کد خبر: ۷۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۵

ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي را پيگيري مي‌کنيم

  نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اعلام کرد: که موضوع ايجاد خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي را در کنفرانس بازنگري معاهده منع اشاعه هسته‌اي که در ارديبهشت‌ماه سال آينده در نيويورک برگزار مي‌شود، پيگيري مي‌کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نشست فصلي شوراي حکام که از دوشنبه‌ هفته جاري آغاز شده بود امروز به کار خود پايان داد.

در اين نشست علاوه بر موضوعات مختلف در دستور کار شوراي حکام تعدادي از کشورهاي عضو آژانس از جمله ايران، اتحاديه عرب و جمع ديگري از اعضا درباره کنفرانس خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي صحبت کردند.

کنفرانس خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي قرار بود بر اساس مصوبه کنفرانس بازنگري 2010 در سال 2012 برگزار شود، اما برگزار نشد.

در نشست روز پنج‌شنبه شوراي حکام نمايندگان کشورهاي ايران، کشورهاي عربي، ونزوئلا، کوبا و چند عضو ديگر تنها مانع اصلي محقق نشدن منطقه خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي را رژيم صهيونيستي و برنامه هسته‌اي مخفيانه اين رژيم اعلام کردند.

اين در حالي بود که نمايندگان آمريکا و اتحاديه اروپا در حمايت از اسرائيل در اين جلسه سخنراني کردند.

نماينده ايران در اين جلسه ضمن انتقاد از حاميان رژيم صهيونيستي به ويژه در شوراي امنيت که مانع هرگونه فشاري بر اين رژيم شده‌اند اعلام کرد که اين موضوع (ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي) را با جديت در کنفرانس بازنگري معاهده منع اشاعه که قرار است ارديبهشت ماه سال 1394 در نيويورک برگزار شود پيگيري مي‌کند و کشورهايي که به وظيفه خود براي بازنگري کنفرانس 2012 عمل نکرده‌اند بايد به کنفرانس بازنگري در ان‌پي‌تي 2015 پاسخگو باشند.
*ايسنا