کد خبر: ۷۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۵۵

10 شخصيت جنجالي جهان در سال 93

 سال 1393 هجري شمسي رو به اتمام است و جهان در سالي که رو به پايان است دست خوش حوادث و رخدادهاي مهم و قابل توجهي بود.

خديجه غبيشاوي- نامه نیوز: ادامه ديپلماسي بر سر پرونده هسته اي ايران و رسيدن تهران و غرب به راند پاياني، ظهور داعش و مبارزه براي شکست اين گروه تروريستي، از سرگيري روابط ديپلماتيک کوبا و آمريکا پس از 50 سال تخاصم، چهار ساله شدن بحران سوريه و ...همگي سال 1393 را به يکي از جنجالي ترين سال هاي قرن اخير تبديل کرده است.

از همين رو 10 شخصيت پر حاشيه در سال جاري را مورد بررسي قرار داده ايم که در ادامه مي‌خوانيد:

باراک اوباما؛ سال ايستادگي مقابل کنگره براي ادامه ديپلماسي با ايران

1393، سال سختِ تاکيد بر ميز ديپلماسي و گفت وگو براي رئيس جمهوري آمريکا در ششمين سال حضور در کاخ سفيد بود؛ اوباما در سالي که گذشت و در ادامه تاکيد بر طي مسير ميز مذاکره در قبال ايران در مقابل مردان کنگره اين کشور ايستاد و با تهديد آنها به وتو در آستانه سوم آذر ماه و دستيابي به توافق نهايي تاکيد کرد که در صورت حصول توافق نهايي بر سر پرونده هسته اي ايران، نه تنها کنگره بلکه مردم آمريکا را نيز متقاعد خواهد کرد.

اين موضوع چندين بار ديگر نيز تکرار شد و جمهوري‌خواهان اين بار با متحد کردن مردان دموکرات کنگره آمريکا در صدد تحريم ايران برآمدند، امري که با دادن ضمانت هايي از سوي اوباما و جان کري مبني بر تاکيد بر رسيدن به توافق نهايي با ايران به زمان ديگري موکول شد.

باراک اوباما در زمان دعوت کنگره آمريکا از بنيامين نتانياهو براي سخنراني در نشست مشترک مجالس نمايندگان و سنا هم مورد توجه بود تا جايي که به شدت با اين دعوت مخالفت و حتي عنوان کرد وقتي براي ملاقات با نتانياهو نيز ندارد. در زمان انجام سخنراني نتانياهو نيز، اوباما اعلام کرد که وقتي براي ديدن و گوش دادن به اين مصاحبه ندارد و پس از آن نيز اعلام کرد که نتانياهو حرف جديدي براي گفتن نداشت. تنش در روابط اين دو متحد ديرينه به باور بسياري از کارشناسان بي سابقه بود.

اوباما همچنين در سالي که گذشت از متحدان واشنگتن در منطقه خاورميانه و جهان خواست تا ائتلاف بين المللي براي مقابله با داعش تشکيل دهند و در راس آن به مقابله با گروه تروريستي داعش در منطقه پرداخت تا شايد از حجم انتقادات گسترده به سياست خارجي واشنگتن را کاهش دهد.

در پايان سال 2014 ميلادي و اواسط سال 1393 اما اوباما خبر از سرگيري روابط ديپلماتيک با کوبا پس از 50 سال تخاصم داد. وي با تاکيد بر اينکه سياست تحريم و انزواي واشنگتن در قبال کوبا طي 50 سال گذشته، کارساز نبوده است عنوان کرد که روابط دو کشور از سر گرفته خواهد و تحريمهاي واشنگتن عليه اين کشور به پايان خواهد رسيد.

ابوبکر البغدادي؛ مرد القاعده‌اي که رهبر افراطي‌ترين گروه تروريستي جهان شد

ابوبکر البغدادي، که خود را خليفه خود خوانده مسلمين جهان مي‌داند، رهبري راديکال ترين گروهک تروريستي جهان را بر عهده دارد که در سالي که گذشت جنايت هاي وحشتناک بي شماري را رقم زد. هزاران نفر در پي لشکر کشي اين گروه تروريستي در عراق و سوريه به قتل رسيدند، هزاران نفر بازداشت و آواره شدند.

