کد خبر: ۷۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۳

نقش مهم ایران در عملیات آزاد‌سازی تکریت

 شرق نوشت: بخش زیادی از مناطق تحت‌اشغال گروه تروریستی داعش در استان صلاح‌الدین در روزهای اخیر آزاد شده است و تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته شده‌اند. بر‌اساس گزارش‌ها در این عملیات که دو روز پیش آغاز شد نیروهای امنیتی عراق و بسیج مردمی این کشور و مستشاران ایرانی حضور دارند. نیروهای عراقی مناطق حومه شمال و غرب تکریت از‌جمله مناطق الطین، القادسیه، ابوعبید و الحسانی را تحت‌کنترل خود درآورده‌اند و پیشروی‌هایی نیز در شهرستان الدور (جنوب‌شرق تکریت) داشته‌اند. خبرنگار ایرنا در منطقه به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که منطقه البوحسان در شهر تکریت به‌طور کامل از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده و پرچم عراق در این منطقه برافراشته شده است. ارتش عراق و نیروهای مردمی همچنان در‌حال پیشروی در این منطقه هستند. به گزارش مهر به‌نقل از النشره، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در پارلمان این کشور گفت: ما خود را برای عملیاتی بزرگ در استان الانبار و آزادسازی این منطقه از داعش آماده می‌کنیم و در این رابطه هماهنگی و انسجام میان نیروهای امنیتی و مردمی داوطلب برای مقابله با داعش وجود دارد. این در‌حالی است که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، حمایت ایران از عراق در پیکار با گروه داعش برای بیرون‌راندن آنها از شهر تکریت را «مثبت» دانست و افزود ایران و کسانی که به نیابتش از ۱۱سال پیش(۲۰۰۴) در داخل عراق در‌حال انجام عملیات هستند، اکنون به گفته او «در سطح تازه‌ای، در کارزار تکریت درگیر شده‌اند».

ژنرال مارتین دمپسی روز سه‌شنبه 13اسفند، در‌برابر کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت دوسوم از نیروهایی که در نبرد تکریت شرکت دارند از شبه‌نظامیان شیعه‌ای هستند که از ایران پیروی می‌کنند. به گفته او یک‌سوم دیگر، نیروهای دولت عراق هستند. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود اگر نیروهای شیعه وابسته به ایران با شایستگی عمل کنند و تکریت را از شر گروه داعش نجات دهند، «این یک موضوع مثبت» در مبارزه با داعش خواهد بود. به گزارش آسوشیتدپرس، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: این علنی‌ترین پشتیبانی ایران از نیروهای عراقی در اشکال مختلف بوده است.

«جیمز کلاپر» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، هم به تلویزیون «سی‌بی‌اس» گفته، معتقد است تهران «تعهدی بسیار جدی برای جنگ» با «گروه داعش» دارد و نیروهایی را برای مشاوره به این کشور اعزام کرده است. اظهارات کلاپر در‌حالی مطرح می‌شود که دولت عراق به‌همراه نیروهای مردمی، شبه‌نظامیان شیعه و سنی‌های مخالف داعش، حملات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری موصل آغاز کرده‌اند. در‌همین زمینه خبرگزاری رویترز این هفته با استناد به گفته‌های چندین مقام ارشد نیروهای شبه‌نظامی، از‌جمله فرمانده سازمان بدر، خبر از حضور مشاوران ایرانی در خط‌مقدم جبهه نبرد با داعش داد.

به گزارش ایسنا سخنان دمپسی در‌حالی بیان می‌شود که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در نشست خبری‌ امروز خود در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره‌ حضور فرمانده سپاه قدس در عملیات‌های آزادسازی شهرهای عراق پرسید، گفت: «از ابتدای تحرکات گروه‌های تروریستی در عراق، ایران حضور مستشاری داشته است و به دولت عراق برای غلبه بر گروه‌های تروریستی کمک کرده است. در همین چارچوب شاهد قدردانی و اعلام‌نظر مسوولان عراقی دولت قبل و کنونی بغداد هستیم.» او افزود: «ایران مسوولانه برای عبور از بحران تروریسم در ابعادی که امکان کمک وجود داشته باشد، همکاری می‌کند و عمده این همکاری‌ها مستشاری بوده است. او ادامه داد: مردم، ارتش و تمامی اقوام مختلف عراق موفق شدند تروریست‌ها را از شهرهایشان عقب برانند و این پیروزی را به مردم و دولت عراق تبریک می‌گوییم.»