کد خبر: ۷۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۷۲

جزییات جدید معافیت دانشجویان انصرافی و سربازان فراری/ احتمال قطع یارانه مشمولان غایب

  جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح توضيحاتي را درخصوص جزييات بهره‌مندي دانشجويان انصرافي و سربازان فراري از معافيت ريالي، احتمال قطع يارانه مشمولان غايب، ميزان تحصيلات ثبت‌نام کنندگان براي طرح جريمه ريالي و... را تشريح کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، سردار موسي کمالي درباره آخرين وضعيت طرح جريمه ريالي مشمولان غايب و تعداد ثبت‌نام کنندگان در آن اظهار کرد: همانطور که اعلام شد، مهلت ثبت‌نام براي بهره‌مندي از اين طرح تا پايان وقت اداري اسفندماه امسال تمديد شده است.وي با بيان اينکه تاکنون برابر اطلاعات ما، بيش از 250 هزار نفر در اين طرح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: بعد از سال 94، ثبت‌نام متوقف خواهد شد و مراحل رسيدگي به وضعيت افراد، دريافت وجه و صدور کارت آغاز مي‌شود.

جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح درباره اينکه آيا ممکن است مجددا مهلتي براي ثبت‌نام در سال آينده به متقاضيان داده شود، گفت: پس از انجام مراحل ثبت‌نام و دريافت وجه، مجددا در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد شد، بنابراين درخواست ما از متقاضيان اين است که تا پيش از اتمام سال، نسبت به درخواست خود، در دفاتر پليس 10+ اقدام کنند.

آيا يارانه مشمولان غايب متوقف مي‌شود؟
وي درباره محدوديت‌هاي در نظر گرفته شده براي مشمولان غايب نيز گفت: محدوديت‌هايي مانند عدم اجازه کسب وام، عدم صدور گواهينامه، عدم اجازه براي اشتغال در شرکت‌هاي دولتي و خصوصي و... براي اين افراد در نظر گرفته شده اما ما به دنبال اين هستيم تا با هماهنگي با نهادهاي مسوول و در صورت تطبيق با قانون، يارانه اين دسته از مشمولان غايب نيز قطع شود.جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه داد: به عنوان مثال ما آماري داريم که يک مشمول غايب داراي 4 يا 5 فرزند است اما تکليف سربازي خود را مشخص نکرده و از پول بيت‌المال نيز استفاده مي‌کند بنابراين اگر قانون اجازه دهد و چنين چيزي وجود داشته باشد، امکان قطع يارانه مشمولان غايب نيز وجود دارد.

شوراي نگهبان ايرادي به جريمه ريالي سربازان نگرفت
کمالي با اشاره به برخي از ايراداتي که شوراي نگهبان به لايحه بودجه 94 گرفته است، خاطر نشان کرد: تا آنجا که ما اطلاع داريم، شوراي نگهبان ايرادي به اين بخش از قانون بودجه نگرفته و ان‌شاءالله جريمه ريالي مشمولان غايب داراي بيش از هشت سال غيبت در سال 94 اجرايي خواهد شد.وي درخصوص اينکه ميزان استقبال از اين طرح چقدر بوده است، گفت: پيش‌بيني اوليه ما اين بود که حدود 15 تا 20 درصد از واجدين شرايط از اين طرح استقبال کنند که اوضاع همانند پيش‌بيني‌مان در حال پيش‌روي است.

72 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان متاهل هستند
جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح در ادامه درباره اينکه چه تعداد از ثبت‌نام‌ کنندگان متاهل هستند، خاطرنشان کرد: تا به اين لحظه برابر آمارها حدود 72 درصد از ثبت‌نام کنندگان متاهل بوده و 28 درصدشان نيز مجرد هستند. همچنين از ميان افراد متاهل، قريب به 42 درصد فاقد فرزند بوده و 58 درصدشان نيز داراي فرزند هستند.کمالي افزود: 29 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان داراي يک فرزند، 19 درصد داراي 2 فرزند، 6 درصد داراي 3 فرزند و مابقي داراي 4 يا بيش از 4 فرزند هستند.

