کد خبر: ۷۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۸

ابوطالبي: بعيد است ايران و آمريکا فعلاً از ديوار بي‌اعتمادي عبور کنند

  معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه مذاکرات بر اعتماد استوار نيست، بلکه گامي براي حصول اعتماد است، گفت: بعيد است ايران و آمريکا فعلاً از ديوار بي‌اعتمادي عبور کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، حميد ابوطالبي در مطلبي در صفحه شخصي خود نسبت به پاسخ باراک اوباما به اظهارات نمايشي نتانياهو در کنگره آمريکا واکنش نشان داد و گفت: بعيد است ايران و آمريکا فعلاً از ديوار بي‌اعتمادي عبور کنند.

ابوطالبي با اشاره به مصاحبه آقاي اوباما پس از سخنراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در کنگره آمريکا نوشت: اوباما ساعاتي پس از جلسه تئاترگونه کنگره، که اشک عاقلان در آمريکا را درآورد، به مطالب آن پرداخت و در سه محور نکاتي را عنوان نمود.

از نگاه معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري سه محور اصلي سخنان رئيس‌جمهور آمريکا در پاسخ به نتانياهو از اين قرار است:

نخست: اوباما تصديق کرد که تحريم‌ها ايران را از برنامه‌هايش بازنداشته است و نخواهد داشت؛ اين نکته مثبتي است.

دوم: اوباما گفت که اقدام نظامي در جلوگيري از برنامه هسته‌اي ايران موفق نخواهد بود؛ اين هم سخن عاقلانه‌اي است.

سوم: رئيس‌جمهور آمريکا گفت که تنها راه حل مسئله هسته‌اي ايران را مذاکره مي‌داند؛ اين نيز مطلب قابل توجهي است.

حميد ابوطالبي سپس با تکيه بر اين سه محور در مصاحبه اوباما نوشته است: اگر اين سخنان، محور تصميمات در واشينگتن باشد؛ آنگاه به راحتي مي‌توان به توافق رسيد. چرا که اين حداقلِ عقلانيتِ لازم براي پيشرفت و موفقيت در مذاکرات است.

معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه باراک اوباما گفته است به ايران اعتماد ندارد؛ نوشت:وي درست مي‌گويد؛ زيرا در ايران هم از فاجعه کودتاي 28 مرداد تا امروز هيچ کس نمي‌تواند به آمريکا اعتماد کند.

او در ادامه تأکيد کرده است: به همين دليل، مذاکرات ما بر اعتماد استوار نيست؛ بلکه گامي براي حصول اعتماد است و از اين رو بعيد است بتوان پنداشت که طرفين از اين ديوار بي‌اعتمادي فعلاً عبور کنند.

ابوطالبي به اعتماد جهان اسلام به ايران نيز اشاره کرده و نوشته است: اينکه جهان اسلام تا اين حد به ايران اعتماد دارد؛ نشانگر قدرت ايران است. اگر چه اين روابط عليه هيچ‌کس نيست. لذا اعتماد به معناي بي‌ثبات‌سازي نيست.

معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري در پايان اعتماد به ايران را فراتر از جهان اسلام دانسته و مي‌نويسد: تصويب قطعنامه مبارزه با خشونت و تروريسم (Wave) در سازمان ملل هم نشان داد که تمام کشورهاي جهان با اين اتهامات سخيفي که عليه ايران مطرح شده، مخالف بوده و تصويب اين قطعنامه نشان مي‌دهد که آنها تا چه حد، بر خلاف آمريکا، به ايران اعتماد دارند.