کد خبر: ۷۷۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۱

نيويورک‌تايمز: نامه جمهوري‌خواهان مذاکرات را دشوارتر کرد

  يک روزنامه آمريکايي ضمن انتقاد از نامه ۴۷ سناتور جمهوري خواه آمريکا به ايران نوشت که اين نامه نشان داد که جمهوري‌خواهان تا چه اندازه تمايل به درگيري دارند و در صورت شکست مذاکرات، مقصر نشان دادن ايران بسيار دشوار مي‌شود.

روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز با اشاره به نامه هشدار‌آميز 47 سناتور جمهوري‌خواه سنا به ايران در خصوص توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) نوشت در حاليکه مذاکره‌کنندگان هسته‌اي به تفاهم سياسي تا پايان مهلت ماه مارس که طرف غربي آن را تعيين کرده نزديک مي‌شوند، جمهوري‌خواهان ظاهراً با اين نامه به دنبال منحل کردن اين تفاهم هستند.

نيويورک‌تايمز گزارش کرد که اين نامه که تنها توسط جمهوري‌خواهان به امضا درآمده است تمايل رو به رشد اين حزب براي درگيري‌ را نشان مي‌دهد. درست هفته پيش، «جان بينر» رئيس اکثريت جمهوري‌خواهان مجلس نمايندگان آمريکا به «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي موقعيت يک نشست مشترک در کنگره براي محکوم کردن توافق هسته‌اي با ايران را داد و از طرف ديگر جمهوري‌خواهان سنا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا لايحه‌اي را پيش برند که هدف آن وادار کردن باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا براي دادن حق نظارت بر توافق هسته‌اي به کنگره بود.

بر اساس اين گزارش، اين نامه در حالي منتشر شد که دفتر «جان کري» وزير خارجه آمريکا اعلام کرد که کري قرار است روز يکشنبه با هدف تکميل تفاهم سياسي قبل از مهلت پايان مارس به سوئيس سفر کند.

موجي از انتقادات در داخل آمريکا و خارج از اين کشور به دنبال انتشار اين نامه روانه جمهوري‌خواهان شد به طوريکه «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران در واکنش به اين نامه گفت: «به نظر ما، اين نامه هيچ ارز قانوني ندارد و يک ترفند تبليغاتي است».

يک مقام ارشد آمريکايي نيز اعلام کرد که اين نامه احتمالاً مانع از رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران نمي‌شود، اما در صورت شکست مذاکرات، شرايط را براي متهم کردن ايران، دشوارتر مي‌کند.

اين مقام آمريکايي ادامه داد: «مشکل اين است که اگر توافقي صورت نگيرد، ايده اينکه چه کسي مقصر است در توانايي ما براي حفظ فشار به ايران بسيار مهم است و احتمالاً ايران از اين چيز (نامه) در اين سناريو استفاده مي‌کند.»

کاخ سفيد و دموکرات‌هاي کنگره نيز از انتشار اين نامه ابراز خشم کردند و آن را بي‌سابقه دانستند اما جمهوري‌خواهان در توجيه کار خود مدعي شدند که حرف‌هاي خود را به صورت يک نامه سرگشاده مطرح کردند و بنابراين يک بيانيه بوده و مداخله در مذاکرات به حساب نمي‌آيد و «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا نيز اين نامه را مضحک دانست.

ديروز يک گروه 47 نفري از سناتورهاي جمهوري‌خواه آمريکا در يک نامه سرگشاده به رهبران ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌اي که با دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا به امضا درآيد بعد از پايان دوران رياست‌جمهوري اوباما معتبر نيست و ادامه نخواهد داشت.

اين نامه سرگشاده که توسط «تام کاتن» سازماندهي شده بود و به امضاي رهبر حزب جمهوري‌خواه سنا و همچنين «مارکو روبيو» از نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري 2016، «تد کروز» و «رند پائول» درآمده بود، با هدف منصرف کردن دولت ايران از امضاي توافق هسته‌اي و همچنين اعمال فشار به کاخ سفيد براي دادن اختيار به کنگره براي نظارت بر توافق هسته‌اي با ايران نوشته شده بود.

طبق اين گزارش، در بين جمهوري‌خواهاني که حاضر به امضاي اين نامه نشد، «باب کورکر» رئيس کميته روابط خارجي سنا است که با دموکرات‌ها در خصوص لايحه ضدايراني همکاري مي‌کند و اعلام کرد در حال انجام تلاش‌هاي دو حزبي عليه ايران هستند که احتمال موفقيت آن زياد است.
*فارس