کد خبر: ۷۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۵۳

تفاوت سرگرمي اينترنتي ايراني‌ها با دنيا

 محسن رنگيان: اينترنت، بزرگ ترين فناوري ارتباطي رايانه يي است که تاکنون به دست انسان طراحي، مهندسي و اجرا شده است.

وابستگي نسبي فعاليت هاي بشري به اينترنت در مقياس جهاني، از آغاز دوران تاريخي جديد در عرصه هاي گوناگون دانش و فن حکايت مي کند.

از نظر تاريخي، ورود اينترنت به جمهوري اسلامي ايران به سال 1368 بازمي گردد. از آن سال تاکنون ايران در زمينه ي استفاده از اينترنت به رشد بالايي دست يافته و طبق آخرين آمارها، جمعيت کاربر اينترنتي کشور به حدود 20 ميليون نفر رسيده و از اين نظر کشور ما، رتبه ي 26 دنيا را به خود اختصاص داده است.

هر پديده ي فناورانه که از خارج وارد ايران مي شود، به دليل همخواني نداشتن ملي و فرهنگي، هيجان هاي زودگذر ناشي از رويارويي با آن و آشنا نبودن با کارکردهاي سودمند آن، کاربران را از استفاده ي راهبردي و درست باز مي دارد.

براين اساس، با ورود اينترنت به کشور ما نيز کاربران به جاي استفاده هاي آموزشي، اطلاع رساني و علمي، به کارکردهاي زيان بار آن بيش تر توجه کرده اند.
با گذشت زمان بيش تر و ورود نسل هاي جديد اينترنت بر روي تلفن هاي هوشمند، اين پديده ي فناورانه، به امکاني عادي و روتين براي ما ايراني ها، به خصوص نسل جوان، تبديل شده است.
در اين گزارش به مقايسه ي نحوه‌ي سرگرم شدن مردم ما و مردم کشورهاي پيشرفته پرداخته ايم. باشد که اين مقايسه، جرقه يي براي رفتن به مسير استفاده ي درست و به جا از اينترنت باشد.

*** ما چگونه با اينترنت سرگرم مي شويم؟
يکي از سرگرمي هاي همراه و دائمي مردم ما، عضويت و حضور در گروه هاي تعامل با ديگران، از طريق شبکه هاي اجتماعي نظير؛ فيس بوک، وايبر، لاين، اينستاگرام، تلگرام؛ واتس آپ و... است. به لطف ارائه ي نسل سوم اينترنت همراه، يعني 3G و ارائه ي نرم افزارهاي کاربردي هريک از اين شبکه ها، بر روي گوشي هاي هوشمند مبتني بر آندرويد، iOS و ويندوز، استفاده از اين نرم افزارها رايج تر شده است. حضور مردم در اين محيط ها بيش تر جنبه ي سرگرمي دارد و متاسفانه محتواي آن ها شامل؛ جوک هاي رکيک و مرتبط با اقوام مختلف ايراني، عکس ها و کليپ هاي خنده دار و البته در بعضي موارد غير اخلاقي و همچنين تمسخر سياستمداران، مي باشد. البته بعضي ديگر هم از اين گسترش روزافزون عضويت در شبکه هاي اجتماعي استفاده کرده و اقدام به تبليغ و فروش کالاهاي خود، مخصوصا لباس هاي مد روز و لوازم آرايشي مي کنند.

يکي ديگر از سرگرمي هاي شايع در بين جوانان و حتي بزرگسالان ايراني انجام بازي هاي آنلاين مي باشد. از آن جايي که بيش تر اين بازي هاي اينترنتي، نسخه ي مربوط به گوشي هاي تلفن همراه را نيز عرضه کرده اند، انجام اين بازي ها، در بعضي کاربران، به صورت اعتياد در آمده است. بازي هايي نظير تراوين، ممکن است تمام دنياي پيرامون يک نوجوان شود. ديگر بازي هاي آنلاين معروف در بين جوانان ايراني، شهرسازي راما، مزرعه ي بزرگ و مدار تاريکي مي باشد.