البغدادي از اعضاي سابق گروه تروريستي القاعده، با سوداي تشکيل خلافت اسلامي و گسترده کردن آنچه خود مملکت اسلامي مي داند، در سال جاري اغلب کشورهاي غربي و منطقه را تهديد به حملات تروريستي کرد و بيشترين اعضاي خود را نيز از کشورهاي اروپايي جذب کرد. آمريکا در قبال دريافت اطلاعاتي از اين تروريست جايزه 10 ميليون دلاري تعيين کرده است.

ولاديمر پوتين؛ يک تنه ايستاده در مقابل غرب

رئيس جمهور روسيه در سالي که گذشت بحران مهمي را در منطقه اروپاي شرقي رقم زد و پس از شکست سياست هاي مسکو در پايتخت اوکراين و لشکرکشي به جزيره کريمه و انضمام اين جزيره زيباي درياي سياه به روسيه، مورد غضب غرب قرار گرفت. حضور چکمه پوشان مسکو در کريمه سرآغازي براي از سر گرفته شدن جنگ سرد ديگري ميان روسيه و غرب بود؛ غرب سلسله تحريم هاي اقتصادي و سياسي را متوجه مسکو و در مقابل روسيه اروپا را به قطع شريان هاي گازي تهديد کرد.

بحران تحريم هاي اقتصادي غرب در کنار کاهش قيمت نفت اکنون مسکو را در تنگناي سخت اقتصادي قرار داده است و ارزش واحد پول اين کشور را به شدت کاهش داده است.

اردوغان جنجال برانگيز در سوداي احياي حکومت عثماني

رجب طيب اردوغان، در سالي که گذشت توانست لقب نخستين رئيس جمهور ترکيه با راي مستقيم مردم را به خود اختصاص دهد و به دنبال گسترش اختيارات خود باشد. اردوغان سال جنجال برانگيزي را پشت سر گذاشت؛ وي در سخنراني هاي مخالفي که ايراد داشت جملات جنجال برانگيزي به زبان آورد که تا چندين روز وي را به صدر اخبار رسانه هاي ترکيه و منطقه برد.

اظهاراتي از جمله کشف آمريکا از سوي مسلمانان، نابرابري زن و مرد، لزوم بازگشت خط و رسم عثماني که انتقادات بسياري را عليه اين تازه رئيس جمهور در ترکيه به همراه داشت.

سياست هاي اردوغان در قبال سوريه و همچنين کوباني همچنين منجر به آن شد که اردوغان تا مدت هاي طولاني به هدف انتقادات و اعتراضات داخلي و منطقه اي تبديل شود. اخيرا نيز وي به اقدام به قلع و قمع مخالفان خود کرده و بازداشت بسياري از روزنامه نگاران و مخالفان و عنوان کرد که مخالفانش را طوري از بين خواهد برد که نامي از آنها در تاريخ باقي نماند.

حضور اردوغان در کاخ سفيد رياست جمهوري که با هزينه هنگفتي ساخته شده است از جمله ديگر اقدامات جنجالي وي در سال رو به پايان است.

سردار سليماني؛ ستارهِ بي ستاره در منطقه
سردار خنده رو، با محاسن و موهاي جو گندمي و پيراهني خالي از درجه به مرد شماره يک منطقه تبديل شده است؛ روزي نيست که رسانه هاي منطقه و جهان از فرمانده سپاه قدس ايران ننويسند و تصاوير و فيلم هايي از وي منتشر نکنند.

مرد در سايه ايران، از نخستين روزهاي آغاز بحران داعش در عراق راهي اين کشور شد تا وظيفه آموزش و مشاوره و فرماندهي نيروهاي عراقي را و جلوگيري از سقوط بغداد را بر عهده بگيرد.

