کد خبر: ۷۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۰

محکوم شدن يک معلم انگليسي به شش سال زندان به اتهام پيوستن به داعش

  دادگاهي در لندن روز پنجشنبه يک معلم شيمي در انگليس را به اتهام تلاش براي رفتن به سوريه و پيوستن به گروه تروريستي داعش، به شش سال زندان محکوم کرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، در دادگاه 'ولويچ ' در لندن، گفته شده است که 'جمشيد جواد 'که داراي ديدگاه هاي افراطي است، در اواخر سال 2013 ميلادي براي پيوستن به گروه داعش قصد داشته است، به سوريه برود.

براساس گزارش هاي منتشر شده، جمشيد جواد که ساکن منچستر و معلم مدرسه 'شارپ ليس' شهر بولتون، است، پيش از رفتن به سوريه به برادرش جوانترش کمک کرده بود که به اين کشور سفر کند.

اما جمشيد جواد 30 ساله که در دسامبر 2013 ميلادي و چند ساعت از قبل از ترک انگليس توسط پليس دستگير شده، در دادگاه عنوان کرده است که قصدش براي رفتن به سوريه کمک به مردم اين کشور و نه پيوستن به گروه داعش بوده است.

'مايکل توپولسکي' قاضي دادگاه 'ولويچ ' گفته است که اين ادعاهاي جمشيد جواد درخصوص عدم حمايتش از گروه داعش و تلاش براي کمک به مردم سوريه قانع کننده نبوده است.

وي با بيان اينکه اعضاي خانواده جمشيد جواد پيشتر تلاش داشته اند که با مخفي کردن پاسپورتش، او را از رفته به سوريه بازدارند، گفت: وي در زمره گروهي از جوانان بوده است که تصميم داشته اند براي پيوستن به گروه داعش به سوريه مسافرت کنند.

به گفته ، 'اندرو پارکر' مديرکل سازمان امنيت داخلي انگليس ، شمار انگليسي هاي که براي پيوستن به گروه هاي تروريستي و تکفيري به سوريه رفته اند، درحال حاضر در حدود 600 نفر هستند هر چند برخي ديگر از مقامات و منابع انگليسي از جمله شهردار لندن، شمار اين افراد را که برخي دختر هستند، بسيار بيشتر از اين تعداد برآورد کرده اند.

'ريچارد والتون ' فرمانده واحد ضد تروريسم اسکاتلنديارد نيز اعتراف کرده پليس متروپليتن به طور روزافزون نگران افزايش تمايل دختران جوان انگليسي براي پيوستن به گروه تروريستي داعش در سوريه است.

اما ديويد کامرون نخست وزير انگليس اخيرا به دنبال سفر جنجالي سه دختر دانش آموز انگليسي به سوريه، گفت که دولت اين کشور به تنهايي نمي تواند مانع از رفتن جوانان به سوريه و پيوستن آنها به گروه هاي افراطي شود.

گروه تروريستي داعش وساير گروه هاي تکفيري و افراطي، دست پرورده هاي غرب وبرخي ازکشورهاي عربي هستند که تاکنون جنايات بسياري در کشورهاي عراق و سوريه مرتکب شده اند.
*ايرنا