فال، طالع بيني، آزمون هاي خودشناسي و روانشناسي و تعبير خواب، سرگرمي پر طرفدار و جذاب کاربران ايراني اينترنت مي باشد. حتي شايد اين را هم شنيده باشيد که معمولا کتاب هاي مربوط به اين حوزه، جزء پر فروش ترين کتاب ها در کشور مي باشند. معمولا شرايط اجتماعي و اقتصادي جامعه، يک عامل براي سوق دادن افراد به سمت طالع بيني و اطلاع از آينده مي باشد. زيرا اگر نوجوان و جوان ايراني، آينده يي روشن براي زندگي خود متصور نباشد، با توجه به برهه ي حساس سني اش براي کنجکاوي و جست و جوگري، نا خودآگاه به اين سمت کشيده مي شود. مراجعه به سايت هاي طالع بيني هندي، چيني، فال قهوه، فال حافظ، فال ازدواج، فال عطسه، تعبير خواب، تست خواب، تست روحيه، تست افسردگي و بسياري ديگر، جزء جذاب ترين سرگرمي هاي اينترنتي در ايران مي باشد. متاسفانه سايت هاي نظرسنجي آنلاين در ايران با محدوديت هايي همراه بوده و به راحتي نمي توانند به مانند رقباي خارجي خود، تمام مسائل و مشکلات جامعه را پوشش دهند.

دانلود فيلم هاي سينمايي روز ايران و دنيا، دانلود مجموعه هاي تلويزيوني معروف ايران و دنيا، به لطف عدم عضويت ايران در کنوانسيون برن و هيچ يک از کنوانسيون هاي مربوط به رعايت حق تکثير (کپي رايت)، سرگرمي راضي کننده ي اينترنتي ديگري براي ايرانيان است. نرم افزارهايي مانند Internet Download Manager (IDM)، uTorrent و غيره کمک شاياني به اين دسته از علاقمندان مي کند. دانلود فيلم هاي زبان اصلي و با زيرنويس فارسي، هرچند کمک بسيار خوبي براي افزايش مهارت زبان انگليسي جوانان است، اما به خاطر عدم حذف صحنه هاي نامناسب و ناهنجار در آن ها، مي تواند سبب يک تضاد فکري و فرهنگي در کاربر شود و براي جامعه خطرآفرين باشد.
دانلود رايگان نرم افزارهاي گوشي هاي هوشمند با سيستم عامل هاي مختلف، خصوصا آندرويد و همچنين دانلود رايگان نرم افزارهاي مربوط به رايانه هاي شخصي ويندوز، همان طور که گفته شد، به دليل عدم پيوستن ايران به پيمان رعايت حق تکثير بين المللي، جذابيتي دوگانه را پيش روي کاربران قرار مي دهد. از اين جهت که فردي مثل من که به راحتي و مجاني به نرم افزارهاي چندصد دلاري شرکت هاي غول نرم افزاري دنيا، مانند؛ Microsoft، Adobe، Google و سايرين دست يافته و دستگاه هاي رايانه يي خود را با غرور مملو از آن ها مي کند. غافل از اين که برنامه نويسان متبحر و پديد آوران محصولات يارانه يي ايراني، از بازار داغ و بسيار سود آور تهيه ي نرم افزارهاي رايانه يي محروم مي مانند و اکثر نرم افزارها در اندک زماني، بارها به صورت رايگان مورد دانلود قرار مي گيرد. حتي به اين موضوع توجه نمي شود که نرم افزارهاي کپي و غير اصل داراي امنيت کافي نمي باشند و به راحتي قابل هک هستند.

جست و جوي مطالبي نظيردانلود عکس، دانلود آهنگ، دانلود بازي، اخبار داعش، اخبار مربوط به مرتضي پاشايي، يارانه ها، سايت به اشتراک گذاري ويديوي ايراني آپارات، محصولات لاغري، مد روز لباس، لوازم آرايش، کلاس هاي ايروبيک و رقص، مسائل جنسي، مسائل زناشويي، دکوراسيون، سرگرمي هايي بوده است که ايراني ها به ويژه، در سال گذشته، آن را توسط موتور جست وجوگر گوگل، انجام داده اند.

*** دنيا چگونه با اينترنت سرگرم مي شود؟
از آن جايي که اينترنت و گوشي هاي تلفن همراه در دولت هاي غربي زودتر از ايران به کار گرفته شده است، آثار احتمالي زياده روي در استفاده از آن ها، کنترل شده و با توجه به قوانين سختگيرانه يي که والدين و مدرسه در قبال استفاده ي فرزندان از فناوري هاي نو، ملزم به انجام آن هستند و همچنين اعمال قوانين مربوط به حق تکثير (کپي رايت)، اين طور استنباط مي شود که جنبه ي سرگرمي اينترنت در دنيا، کمي متفاوت تر از ايران باشد.
بررسي ها نشان داده اند که اين گونه فناوري ها، تنها تأثير منفي بر روي تحصيل دانش آموزان خارجي ندارد و در برخي موارد به آن ها در مسائل آموزشي کمک هم مي کند.

