کد خبر: ۷۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۳

آمادگی داعش برای "درگیری‌ بهار"

 تحرکات میدانی داعش در مرزهای شرقی لبنان حکایت از آن دارد که این گروه تروریستی برنامه‌ریزی کرده تا نیروهایش را از قلمون شرقی به قلمون غربی انتقال داده و خود را برای درگیری‌های جدید در منطقه "شاریع القاع" آماده می‌کند، چرا که در این منطقه می‌تواند به تامین امنیت خطوط امدادرسانی خود پرداخته و از محاصره شدن در بلندی‌های عرسال و راس بعلبک اجتناب کند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی با عنوان "داعش برای درگیری بهار نیرو جمع می‌کند" نوشت: با فرا رسیدن بهار، احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در بلندی‌های قلمون وجود خواهد داشت. ظرف چند ماه گذشته ارتش‌های سوریه و لبنان و حزب الله از هیچ تلاشی برای تدارک درگیری‌های آتی با تروریست‌های النصره و داعش که بی‌تردید صورت خواهند گرفت، دریغ نکردند.

بی‌شک نیروهای ارتش لبنان در عرسال در جنوب تا بلندی‌های القاع در شمال و تا راس بعلبک با پنج هزار سرباز مجهز به موشک انداز و توپخانه‌ و سامانه‌های نظارتی و حمایت هوایی و هلی‌کوپتر که در زمان‌های دشوار به کمک نیروی هوایی سوریه می‌آیند، چالش بزرگی را برای تروریست‌ها ایجاد کرده‌اند.

شرایط خوب نظامی ارتش لبنان و کنترل آن بر تپه استراتژیک الحمرا در بلندی‌های راس بعلبک و سپس تپه الجرش باعث شده است تا در راس بعلبک عرصه برای تحرکات تروریست‌ها تنگ شود.

مقدمه چینی‌ برای این درگیری‌ها تنها محدود به ارتش لبنان، سوریه و حزب الله نمی‌شود بلکه تروریست‌های داعش نیز گویی در تدارک هستند و تحرکات میدانی داعش حکایت از آن دارد که این گروه در حال آماده کردن تجهیزات برای انتقال درگیری‌ها به منطقه البقعه هستند که از طریق آن می‌توانند خطوط امداد رسانی خود را تامین کنند.

یک منبع امنیتی در مصاحبه با الاخبار می‌گوید: در شرایطی که همچنان گروه‌های مسلح چون جیش الاسلام با داعش درگیر هستند تا مانع از پیشروی‌های آن در قلمون شرقی شوند، داعش در تلاش است نیروهای خود را از قلمون شرقی به قلمون غربی انتقال دهد.

در همین حال اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد که حمله دو هفته قبل تروریست‌های داعش به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در منطقه دیر عطیه در قلمون شرقی نشان‌دهنده انتقال حدود هزار نیروی داعش به قلمون غربی بوده است.

علاوه بر آن با زیر نظر گرفتن تحرکات تروریست‌های داعش و واکنش‌هایشان در هفته‌های اخیر به ویژه در جریان درگیری‌ها با ارتش لبنان مشخص می‌شود که ترویست‌ها در استفاده از مهمات صرفه جویی می‌کنند. این صرفه‌ جویی دو دلیل دارد؛ یا این گروه تروریستی با بحران امدادرسانی مواجه است و یا اینکه می‌خواهد مهمات و نیروهای خود را برای درگیری آتی نگه دارد.

اطلاعات همچنین نشان می‌دهند که داعش تحرکات خودروهای شاسی بلند و خودروهای مجهز به مسلسل‌های سنگین خود را به همین دلیل کاهش داده است.

پیش بینی درگیری‌ها در بلندی‌های القاع به این معنا نیست که در سایر جبهه‌ها اوضاع آرام خواهد بود چرا که منابع ذی‌ربط می‌گویند که علاوه بر درگیری با تروریست‌های داعش در شاریع القاع، همچنین درگیری‌ها در بلندی‌های منطقه بریتال با تروریست‌های النصره نیز پیش بینی می‌شود.

منابع پیش بینی می‌کنند که درگیری‌های شدیدی میان ترویست‌های النصره با نیروهای حزب الله در بلندی‌های بریتال و بلندی‌هایی که از جنوب به عرسال کشیده می‌شوند، صورت بگیرد.
*ایسنا