کد خبر: ۷۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۷

زبان بدن در مصاحبه کاري چطور بايد باشد؟

  چند نکته مهم

- از گذاشتن خودکار در جيب روي کت، شلوار و مانتو خودداري کنيد چون باعث جلب‌ توجه طرف مقابل مي‌شود.
- از گذاشتن کليد و وسايل سنگين در جيب‌ها اجتناب کنيد. چون حالت و فرم لباس را به هم مي‌زند.
- براي نشستن عجله نکنيد. منتظر باشيد تا ميزبان و فرد پرسشگر از شما درخواست کند که بنشينيد.
- قبل ورود به جلسه از عطرزدن خودداري کنيد. نيم‌ساعت قبل از حضور در جلسه از عطر استفاده کنيد.
- جوراب هم‌رنگ کفش و شلوار بپوشيد.
- قبل از جلسه استخدامي از کشيدن سيگار خودداري کنيد.

با تلفن همراه‌مان چه کنيم؟
تلفن همراه همان قدر که مفيد است مي‌تواند باعث ضرر‌هاي جبران‌ناپذيري شود. در اين سال‌ها مديران به تلفن همراه کارمندان خود آلرژي پيدا کرده‌اند و به منظور افزايش بازدهي کاري سعي مي‌کنند محدوديت‌هايي براي استفاده از آن ايجاد کنند پس در اين مورد دقت کنيد. پيشنهاد مي‌شود در جلسات مصاحبه شغلي تلفن خود را خاموش کنيد و حتي آن را روي لرزاننده نگذاريد چون امکان دارد حواس شما را پرت کند.

درست دست بدهيد
از انگشتان‌تان استفاده نکنيد. هنگام دست دادن در ابتدا و انتهاي جلسه کاري کنيد که تمامي کف دست شما با کارفرما تماس داشته باشد. تماس فيزيکي باعث ايجاد رابطه بهتر و صميمي‌تر خواهد شد و افراد نسبت به کساني که آنها را لمس مي‌کنند احساس مسئوليت پيدا مي‌کنند. اگر دست شما خيس يا کثيف است از دست دادن خودداري کنيد.

لبخند بزنيد
لبخند زدن در آخر جلسات تاثير مثبت و خوبي بر جاي مي‌گذارد. پس مصاحبه را با لبخند به پايان برسانيد. لبخند زدن باعث ايجاد نشاط دوطرفه مي‌شود، سردي روابط را کم مي‌کند و خاطره خوبي از شما در ذهن طرف مقابل باقي مي‌گذارد. اين خاطره خوب در بررسي‌هاي بعد از مصاحبه به پذيرش شما کمک زيادي مي‌کند و شانس استخدام‌تان را افزايش مي‌دهد.

کيف‌تان را رها نکنيد
از گذاشتن کيف و وسايل خود روي پا يا صندلي کناري اجتناب کنيد. وسايل همراه‌تان را روي زمين و در کنار خود نگه داريد. قرار دادن کيف پر از وسايل شخصي روي ميز باعث مي‌شود اين وسايل حواس ديگران را به خود جلب کند.

از زبان بدن کمک بگيريد
براي توضيح دادن موضوعات حتما از دست‌هاي خود کمک بگيريد. حرکت دست‌ها باعث مي‌شود شما در زمينه کاربرد صحيح زبان بدن فرد ماهري به نظر برسيد که اين مزيت قطعا در استخدام شما نقش موثري دارد.

چه کسي اول دست مي‌دهد؟
تا فرد ارشد دستش را به سوي شما دراز نکرده، براي دست دادن پيش‌قدم نشويد. درست که در سلام کردن از هم پيشي مي‌گيريم اما در دست دادن هميشه اين نکته را به خاطر بسپاريد که اول بزرگ‌تر‌ها دست دراز مي‌کنند و ما با آنها دست مي‌دهيم. توجه به اين موضوع نشانه احترام و رعايت حريم شخصي افراد است.

