کد خبر: ۷۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۵

حقايقي درباره نوشيدني‌هاي انرژي‌زا

 سازمان غذا و دارو آمريکا (fda) استفاده هميشگي از نوشيدني‌هاي انرژي‌زا را تاييد نمي‌کند تا به عنوان رژيم غذايي مکمل غذاي اصلي وجود داشته باشد چرا که کافئين موجود در اين نوشيدني‌ها تعيين نشده است، برخي از اين نوشيدني‌ها به اندازه 14 بطري نوشابه کافئين دارند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، براي کودکان زير 12 سال مصرف کافئين توصيه نمي‌شود و براي نوجوانان بهتر است ميزان مصرف کافئين در هر روز بيش از 100mg نشود و براي بزرگسالان مقدار توصيه شده کافئين روزانه نبايد بيش از 300mg باشد.

در نوشيدني‌هاي انرژي‌زا مواد ديگري به جز کافئين نيز وجود دارد به طور مثال guarana . guarana نام يک گياه در آمريکاي جنوبي است که دانه‌هاي آن داراي 1-2 درصد کافئين است.

کافئين در مقدار کم خطري ندارد اما در مقدار زياد باعث افزايش فشار خون افزايش ضربان قلب سردرد بي‌خوابي، تهوع و حتي باعث رعشه مي‌َشود، کافئين زياد همچنين باعث پرادرارd و در نتيجه بي‌آبي بدن مي‌شود، اگر کافئين با ورزش همراه باشد عواقب سريعتر و خطرناکتر‌ خواهد بود.

شرکتهاي سازنده نوشيدني‌هاي انرژي‌زا ادعا مي‌کنند که محصولات آنها باعث افزايش انرژي و انجام بهتر فعاليتها در ورزش مي‌شود، بهترين روش براي پرانرژي بودن استفاده از غذاهاي سالم و همچنين فعاليت‌هاي منظم ورزش و داشتن خواب کافي است.
*باشگاه خبرنگاران