وضعيت شبکههاي پرداخت الکترونيک در پايان سال
بانک مرکزي درباره وضعيت شبکههاي پرداخت الکترونيک در پايان سال به ارائه توضيحاتي پرداخت.
بانک مرکزي اعلام کرد: همزمان با افزايش مبادلات در روزهاي پاياني سال، نظامهاي پرداخت کشور( نقد، الکترونيک و چک) مسئوليت سنگيني به عهده دارند و روزهاي پرکاري را سپري ميکنند .به دنبال انتقادات مطرح شده در مورد کيفيت خدمات الکترونيک بانکي، مواردي براي اطلاع هموطنان و تنوير افکار عمومي تقديم ميشود.
ايام پاياني سال جاري و نرخ افزايشي آن طي سالي که پشت سر گذاشته شد و نيز در مقايسه با ايام مشابه در سال گذشته، هم از نظر تعدادي و هم از منظر پاسخگويي و ارايه خدمت که موسوم به تراکنش موفق مي باشد رشدي بسيار شديد و اميد بخش را تجربه کرده است. به نحوي که از ابتداي سال تا 15 اسفند ماه سال 1393، تعداد تراکنشهاي شتاب به بيش از 13 ميليارد و شاپرک به بيش از 14 ميليارد تراکنش رسيده است. ضمن اينکه طي سال جاري، حداقل سطح کيفي خدمات الکترونيک بانکها در خصوص تراکنشهاي موفق از 95 به 97.5 درصد ارتقاء يافته است.اين در حالي است که تراکنشهاي بين بانکي در ايام انتهايي سال 1393 رشد چشمگيري داشته و آمار عمليات در سامانههاي شتاب و شاپرک به بالاترين ميزان خود رسيده است.
تعداد تراکنشهاي شبکه تبادل اطلاعات بينبانکي (شتاب) به رقم بيسابقه 64 ميليون تراکنش طي يک روز و تعداد تراکنشهاي شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (شاپرک) از 76 ميليون تراکنش طي يک روز فراتر رفته است.( اين آمار به صورت تجميعي به رقم 150 ميليون تراکنش طي روز چهارشنبه 28 اسفندماه بالغ شده و نشانگر بالاترين حجم تراکنش در سامانه هاي شتاب و شاپرک درتاريخ سامانه هاي ياد شده مي باشد.) که اين ارقام نشان از پايداري مطلوب شبکههاي پرداخت الکترونيک در پايان سال داشته و بايستي گفت غالب مردم در کشور طي سال گذشته و نيز اين ايام به راحتي و بدون مشکل خدمات مورد نظر خود را دريافت کردهاند.
براي نمونه در بازه زماني يکشنبه 17 تا 23 اسفند ماه (روزهاي پرباري شبکه) در شتاب بهطور متوسط 97.71 درصد و در شاپرک 98.81 درصد تراکنشهاي موفق ثبت شده که بالاتر از کيفيت استاندارد حداقلي تعيين شده بوده و درصد ناچيز تراکنشهاي ناموفق ثبت شده عمدتا به دليل اختلال در سوئيچ بانکهايي نظير ملت، رفاه کارگران و تجارت بوده و بر اين اساس تذکر لازم به اين بانکها نيز داده شده است.
ضمنا بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار به مشترياني که از انواع خدمات پرداخت الکترونيک بانکي استفاده ميکنند، به دليل ضعف در سامانههاي درون بانکي و تراکنشهاي داراي مغايرت، وجوه آنها به موقع واريز نمي شود، به نسبت مدت و مبلغ آن وجه التزام براي جبران خسارت پرداخت ميشود. هموطناني که با تراکنشهاي داراي مغايرت مواجه ميشوند ميتوانند به همين منظور به ميز امداد شتاب مستقر در بانکها مراجعه يا با شماره 29911 تماس حاصل کنند.
*ايسنا
بانک مرکزي اعلام کرد: همزمان با افزايش مبادلات در روزهاي پاياني سال، نظامهاي پرداخت کشور( نقد، الکترونيک و چک) مسئوليت سنگيني به عهده دارند و روزهاي پرکاري را سپري ميکنند .به دنبال انتقادات مطرح شده در مورد کيفيت خدمات الکترونيک بانکي، مواردي براي اطلاع هموطنان و تنوير افکار عمومي تقديم ميشود.
ايام پاياني سال جاري و نرخ افزايشي آن طي سالي که پشت سر گذاشته شد و نيز در مقايسه با ايام مشابه در سال گذشته، هم از نظر تعدادي و هم از منظر پاسخگويي و ارايه خدمت که موسوم به تراکنش موفق مي باشد رشدي بسيار شديد و اميد بخش را تجربه کرده است. به نحوي که از ابتداي سال تا 15 اسفند ماه سال 1393، تعداد تراکنشهاي شتاب به بيش از 13 ميليارد و شاپرک به بيش از 14 ميليارد تراکنش رسيده است. ضمن اينکه طي سال جاري، حداقل سطح کيفي خدمات الکترونيک بانکها در خصوص تراکنشهاي موفق از 95 به 97.5 درصد ارتقاء يافته است.اين در حالي است که تراکنشهاي بين بانکي در ايام انتهايي سال 1393 رشد چشمگيري داشته و آمار عمليات در سامانههاي شتاب و شاپرک به بالاترين ميزان خود رسيده است.
تعداد تراکنشهاي شبکه تبادل اطلاعات بينبانکي (شتاب) به رقم بيسابقه 64 ميليون تراکنش طي يک روز و تعداد تراکنشهاي شبکه الکترونيکي پرداخت کارتي (شاپرک) از 76 ميليون تراکنش طي يک روز فراتر رفته است.( اين آمار به صورت تجميعي به رقم 150 ميليون تراکنش طي روز چهارشنبه 28 اسفندماه بالغ شده و نشانگر بالاترين حجم تراکنش در سامانه هاي شتاب و شاپرک درتاريخ سامانه هاي ياد شده مي باشد.) که اين ارقام نشان از پايداري مطلوب شبکههاي پرداخت الکترونيک در پايان سال داشته و بايستي گفت غالب مردم در کشور طي سال گذشته و نيز اين ايام به راحتي و بدون مشکل خدمات مورد نظر خود را دريافت کردهاند.
براي نمونه در بازه زماني يکشنبه 17 تا 23 اسفند ماه (روزهاي پرباري شبکه) در شتاب بهطور متوسط 97.71 درصد و در شاپرک 98.81 درصد تراکنشهاي موفق ثبت شده که بالاتر از کيفيت استاندارد حداقلي تعيين شده بوده و درصد ناچيز تراکنشهاي ناموفق ثبت شده عمدتا به دليل اختلال در سوئيچ بانکهايي نظير ملت، رفاه کارگران و تجارت بوده و بر اين اساس تذکر لازم به اين بانکها نيز داده شده است.
ضمنا بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار به مشترياني که از انواع خدمات پرداخت الکترونيک بانکي استفاده ميکنند، به دليل ضعف در سامانههاي درون بانکي و تراکنشهاي داراي مغايرت، وجوه آنها به موقع واريز نمي شود، به نسبت مدت و مبلغ آن وجه التزام براي جبران خسارت پرداخت ميشود. هموطناني که با تراکنشهاي داراي مغايرت مواجه ميشوند ميتوانند به همين منظور به ميز امداد شتاب مستقر در بانکها مراجعه يا با شماره 29911 تماس حاصل کنند.
*ايسنا