جزييات شرايط بهره‌مندي انصراف‌دهندگان از تحصيل از قانون جريمه ريالي
وي درباره وضعيت بهره‌مندي دانشجويان انصرافي، ترک تحصيل‌کرده، اخراجي و... از اين قانون و اينکه گفته مي‌شود دانشجوياني که تحصيل را ترک کنند، تاريخ اخذ آخرين مدرک تحصيلي‌شان به عنوان تاريخ آغاز غيبت محاسبه خواهد شد، گفت: اين موضوع نيازمند جزييات بيشتري است که بايد تشريح شود. از اين رو نکته مهمي که بايد توجه شود، تاريخ انصراف است. بنابراين تمام آن دسته از دانشجويان انصرافي که متقاضي ثبت‌نام طرح جريمه ريالي هستند بايد توجه داشته باشند که تاريخ انصراف‌شان از تحصيل بايد به قبل از شهريور سال 93 بازگردد.

جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به شرط دوم براي آن دسته از افراد گفت: مدارک واحدهاي تحصيلي پاس شده از سوي اين دسته از متقاضيان نيز بررسي مي‌شود. به عنوان مثال اگر يک متقاضي دانشجوي مقطع کارشناسي بوده باشد و تا پيش از شهريور 93 نيز از تحصيل انصراف بدهد اما بيش از 100 واحد را پاس کند بنابراين مدرک معادلي که براي اين فرد صادر مي‌شود، مدرک مقطع کارداني و تاريخ غيبت اين فرد نيز نه از زمان اخذ مدرک ديپلم بلکه از زمان معادل‌سازي و اخذ مدرک کارداني محاسبه خواهد شد.کمالي تصريح کرد: اما ممکن است مشمولي در رشته‌اي تحصيل کند که در آن مقطع کارداني وجود نداشته باشد بنابراين در اين صورت آخرين مدرک تحصيلي وي همان مدرک ديپلم خواهد بود.وي با اشاره به اين موضوع گفت: اولويت اول براي ستاد کل نيروهاي مسلح، ادامه تحصيل مشمولان است همانطور که براي اين امر فرجه‌هايي را در نظر گرفته ايم، به عبارت ديگر ادامه تحصيل را بر انجام خدمت سربازي ارجح دانسته‌ايم.جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح اضافه کرد: يک نکته‌اي که لازم است بر آن تاکيد شود، واجدين شرايطي است که تا پايان سال 94 بيش از 8 سال و داراي بيشتر از آن باشند، مي‌توانند در اين طرح ثبت‌نام کنند.کمالي از دانشجويان خواست به اميد بهره‌مندي از طرح جريمه ريالي از تحصيل انصراف ندهند.

سربازان هم مي‌توانند با پرداخت جريمه معاف شوند
وي درباره اينکه آيا سربازان در حال خدمت نيز مي‌توانند با پرداخت جريمه ريالي از خدمت سربازي معاف شوند، گفت: اگر فردي هم‌اکنون مشغول خدمت سربازي بوده اما پيش از آن داراي 8 سال غيبت بوده باشد، مي‌تواند با مراجعه به دفاتر پليس 10+ درخواست خود را ثبت کرده و از انجام مابقي خدمت سربازي‌اش معاف شود اما براي اين دسته از افراد تخفيفي به ازاي ماه‌هاي خدمت کرده در نظر گرفته نخواهد شد و آنان بايد همانند ديگر متقاضيان رقم‌هاي مصوب را پرداخت کنند.

فراري‌ها قبل از پرداخت جريمه محاکمه مي‌شوند
جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح درباره امکان بهره‌مندي سربازان فراري از پرداخت جريمه ريالي نيز گفت: تمامي آن دسته از سربازاني که 8 سال يا بيشتر از تاريخ ترک يگان خدمتي‌شان گذشته باشد، مي‌توانند از پرداخت جريمه ريالي به جاي سربازي استفاده کنند اما بايد توجه داشته باشند که با توجه به اينکه اين افراد مرتکب جرم شده‌اند بايد پرونده‌شان به مراجع قضايي ارسال شده و پس از صدور راي دادگاه با پرداخت رقم جريمه از سربازي معاف شوند.وي درباره اقدام برخي از سفارتخانه‌ها و اينکه گفته مي‌شود آنان ادعا مي‌کنند که چيزي در اين خصوص به آنان ابلاغ نشده، گفت: براي ايرانيان خارج از کشور الزامي وجود ندارد که حتما خودشان به سفارتخانه‌ها مراجعه کنند بنابراين در عمده موارد اقوام نزديک، وکلا يا نماينده رسمي‌شان با مراجعه به دفاتر پليس 10+ در داخل کشور، مي‌توانند درخواست‌شان را ثبت کنند.

*ايسنا