کد خبر: ۷۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۷

کارشکنی قانونگذاران آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای

بیش از سیصد تن از اعضای مجلس نمایندگان امریکا در نامه ای تازه به باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور تاکید کردند پیش از هر گونه اقدام کنگره جهت لغو تحریم‌ها، زیرساخت‌ هسته‌ای ایران باید در چارچوب توافق هسته‌ای احتمالی با تهران، برای «چندین دهه» محدود شود.

 بیش از سیصد تن از اعضای مجلس نمایندگان امریکا در نامه ای تازه به باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور تاکید کردند پیش از هر گونه اقدام کنگره جهت لغو تحریم‌ها، زیرساخت‌ هسته‌ای ایران باید در چارچوب توافق هسته‌ای احتمالی با تهران، برای «چندین دهه» محدود شود.

در این نامه که روز دوشنبه منتشر شد،  قانونگذاران مجلس نمایندگان از هر دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری خواه، بر مسائل « جدی و فوری» در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 متشکل از قدرت‌های جهان تاکید کردند.


در نامه نمایندگان امریکا به اوباما آمده است: « یک توافق نامه نهایی و جامع هسته‌ای باید زیرساخت هسته‌ای ایران را به قدری محدود کند که ایران هیچ راهی برای دستیابی به بمب [هسته ای] نداشته باشد.»

نمایندگان امریکا همچنین در حالی بر «درازمدت» بودن هرگونه توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه ، امریکا و آلمان تاکید کردند که قرار است مذاکرات میان طرفین روز چهارشنبه در سوئیس از سر گرفته شود.

اعضای مجلس نمایندگان امریکا در نامه خود با مطرح کردن ادعای واهی «ده‌ها سال فریب‌کاری از سوی ایران» نوشتند: «مذاکره کنندگان باید به حداکثر میزان پایبندی در زمینه شفافیت ایران دست یابند.»

در این نامه تاکید شده است: « در قالب هرگونه نظام راستی‌آزمایی و بازرسی باید امکان دسترسی فوری به مکان‌های مشکوک فراهم شود و محدودیت‌های اثبات‌پذیر بر برنامه هسته‌ای ایران باید تا ده‌ها سال ادامه یابد.»

این نامه در حالی نوشته شده است که ماه‌هاست کنگره امریکا با دولت اوباما درباره توافق هسته‌ای با ایران اختلاف دارند. اکثریت جمهوری خواه کنگره از توافق با ایران حتی پیش از انعقاد آن انتقاد می کنند و بسیاری از دموکرات‌های کنگره نیز درباره این موضوع ابراز بدبینی کرده و گفته‌اند آماده‌اند با استفاده از ابزارهای قانونی جهت جلوگیری از هرگونه توافقی که به نظر آنان در نابودی زیرساخت هسته‌ای ایران ناکافی باشد، اقدام کنند.

دو هفته قبل 47 سناتور جمهوری خواه امریکا در نامه‌ای مشابه به رهبران ایران هشدار دادند هرگونه توافق هسته‌ای که با دولت اوباما امضا شود، بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری وی معتبر نیست و ادامه نخواهد داشت.

به گفته تحلیل گران و ناظران، هدف این نامه که امضای رهبر حزب جمهوری‌خواه سنا  و «مارکو روبیو» از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ امریکا را نیز به همراه داشت، منصرف کردن دولت ایران از امضای توافق هسته‌ای و همچنین اعمال فشار به کاخ سفید برای دادن اختیار به کنگره برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران بوده است.

اعضای مجلس نمایندگان امریکا نیز در نامه دوشنبه خود به اوباما، هرگونه رفع دائمی تحریمهای ضد ایرانی را مستلزم تصویب قانونی جدید دانستند و نوشتند: «در بازبینی این گونه توافق، کنگره باید متقاعد شود که مفاد آن هر گونه مسیر دستیابی به بمب را می بندد و تنها آن موقع است که کنگره می تواند به بررسی کاهش دائمی تحریم‌ها بپردازد.»

در همین حال، کمیته امور خارجه سنا قرار است 14 آوریل نشستی را برای بررسی یک لایحه برگزار کند که بر مبنای آن دستیابی به هرگونه توافق مستلزم رایزنی با کنگره خواهد بود.