نام سردار سليماني در عمليات آزادسازي جرف الصخر، دياله، آمرلي و اکنون تکريت به عنوان مغز متفکر مبرزه عليه داعش بارها به گوش خورده است؛ سردار سليماني اکنون به باور بسياري از کارشناسان و مقامات به ستاره منطقه تبديل شده است، مردي که حوزه نفوذ و حضور ايران در منطقه را با هدف جلوگيري از کشيده شدن درگيري هاي منطقه به تهران را اجرايي مي کند.

بشار اسد؛ ادامه 14 سال رياست جمهوري پس از 3 سال بحران

بشار اسد رئيس جمهوري سوريه همانند سه سال گذشته، سال 1393 را در بحران جنگ داخلي سپري کرد و تکيه خود بر کرسي رياست جمهوري را ادامه داد. بشار اسد در سال جاري براي نخستين بار پس از آغاز بحران جنگ داخلي اين کشور انتخابات برگزار کرد و بر اساس اصلاحيه قانون اساسي براي نخستين بار در کنار رقباي خود به استقبال انتخابات رفت و توانست بار ديگر به اين سمت انتخاب شود.

پيروزي بشار اسد و ادامه رياست جمهوري وي براي هفت سال آينده تا حدي موجب عقب نشيني مخالفان دمشق از گزينه حذف اسد و موافقت با حضور وي در راس قدرت در اين کشور شد.

از سوي ديگر، 15 مارس، 23 اسفند، چهارمين سالگرد آغاز بحران سوريه است، جنگي که در چهار سال گذشته بيش از 200 هزار کشته بر جاي گذاشته است، منجر به مهاجرت و آواره و بي خانمان شدن ميليون ها نفر شد و بيش از 80 درصد از خاک اين کشور به تلي از خاک تبديل شد.

ظريف؛ از لبخندهاي ديپلماتيک هسته اي تا فرياد بر سر وزير خارجه آمريکا

وزير خارجه ايران و مسئول تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان با غرب، بي شک يکي از سخت‌ترين اوقات کاري خود را در سال رو به پايان سپري کرد، وي با هدايت پرونده مذاکرات هسته اي ايران توانست مسير جديدي را در روند ديپلماسي بر سر فعاليت هاي هسته اي ايران آغاز کند و ادامه دهد و چندين بار وزراي خارجه کشورهاي عضو گروه 1+5 را به پاي ميز مذاکره بکشاند.

ظريف با ارسال پيام هاي ديپلماتيک به مردم و دولت هاي جهان به زبان انگليسي نشان داد که قرار است يک وزير خارجه متفاوت باشد؛ وي در سالي که رو به پايان است بيش از 15 نشست هسته اي در نيويورک، عمان، وين و شهرهاي مختلف سوئيس برگزار کرد و با لبخندهاي ديپلماتيک پاي يکي از مهمترين و حساس ترين پرونده هاي جهان نشست تا جديت وي پاي ميز مذاکره به سوژه رسانه ها تبديل شود.

از سوي ديگر و اخيرا پاسخ وي به نامه سرگشاده هشدار آميز 47 سناتور آمريکايي نيز جنجال بسياري برپا کرد. بسياري اختلاف دروني در آمريکا و واشنکتن و تلآويو را نتيجه ديپلماسي ظريفِ ظريف عنوان مي کنند؛ وي با تکيه بر 30 سال زندگي در آمريکا و تجربه و آشنايي با حقوق بين الملل، توانست پاسخ کوبنده اي به سناتورهاي زياده خواه و تندرو آمريکايي دهد.

کيم جونگ اون؛ از ميزباني بسکتباليست آمريکايي تا هک شرکت سوني

سالي که رو به پايان است براي رهبر جوان کره شمالي سالي تماما جنجالي بود؛ کيم جونگ اون در سالي که رو به پايان است در کنار ادامه سياست هاي سختگيرانه پدرش اقدامات تعجب برانگيزي هم انجام داد. وي ميزبان يکي از بسکتباليست هاي مشهور و قديمي آمريکايي بود که دوباره به اين کشور سفر کرد.

