کد خبر: ۷۶۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۱
رسانه آمريکايي اعلام کرد:

عقب نشيني جمهوريخواهان سنا براي الزام تصويب يا رد توافق اتمي با ايران

  پايگاه اينترنتي يک رسانه آمريکايي اعلام کرد: رهبر اکثريت جمهوري خواه مجلس سنا که اعلام کرده بود طرح توافق هسته اي با ايران را سه شنبه هفته آينده در کنگره به بحث خواهد گذاشت، به دليل مخالفت نمايندگان دموکرات، زمان آن را به تعويق انداخت.

به گزارش ايرنا، اين رسانه آمريکايي در ادامه افزود: درحالي که «ميچ مک کاونل» در کشمکش حزبي با دموکراتها، اعلام کرده بود که روز سه شنبه هفته آينده طرح الزام ارجاع هر توافق هسته اي با ايران را براي رد يا تصويب در سنا، به بحث خواهد گذاشت، «دن استوآرت» سخنگوي کاونل گفته است، با توجه به مخالفت نمايندگان دموکرات سنا با اين پيشنهاد، زمان آن را به تعويق انداخته و سه شنبه آينده، طرح پيشنهادي درباره قاچاق انسان به راي گذاشته مي شود.

پيش از اين، «هري ريد» رهبر اقليت سنا، خواستار تعويق رسيدگي به اين لايحه تا پايان ماه جاري ميلادي (11 فروردين 1394) شده بود.

اين منبع خبري افزود: سناتور مک کانول از ايالت کنتاکي روز چهارشنبه گفت «بگذاريد روشن کنم، اقدام ما به حاميان اين طرح معقول دو حزبي، فرصت مي دهد بحث و گفت وگو بر سر آن را آغاز کنند؛ به کميته روابط خارجي نيز اجازه مي دهد روند معمول بحث و راي گيري در مورد آن را شروع کند؛ در صورت تاييد کميته، متن آن در صحن سنا مطرح خواهد شد.»

سناتور مک کانول پيشتر روز سه شنبه گفته بود که از طرح اين پيشنهاد در سطح کميته روابط خارجي صرف نظر نمي کند.

«هري ريد» رهبر اقليت دموکرات سنا نيز روز چهارشنبه گفته بود: «دموکرات ها با اقدام سريع روي اين طرح مخالفت مي کنند.»

اين رسانه خبري در ادامه افزود: «رابرت منندز» سناتور دموکرات و 9 نماينده دموکرات ديگر در نامه اي به سناتور مک کانول اعلام کردند که تا پيش از ضرب الاجل 24 ماه مارس براي تعيين چارچوب سياسي توافق هسته اي با ايران، به طرح مورد نظر او راي مثبت نخواهند داد. آنها هدف چنين طرحي را امتيازگيري سياسي حزبي خواندند.

به نوشته اين رسانه، «باب کورکر» رييس جمهوريخواه کميته روابط خارجي سنا که طراح و پيشنهادکننده اين طرح است، استراتژي مک کانول را صرفه جويي در وقت مي داند.

«جاش ارنست» سخنگوي کاخ سفيد نيز روز چهارشنبه گفت که مخالفت دموکرات ها در سنا، ممکن است شرايطي را فراهم کند که رييس جمهوري ديگر لزومي به وتوي مصوبه سنا نداشته باشد زيرا ممکن است اين طرح حتي از تصويب سنا هم نگذرد.