100 هزار تومان به بالا دارند.
با اين اوصاف اسکي ورزشي است که به دليل قيمت هاي بالاي تجهيزاتش شايد هر کسي را به طرف خود نکشد اما نبايد فراموش کرد که در سال هاي اخير بدون توجه به قيمت تجهيزات و لباس هاي اين رشته تعداد اسکي بازان و اسنوبورد سواران افزايش يافته است.