کد خبر: ۷۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۱۶

آخرين دغدغه‌هاي آيت الله

روز سه‌شنبه بود كه تعدادي ازنمايندگان خبرگان در نامه‌‌اي از آيت ا... هاشمي خواستند بدون توجه به حواشی و موج تخریب‌هایی که صورت می‌گیردنامزدرياست مجلس خبرگان شود.این نامه تقریبا آرایش سیاسی وتصورات موجوددررابطه با اتفاقات پیش روی مجلس خبرگان را دچاردگرگونی کرده است.پس از بحث‌های پیرامون آمدن یانیامدن آیت ا...  هاشمی رفسنجانی حال گویا بایدمنتظرواکنش گروهی از تندروهابود که آیا حضورهاشمی رفسنجانی را برای باردوم برصدر مجلس خبرگان تاب خواهندآورد یاخیر؟ مجلس خبرگان جمهوری اسلامی ایران از زمان تشکيل درسال 1361 تاسال 1386 برعهده مرحوم آیت ا... مشکینی بود.ازسال 1386 وپس ازفوت آیت ا... مشکینی بودکه برای نخستین بارآیت ا... هاشمی رفسنجانی این مسئولیت را عهده دارشد.امابعدهاودر 17 اسفند 1389 آیت ا... مهدوی کنی با رأی مجلس خبرگان برصندلی ریاست تکیه زدو تازمان فوت درتاریخ 29 مهرماه امسال این سمت راعهده داربود. از 29 مهرماه تاکنون مجلس خبرگان رهبری،  صندلی ریاست خود راخالی دیده است.

   آيت  ا...   و تندروها

در روزهای گذشته  خبر سازي درباره  دوگانه هاشمی شاهرودی و هاشمی رفسنجانی به عنوان نامزدهای صندلی ریاست خبرگان رهبری بیش ازهمیشه درحال انجام بود.اماتنهاسه روز پیش بود که سفیرنیوز درخبری اختصاصي اعلام کردآیت ا... هاشمی شاهرودی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان نخواهد شدواین آیت ا... هاشمی رفسنجانی است که تنهانامزدباقی مانده برای نشستن براین صندلی است.ازهمان زمان نیزو با تصمیم قاطع آیت ا... شاهرودی تحرکات حاميان احمدي‌نژادوپايداري آغاز شدکه درصدد تحریک نامزدي برای کاندیداتوری مقابل هاشمی رفسنجانی هستند. این ماجرا درحالی است که دراین مدت اصولگرایان در پی معرفی آیت ا... هاشمی شاهرودی به عنوان کاندیدای اصلی برای ریاست مجلس خبرگان بودند.ازنظر آنان اگرچه هاشمی شاهرودی از نظر فکری به هاشمی رفسنجانی نزدیک است،امابه نظر می‌رسدجریان اصولگرا در پی آن بود که با معرفی وی،به هر قیمتی مانع حضور هاشمی رفسنجانی برکرسی ریاست خبرگان شود،چرا که احتمال می دادندباورود آیت ا... شاهرودی،آیت ا... هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان نمی شود.از زمان درگذشت آیت ا...مهدوی کنی،اصولگرایان به صورت مستقیم وغیرمستقیم می گفتندکه هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس بعدی خبرگان انتخاب خواهد شد. آیت ا... موحدی کرمانی، دبیرکل روحانیت مبارز گفته بود : «گمانه‌زنی‌هایی در این مورد وجود دارد اما از نگاه من، شاهرودی انتخاب خواهد شد.» به علاوه، حجت الاسلام مهدی طائب گفت: «احتمالش خیلی زیاد است که آیت ا... شاهرودی رئیس شود. پیش بینی من این است که هاشمی رفسنجانی دیگر رئیس نمی شود.» حال واضح است پس از تغییر وضعیت آرایش انتخاباتی خبرگان و با اعلام رسمی هاشمی شاهرودی که درمقابل هاشمی رفسنجانی واردگود انتخابات نخواهد شد،اصولگرایان با توجه به زمان اندک باقی مانده برای روز انتخابات خبرگان به سختی می توانند باگزینه دیگری وارد رقابت با مردکارکشته سیاست ایران شوند.

  آيت ا...  و مذاكرات هسته اي

 از سویی دیگر هاشمی رفسنجانی نیز در روزهای اخیر نشان داده است که به شرایط کشور توجه ویژه ای دارد. سخنان هفته اخیر وی در رابطه با مذاکرات ژنو و مخالفان آن  که  صراحت مخالفان مذاکرات در داخل را همزبان با نتانیاهو دانسته بود نشان از توجه ویژه آیت ا... به مسائل داخلی کشور دارد.این سخنان واکنش ریاست مجلس را برانگیخت تا در مقام پاسخگویی برآید.لاریجانی در سخنانی گفت:«اگر عده‌ای از نمایندگان در باب مسئله هسته‌ای نگرانی دارند،‌ از باب اهمیت موضوع در صیانت از این دستاورد ملی است؛ البته من به خاطر چارچوب‌هایی که برای مذاکرات مشخص شده است، نگرانی ندارم و مقایسه این دل مشغولی برخی از نمایندگان و افراد با رفتار خصمانه رژیم صهیونیستی مقایسه مع الفارق و غیر منصفانه است.» هاشمی رفسنجانی در روزهای اخیر ، با واکنش های خود به اتفاقات روز کشور نشان داده است که همچنان با دقت کافی تحولات داخلی و خارجی کشور را رصد می کند.

 آیت ا... و پرونده پسرش

آیت ا...که از او به عنوان مرد روزهای سخت نیز نام برده می‌شود با مشكلات ديگري نيز درگير است.اكنون مهم ترين  چالش هاشمي رفسنجاني ،پرونده مهدي فرزند او ست كه مخالفان وي خواستار رسيدگي فوري قضايي به آن هستند.

در هر صورت هفته آتي ، هفته خبرهاي خبرگان خواهد بود. اكنون تنها 5 روز با انتخاباتی فاصله داشته که مي تواند دوباره  آيت  ا... را بر صدر صندلی ریاست مجلس خبرگان قرار  دهد و باید دید آیا در این زمان کوتاه ، اصولگرایان توان این را دارند که رقیبی تازه و قدرتمند را در مقابل مرد روزهای سخت انقلاب ایران قرار دهند یا خیر؟ از سويي اگر اتفاق خاصي در اين مدت رخ ندهد انتخاب هاشمي رفسنجاني يا هاشمي شاهرودي  هر دو براي تحول خواهان ايران دستاورد مفيدي است.

*قانون