ولي نکته ي قابل توجه اين است که متاسفانه ممکن است تأثير منفي آن ها بر روي دانش آموزان بيش از تاثير مثبت باشد.
تحقيقات يک مجله ي انگليسي نشان داد که افراد بعد از اختراع اسلحه، اختراع تلفن همراه را بدترين اختراع همه ي زمان ها مي دانند. البته مردم دنيا و به خصوص کشورهاي پيشرفته نيز براي سرگرمي از اينترنت استفاده مي کنند، اما سرگرمي هاي آن ها کمي با سرگرمي هاي ما متفاوت است، البته در برخي موارد نيز، سرگرمي هاي آنلاين مشترکي براي همه ي مردم دنيا وجود دارد.

انجام بازي هاي آنلاين يکي از سرگرمي هاي شايع بين جوانان خارجي است و حد و اندازه ي آن از جوانان کشور ما بسيار فراتر است. به طوري که واژه Gamer (به معناي بازيکن بازي هاي رايانه يي) چند وقتي است که بسيار در رسانه ها به چشم مي خورد. سايت هاي مشهوري مانند: www.befungames.com، www.addictinggames.com، www.miniclip.com، www.shockwave.com علاوه بر ارايه ي بازي هاي رايگان براي دانلود، امکان بازي آنلاين در محيط اينترنت را نيز فراهم آورده است. همچنين همان طور که گفته شد بازي Travian و Risk که از بازي هاي استراتژيک آنلاين به شمار مي روند، توانسته عده ي زيادي از جوانان خارجي را به خود وابسته کند.

جنبه ي واقعي سرگرمي اينترنت، به خصوص در اوقات فراغت و پس از انجام کارهاي روزانه، گوش دادن به موسيقي دلخواه، تماشاي برنامه هاي تلويزيوني، فيلم و تصاوير جالب و جذاب مي باشد. همان طور که قبلا توضيح داديم، از حيث توليد محتواي فرهنگي (صوتي و تصويري)، با توجه به رعايت حقوق مادي و معنوي پديد آورنده ي اثر فرهنگي در کشورهاي پيشرفته، کشورهاي اروپايي و آمريکايي بسيار فعال عمل کرده و در نتيجه با توجه به در دسترس بودن تنوع موضوعات سرگرم کننده ي صوتي و تصويري، يکي از لذت هاي کاربران، گوش دادن به موسيقي دلخواه خود از طريق سايت هايي نظير www.pandora.com، www.rhapsody.com، www.aolradio.com و iTunes مي باشد. همچنين تماشاي فيلم ها و ويديوهاي جذاب از طريق Hulu، Veoh، MySpaceTv، YouTube و Daily Motion و تماشاي عکس هاي زيبا و دلخواه از طريق جست وجوي گوگل و www.photo.net طرفداران زيادي در آن سوي آب ها دارد. لازم به ذکر است که استفاده از اين محصولات در کشورهاي غربي ملزم به داشتن اينترنتي پر سرعت و هميشگي و پرداخت حق عضويت براي استفاده از خدمات اين سايت ها مي باشد.

گفت و گو و تعامل با افراد مختلف يکي ديگر از ارمغان هاي سرگرم کننده يي است که اينترنت با خود به همراه آورده است، اين سرگرمي براي مردم دنيا شامل؛ چت کردن در اتاق هاي گفت و گو نظير Omegle و ياهو، چک کردن پيام هاي دريافتي و ارسال عقايد و نظرات در شبکه هاي اجتماعي نظير MySpace، Bebo، Instagram، فيس بوک و توييتر، مي باشد. شبکه هاي اجتماعي امروزه نقش بسيار پر رنگي در رويدادهاي يک جامعه بازي مي کنند و اين برخورد افکار خواسته يا ناخواسته توانسته است به ابزاري قوي براي اعمال بعضي عقايد خاص منجر شود. در اين بين، پست الکترونيکي يا همان ايميل، بيش تر وجهه ي اداري خود را حفظ کرده و کم کم بايد آن را از قلمروي سرگرمي هاي اينترنتي خارج کرد.
کاربران خارجي به پازل، نظرسنجي و انجام آزمون هاي اينترنتي علاقه دارند. سايت هايي نظير www.quizilla.com، www.quibblo.com و www.quizfarm.com پذيراي علاقمندان به دادن آزمون هاي شخصيت هستند. البته سايت هاي فيس بوک و MySpace نيز ابزار مشابهي براي اين تست ها دارند. اين تست ها و پاسخ آن ها پتانسيلي است که مي تواند به صورت رايگان در اختيار کارشناسان خبره قرار گرفته و منجر به تصميم سازي براي کشورها شود.

