کد خبر: ۷۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۰

روش‌هاي کاهش انتقال ايدز از مادر به کودک

 نايب رئيس انجمن «متخصصين زنان و مامايي ايران» گفت: شناسايي مادران مبتلا، تجويز داروهاي ضد ويروس به مادر حين بارداري و نوزاد پس از تولد، سزارين در 38 هفتگي و اجتناب از شيردهي طبيعي انتقال HIV از مادر به نوزاد را کاهش مي‌دهد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نسيم سنجري اظهار داشت: در گذشته مبتلايان به ايدز اغلب آقايان بودند اما در سال‌هاي اخير تعداد و درصد زنان مبتلا به HIV در حال افزايش است به طوري که اکنون زنان بيش از 11 درصد مبتلايان را تشکيل مي‌دهند.

وي افزود: اغلب اين زنان جوان و در سنين باروري هستند که يکي از راه‌هاي انتقال ايدز از مادر به کودک حين بارداري يا شيردهي است.

نايب رئيس انجمن «متخصصين زنان و مامايي ايران» گفت: با مراقبت‌هاي خاص مي‌توان انتقال ايدز از مادر به کودک را کم کرد طوري که با رعايت اين مراقبت‌ها ميزان ابتلاي کودکاني که شير مادر مبتلا به HIV را مي‌خورند از 35 درصد به کمتر از 5 درصد رسيده است و در صورتي که نوزاد شير مادر نخورد به کمتر از 2 درصد خواهد رسيد که اين اهميت روش‌هاي پيشگيرانه انتقال HIV از مادر به نوزاد را نشان مي‌دهد.

اين جراح و متخصص زنان ادامه داد: اين درمان شامل شناسايي مادران مبتلا، تجويز داروهاي ضد ويروس مناسب به مادر حين بارداري، سزارين در 38 هفتگي بارداري، اجتناب از شيردهي طبيعي به نوزاد و تجويز داروها ضد ويروس مناسب به نوزاد بعد از تولد HSJ است.

سنجري تصريح کرد: از آنجا که سال 2014 توسط WHO، حرکت در راستاي حذف کامل HIV از مادر به نوزاد بوده است حرکتي جهاني براي اجتناب از اين انتقال شروع شده است لذا فردا پنج‌شنبه 14 اسفند سال جاري در سالن سعدي برج ميلاد کنفرانسي با عنوان نقش متخصصان زنان بخش خصوصي در کاهش انتقال HIV از مادر به نوزاد برگزار مي‌شود.

وي افزود: اين کنفرانس توسط انجمن «متخصصين زنان و مامايي ايران» با همکاري مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير و اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور و يونيسف برگزار مي‌شود.

نايب رئيس انجمن «متخصصين زنان و مامايي ايران» خاطر نشان کرد: اين کنفرانس براي متخصصان زنان با 4 امتياز بازآموزي خواهد بود و ثبت‌نام رايگان و حضوري انجام مي‌شود.
*فارس