نخنديد
توصيه مي‌شود در جلسات مصاحبه از خنديدن زياد اجتناب کنيد، در اين شرايط حتي بزاق دهان شما هم بيشتر ترشح مي‌شود و گاه مي‌تواند به پرتاب ناخواسته بزاق از دهان به طرف فرد مقابل منجر شود. خنديدن زياد باعث بر هم خوردن نظم بدن و حتي لباس‌ها مي‌شود.

ساده باشيد
در مورد انتخاب لباس دقت کنيد. خيلي از مديران از آدم‌هاي پرزرق و برق خوش‌شان نمي‌آيد. وقتي بيش از اندازه از زيورآلات استفاده مي‌کنيد، حواس مديران و بالادستي‌ها را به اين موضوع جلب مي‌کنيد که شما انساني ولخرج و علاقه‌مند به ظاهر آدم‌ها هستيد. فراموش نکنيد يک انتخاب شيک و ساده نسبت به زيورآلات براق تاثير بهتري دارد.

ديده شدن کف کفش ممنوع
براي نشستن حالت و ژست خاصي نگيريد. سعي کنيد مودبانه و بدون ژست خاصي بنشينيد. قبل و بعد از نشستن حتما لباس خود را چک کنيد و از صاف و مرتب بودن آن مطمئن شويد. طوري بنشنيد که کف کفش شما توسط ديگران ديده نشود. ديدن کف کفش که در خيابان با انواع آدامس‌ها و زباله‌ها تماس داشته است براي هيچ يک از ما خوشايند نيست، چه برسد به مديران. کثيف بودن کف کفش ديگران را از موضوع اصلي منحرف مي‌کند.

دست به جيب نشويد!
هيچ‌گاه دست در جيب مقابل فرد سوال‌کننده نايستيد. دست به جيب ايستادن به تنهاي معني خاصي ندارد بلکه با ديگر علائم چهره و بدن ترکيب شده و نشانه غرور، سردبودن دست‌ها و استرس است. حتي اگر فردي که از شما سوال مي‌پرسد از قوانين زبان بدن اطلاع نداشته باشد، اين حالت شما را نشانه استرس و غرور مي‌داند و اين موضوع يک نمره منفي براي شما محسوب مي‌شود.

درست بايستيد
موقع ايستادن پاها را به اندازه عرض شانه خود باز کنيد و بيش از حد به پاها فاصله ندهيد. بهتر است فاصله پاهاي خانم‌ها به اندازه نصف شانه‌شان باشد. وقتي آقايان پاها را به اندازه عرض شانه باز مي‌کنند وزن‌شان به‌طور مساوي روي پاها تقسيم مي‌شود و از نامتعادل بودن‌ بدن‌شان جلوگيري مي‌کند.

چشم در برابر چشم
نگاه کردن و تماس چشمي را از ابتداي مصاحبه جدي بگيريد. ايجاد تماس چشمي دائم باعث مي‌شود شما با اعتماد به نفس و قوي ديده شويد. ديدن چشم‌هاي افراد به صورت دائم اطلاعات مختلف را از آنها دريافت و در اختيار ما قرار مي‌دهد.

سرتان را کج کنيد
براي خوب شنيدن سرتان را کمي به طرفين کج کنيد. بدن شما براي خوب شنيدن خودش را تغيير مي‌دهد؛ يعني سعي مي‌کند حالت‌هايي را به خود بگيرد که صدا را از منبع خود به خوبي دريافت کند. انسان‌ها با کج کردن سر علاقه خود را براي يافتن منبع صدا نشان مي‌دهند.
وقتي فردي که از شما سوال مي‌پرسد نسبت به شنيدن پاسخ‌ها علاقه‌مند است سرش به يک‌طرف مايل مي‌شود. در طول مصاحبه هر چند وقت يک‌بار نحوه نشستن خود را به‌طور رسمي تغيير دهيد تا اين حس را به طرف مقابل القا کنيد که نسبت به پيگيري موضوعات علاقه‌مند هستيد.
*برترين ها