رسانه هاي مختلف جهان تصاوير و فيلم هاي مربوط به حضور اين دو در کنار هم را منتشر کرد تا گمانه زني ها درباره امکان ميانجگري ورزشي ميان پيونگ يانگ و واشنگتن قوت يابد، گمانه زني هايي که البته از سوي اين بسکتباليست رد شد.

هک شرکت سوني به دليل اقدام به پخش فيلم سينمايي درباره نحوه ترور رهبر کره شمالي يکي ديگر از اقدامات دولت کره شمالي بود که بار ديگر نام کيم جونگ اون را بر سر زبان ها انداخت.

تهديد آمريکا و کره جنوبي براي آغاز جنگ و در پيش گرفتن سياست هاي سختگيرانه اجتماعي نيز از جمله ديگر اقدامات کره شمالي به رهبري کيم جونگ اون بود.

کاترين اشتون؛ پايان حضور در اتحاديه اروپا و ادامه نقش‌آفريني در نشست‌هاي هسته‌اي

اشتون 58 ساله از 2009 ميلادي و همزمان با حضور در سمت مقام ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا مسئوليت هدايت تيم مذاکره کننده گروه 1+5 با ايران در موضوع پرونده هسته اي را برعهده داشت؛ در سالي که گذشت کاترين اشتون در بيش از 10 نشست هسته اي با حضور نمايندگان ايران و غرب در وين، عمان و نيويورک حضور پيدا کرد و به زعم مقامات تهران و غرب تلاش بي شائيه اي براي نزديک کردن اختلافت نظرات و ديدگاه ها در زمينه دستيابي به توافق هسته اي انجام داد.

سالي که گذشت اما آخرين سال از حضور اشتون در سمت مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بود و از اين رو حدس و گمان‌هايي درباره رفتن وي و جايگزيني اشتون به وجود آمد؛ حدس و گمان هايي که البته با بيانيه اي اتحاديه اروپا به پايان رسيد.

بر اين اساس، با تمديد هفت ماه و هفت روزه مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 براي دستيابي به توافق نهايي، اتحاديه اروپا از اشتون خواست تا همچنان به عنوان نماينده اتحاديه اروپا در مذاکرات باقي بماند. اشتون همچنين در اسفند 92 به ايران سفر کرد که البته با حواشي بسياري همراه بود.

نوري المالکي؛ پايين آمدن از کرسي نخست وزيري

پايان 10 سال نخست وزيري نوري المالکي در عراق و توافق گروه‌هاي سياسي اين کشور براي توافق بر سر يک گزينه ديگر شايد يکي از بحران هاي مشترک ايران و آمريکا در خاورميانه در سالي که گذشت، بود. پس از انتخابات پارلماني 2014 عراق، حزب دولت قانون به رياست مالکي توانست بار ديگر اکثر کرسي‌هاي مجلس را در اختيار بگيرد اما اين بار شرايط مثل سال 2010 نبود و عراق با پديده بدخيم تروريسم داعش مواجه بود.

مالکي پس از داعش اما ديگر گزينه مورد توافق گروه هاي سياسي عراق و حتي حاميان منطقه اي و بين المللي اين سياستمدار شيعه عراق نبود؛ پس از گذشت چندماه از برگزاري انتخابات پارلماني و خالي ماندن کرسي شخص نخست وزير در نهايت با توافق گروه هاي سياسي عراق، «حيدر العبادي» يکي از اعضاي ائتلاف دولت قانون به اين سمت انتخاب شد. بسياري از تحليلگران معتقدند که با چراغ سبز تهران و واشنگتن انتقال قدرت در عراق صورت گرفت و اين موضوع را قرار گرفتن ايران و آمريکا در يک جبهه مشترک در مقابل عربستان خواندند.