کد خبر: ۷۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۸

مرگ غول ادبیات آفریقا

چینوا اِچه‌بی، غول ادبیات آفریقا در 82 سالگی درگذشت.

چینوا اچه‌بی نویسنده نیجریه‌ای بود که آثارش باعث احیای ادبیات داستانی آفریقا شد و برای نخستین بار صدای قاره‌ای را به گوش جهان رساند که فقط با روایت‌های غربی شناخته می‌شد. نیویورک تایمز گزارش داده که او روز سه‌شنبه در بوستون امریکا درگذشته است.

کاردار او در لندن گفته که او پس از بیماری مختصری درگذشته است. اچه‌بی پس از یک تصادف اتومبیل در سال 1990 در نیجریه فلج شد و از ویلچر استفاده می‌کرد.

چینوا اِچه‌بی (نیجریه، 16 نوامبر 1930-) رمان‌نویس، شاعر، استاد دانشگاه و منتقد ادبی بود که بیشتر شهرتش را مدیون نخستین رمانش «همه‌چیز فرومی‌پاشد» است. او با این رمان که در سال 1958 منتشر شد، توجه جهانیان را به خود جلب کرد، زمانی که فقط 28 سال سن داشت. این کتاب بدل به یک اثر کلاسیک در ادبیات جهان شد و در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های اروپا و امریکا تدریس شد و تاا امروز بیش از ده‌میلیون نسخه از آن در 45 زبان دنیا ازجمله زبان فارسی به‌فروش رسیده است. «همه‌چیز فرومی‌پاشد» یک رمان مدرن آفریقایی بر پایه‌ی کهن‌الگوها است و از نخستین رمان‌های آفریقایی است که تحسین منتقدان جهان را برانگیخته و شاهکار اچه‌بی محسوب می‌شود.

بیشتر داستان در روستای اوموفیا در کرانه‌ی شرقی رود نیجر رخ می‌دهد و نزاع فرهنگ سنتی بومیان را با استعمارگران در سال‌های پایانی قرن نوزدهم به‌تصویر می‌کشد.

در سال 2007 به‌خاطر یک عمر فعالیت ادبی جایزه بین‌المللی «من بوکر» به او اعطا شد