به گزارش قدس آنلاين، آگاه شدن از مسائل جدي و جالب دنيا به وسيله ي اينترنت، يکي ديگر از تفريحاتي است که مردم دنيا به صورت منظم پيگير آن هستند. پيگيري خبرها و نتايج ورزشي، رخدادهاي دنيا، اخبار فناوري هاي جديد و کاوش هاي فضايي، کاربران زيادي را در دنيا مجذوب خود ساخته است. برخي از کاربران نيز با ساختن وبلاگ در سايت هايي نظير www.wordpressonline.com به جريان آزاد اطلاعات و همچنين ابراز علاقه و احساسات خود در رابطه با موضوعات مختلف کمک مي کنند. امروزه بسياري از سايت ها و خبرگزاري هاي مهم دنيا، اقدام به ساخت وبلاگ مي کنند و از اين طريق بيش تر و بهتر به مخاطب خود نزديک مي شوند. تجربه انتشار مطالب با نام خودمان، واقعا مي تواند سرگرمي جذابي براي کاربران اينترنت باشد. شرکت در گردآوري، تکميل و ويرايش مطالب سايت ويکي پديا و سايت هاي ويکي، ديگر سرگرمي مفيد اينترنتي براي مردم دنيا است که متاسفانه بسياري از کاربران ايراني از انجام آن غافل مانده اند. در صورتي که انجام آن براي نشر اطلاعات صحيح در مورد دين، عقايد و تاريخ کشورمان بسيار حياتي به نظر مي رسد.

انجام خريد اينترنتي شايد جذاب ترين سهولتي باشد که اينترنت براي ما به ارمغان آورده است. خريد از سايت هاي معروف فروشگاهي نظير ebay، walmart، amazon يا هر فروشگاه مورد نظر، براي مردم مخصوصا اروپا و آمريکا، کم کم از حالت تفريح خارج شده و خود را به عنوان يک کار روتين که مي تواند به محيط زيست کمک بسياري کند، معرفي کرده است. به خصوص اينکه اين فروشگاه ها در جهت رفاه مشتريان خود امکانات و گارانتي هاي خوبي نيز ارايه مي دهند.
خبر خواني نيز سرگرمي مشترک مردم دنيا مي باشد. بيش ترين عبارات مورد جست وجوي جهان در گوگل، به نقل ازGoogle Trends، مربوط به رابين ويليامز، بازيگر معروف آمريکايي و برنده ي اسکار که در سال 2014 خودکشي کرد، جام جهاني فوتبال 2014 برزيل که با قهرماني آلمان به پايان رسيد، بيماري مهلک ابولا، خطوط هوايي مالزي که هواپيماهاي آن به شکل عجيبي ناپديد شدند، چالش آب يخ، بازي فلاپي برد، Conchita Wurst خواننده ي عجيب و غريب اتريشي، گروهک داعش، کارتون زيباي Frozen که

در ايران به نام ملکه يخي يا برفي شناخته مي شود و المپيک زمستاني 2014 سوچي روسيه، بوده اند.
با توجه به مقايسه ي صورت گرفته در خصوص تفاوت ها و اشتراکات سرگرمي هاي اينترنتي بين مردم ما و مردم دنيا، براي پيش گيري از اثرپذيري بي اندازه و زيان بار اينترنت براي کاربران ايراني؛ اجراي آموزش هاي درست، تشويق آن ها به کتاب خواني و فرهنگ سازي اين نکته که اينترنت نبايد جاي کتاب و مطالعه را بگيرد، همچنين آگاهي والدين در برخورد با فرزندان براي استفاده از رايانه، تشويق و ايجاد شرايط ويژه براي انجام تفريحات گروهي نظير؛ ورزش کردن، مسافرت رفتن، کوهنوردي، نقش به سزايي خواهد داشت. اين عوامل باعث مي شود که کاربران اينترنت، خصوصا نوجوانان ايراني، به جاي پناه بردن به دنياي ناشناخته مجازي، با اعضاي خانواده خود تعامل بيش تر و بهتري برقرار کنند و اين همان روندي است که غربي ها پس از مشاهده ي آثار مخرب دادن آزادي هاي بي حد و حصر به کاربران اينترنت خود، پيش گرفتند. پس بنا بر ضرب المثل معروف خودمان، «آزموده را آزمودن خطاست.»!