کد خبر: ۷۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۸

عراق خواستار نشست شوراي امنيت درباره تخريب آثار باستاني شهر نمرود شد

 عراق در پي تخريب آثار باستاني شهر تاريخي نمرود به دست گروه تروريستي داعش، خواستار نشست فوق العاده شوراي امنيت سازمان ملل شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از پايگاه خبري فرات نيوز، وزارت جهانگردي و آثار باستاني عراق روز گذشته در بيانيه اي از شوراي امنيت خواست هرچه سريعتر نشست فوق العاده اي دراين باره تشکيل دهد و مصوبات قبلي خود درباره تعرض به آثار باستاني عراق را اجرا کند.

در اين بيانيه آمده است که گروه تروريستي داعش با به چالش گرفتن اراده جهاني، با بولدوزر و ابزارآلات سنگين، آثار باستاني شهر نمرود را که به قرن سوم قبل از ميلاد و بعد از آن تعلق داشت منهدم کرده است.

عراق، مجازات عناصر تروريستي داعش را به دليل تعرض به تمدن انساني در عراق خواستار شده است.

دو هفته پيش نيز داعش فيلمي ويدئويي از تخريب آثار باستاني موزه موصل را پخش کرد. در اين فيلم چند تن از عناصر داعش در حال تخريب آثار باستاني موزه موصل ديده مي شوند. اين اقدام داعش از سوي محافل فرهنگي و سياسي بين المللي به شدت محکوم شد.

باستان شناسان و کارشناسان ميراث باستاني، اين انهدام را يک فاجعه خوانده و آن را با منفجر کردن يک معبد بودايي ها در استان باميان افغانستان قابل مقايسه دانسته اند.

از زمان تصرف بخشي از خاک عراق و سوريه به دست داعش، اين گروه تروريستي هرآنچه را که با ديدگاه هاي متحجر و تکفيري اش مطابقت نداشته باشد نابود مي کند. آنها همچنين بسياري از آثار باستاني ارزشمند را کفرآميز خوانده و ويران کرده اند.

پيش از اين، تروريست هاي داعش در حمله به کتابخانه مرکزي موصل، مجموعه ارزشمندي از روزنامه هاي عراق که قدمت برخي از آنها به اوايل قرن بيستم ميلادي مي رسيد را به همراه کتابها و نقشه هاي باقيمانده از امپراتوري عثماني نابود کردند.

همچنين چند روز پس از تاراج کتابخانه مرکزي، تکفيري هاي داعش به کتابخانه دانشگاه موصل حمله کرده و صدها جلد کتاب با موضوع هاي علوم و فرهنگ را در مقابل چشمان دانشجويان دانشگاه در آتش سوزاندند و به تلي از خاکستر تبديل کردند.
*ايرنا