کد خبر: ۷۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰

وضعيت شبکه‌­هاي پرداخت ­الکترونيک در پايان سال

  بانک مرکزي درباره وضعيت شبکه­‌هاي پرداخت ­الکترونيک در پايان سال به ارائه توضيحاتي پرداخت.

بانک مرکزي اعلام کرد: هم­زمان با افزايش مبادلات در روزهاي پاياني سال، نظام­هاي پرداخت کشور( نقد، الکترونيک و چک) مسئوليت سنگيني به­ عهده دارند و روزهاي پرکاري را سپري مي­‌کنند .به دنبال انتقادات مطرح شده در مورد کيفيت خدمات الکترونيک بانکي، مواردي براي اطلاع هموطنان و تنوير افکار عمومي تقديم مي­‌شود.

ايام پاياني سال جاري و نرخ افزايشي آن طي سالي که پشت سر گذاشته شد و نيز در مقايسه با ايام مشابه در سال گذشته، هم از نظر تعدادي و هم از منظر پاسخگويي و ارايه خدمت که موسوم به تراکنش موفق مي باشد رشدي بسيار شديد و اميد بخش را تجربه کرده است. به نحوي که از ابتداي سال تا 15 اسفند ماه سال 1393، تعداد تراکنش‌هاي شتاب به بيش از 13 ميليارد و شاپرک به بيش از 14 ميليارد تراکنش رسيده است. ضمن اينکه طي سال جاري، حداقل سطح کيفي خدمات الکترونيک بانک‌ها در خصوص تراکنش‌هاي موفق از 95 به 97.5 درصد ارتقاء يافته است.اين در حالي است که تراکنش‌هاي بين بانکي در ايام انتهايي سال 1393 رشد چشمگيري داشته و آمار عمليات در سامانه‌هاي شتاب و شاپرک به بالاترين ميزان خود رسيده است.

تعداد تراکنش‌هاي شبکه تبادل اطلاعات بين‌بانکي (شتاب) به رقم بي‌سابقه 64 ميليون تراکنش طي يک روز و تعداد تراکنش‌هاي شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (شاپرک) از 76 ميليون تراکنش طي يک روز فراتر رفته است.( اين آمار به صورت تجميعي به رقم 150 ميليون تراکنش طي روز چهارشنبه 28 اسفندماه بالغ شده و نشانگر بالاترين حجم تراکنش در سامانه هاي شتاب و شاپرک درتاريخ سامانه هاي ياد شده مي باشد.) که اين ارقام نشان از پايداري مطلوب شبکه‌هاي پرداخت الکترونيک در پايان سال داشته و بايستي گفت غالب مردم در کشور طي سال گذشته و نيز اين ايام به راحتي و بدون مشکل خدمات مورد نظر خود را دريافت کرده‌اند.

براي نمونه در بازه زماني يکشنبه 17 تا 23 اسفند ماه (روزهاي پرباري شبکه) در شتاب به‌طور متوسط 97.71 درصد و در شاپرک 98.81 درصد تراکنش‌هاي موفق ثبت شده که بالاتر از کيفيت استاندارد حداقلي تعيين شده بوده و درصد ناچيز تراکنش‌هاي ناموفق ثبت شده عمدتا به دليل اختلال در سوئيچ بانک‌هايي نظير ملت، رفاه کارگران و تجارت بوده و بر اين اساس تذکر لازم به اين بانکها نيز داده شده است.

ضمنا بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار به مشترياني که از انواع خدمات پرداخت الکترونيک بانکي استفاده مي­‌کنند، به دليل ضعف در سامانه­‌هاي درون­ بانکي و تراکنش­هاي داراي مغايرت، وجوه آن­ها به موقع واريز نمي شود، به نسبت مدت و مبلغ آن وجه التزام براي جبران خسارت پرداخت مي­‌شود. هم­وطناني که با تراکنش­هاي داراي مغايرت مواجه مي­‌شوند مي­‌توانند به همين منظور به ميز امداد شتاب مستقر در بانک­ها مراجعه يا با شماره 29911 تماس حاصل کنند.
*ايسنا