کد خبر: ۷۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲

وال استريت‌ ژورنال: توافقات محرمانه هسته‌اي سئول-رياض مذاکرات هسته‌اي ايران را به خطر مي‌اندازد

  يک روزنامه آمريکايي به تلاش‌هاي مخفيانه عربستان در امضاي توافق همکاري هسته‌اي با کره جنوبي اشاره کرد و نوشت که اينگونه اقدامات رياض، مذاکرات هسته‌اي با ايران را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه آمريکايي «وال استريت ژورنال» در گزارشي به همکاري هسته‌اي عربستان و کره جنوبي اشاره کرد و نوشت، در حاليکه ديپلمات‌هاي آمريکايي و ايراني به تدريج به پيشرفت در مذاکرات هسته‌اي نزديک مي‌شوند، عربستان به صورت محرمانه توافق همکاري هسته‌اي با کره جنوبي را به امضا درآورد.

اين توافق به همراه اظهارنظرات اخير مقامات و خاندان سعودي اين نگراني را در بين کنگره و همپيمانان آمريکايي به وجود آورده است که توافق هسته‌اي با ايران به جاي فرونشاندن گسترش فناوري‌هاي هسته‌اي، به آن دامن بزند و باعث گسترش آن شود.

«ترکي الفيصل» رئيس سابق اطلاعات عربستان و يکي از اعضاي خاندان آل سعود آشکارا در ماههاي اخير هشدار داده است که در صورت توافق نهايي هسته‌اي ايران و 1+5، رياض به دنبال مطابقت دادن خود با قابليت‌هاي هسته‌اي خواهد بود که ايران اجازه حفظ آنها را در نتيجه توافق احتمالي با گروه 1+5 خواهد داشت که اين قابليت‌ها شامل توانمندي غني‌سازي اورانيوم خواهد بود.

اخيراً گزارشاتي منتشر شده مبني بر اينکه عربستان سعودي به دنبال تشکيل يک ائتلاف منطقه‌اي براي تقابل با ايران است.

طبق گزارش رسانه‌هاي دولتي عربستان، يادداشت تفاهم بين عربستان و کره جنوبي شامل طرح بررسي امکان ساخت دو رأکتور هسته‌اي به ارزش 2 ميليارد دلار در عربستان ظرف 20 سال آينده مي‌باشد.

از طرف ديگر، عربستان سعودي به دنبال تشکيل ائتلاف نظامي با پاکستان که داراي زرادخانه‌هاي نظامي است، مي‌باشد و اين مسئله به بروز نگراني‌هايي در مقامات کنوني و سابق آمريکا شده است.

شماري از مقامات ارشد عربي در ماههاي اخير به کاخ‌ سفيد هشدار داده‌اند که عربستان در صورتيکه شاهد توافق هسته‌اي بسيار ضعيف ايران و 1+5 باشد، به دنبال جلب کمک پاکستان در توسعه فناوري‌هاي هسته‌اي و حتي خريد يک بمب اتم مي‌رود.

مقامات سعودي به مقامات سابق دولت آمريکا اعلام کرده‌اند که انتظار دارند که پاکستان در زمينه هسته‌اي به آنها کمک کنند زيرا عربستان حمايت‌هاي مالي بسيار زيادي از اين کشور کرده است.

«رابرت اينهورن» يکي از مقامات ارشد آمريکا در دولت باراک اوباما و کلينتون مي‌گويد: سعودي‌ها به صورت مخفيانه مي‌گويند که مي‌توانند از پاکستان کمک دريافت کنند. من هرگز شواهدي در اين زمينه مشاهده نکردم.

«جان کري» وزير خارجه آمريکا هفته گذشته به رياض سفر کرد و با وزراي خارجه 6 کشور عربي که شوراي همکاري خليج فارس را تشکيل مي‌دهند ديدار کرد.

توافق عربستان با کره جنوبي که هفته گذشته در حين سفر «پارک چونگ هي» به امضا رسيد، جزء جديدترين تلاش‌هاي رياض براي توسعه انرژي هسته‌اي غيرنظامي است.

از طرف ديگر، در سالهاي اخير، عربستان توافقات همکاري هسته‌اي با چين، فرانسه و آرژانتين را به امضا درآورده است و رياض و «بوينس آيرس» نيز يک شرکت سرمايه‌گذاري مشترک به نام «اينوانيا» تشکيل داده‌اند که به طور ويژه بر توليد انرژي هست‌اي متمرکز هستند.

وال استريت ژورنال در پايان با اشاره به اين موارد نوشت که مقامات کنوني و سابق آمريکا همچنان ترديد دارند که پاکستان در صورت لازم و در واکنش به تهديد هسته‌اي ايران، به صورت مستقيم به عربستان سعودي سلاح هسته‌اي بفروشد يا به اين کشور اين سلاح‌ها را منتقل کند اما نمي‌توانند استقرار برخي سلاح‌هاي اسلام‌آباد در عربستان يا ايجاد يک چتر دفاع هسته‌اي را ناديده بگيرند.
*فارس