کد خبر: ۷۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۵۷

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: رئیس از جاسوسي اسرائيل از مذاکرات هسته اي ايران يکه خوردم

بسیاری از جمهوریخواهان با هر گونه توافقی که برنامه هسته ای ایران را صراحتا و به طور قاطع لغو نکند مخالف هستند.
«جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از چهره های شاخص جمهوریخواه در کنگره شمرده می شود روز سه شنبه اعلام کرد از شنیدن گزارش درباره جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران «یکه خورده است».

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وی با اعلام این مطلب افزود نمی داند آیا اطلاعات درخصوص این موضوع، در اختیار اعضای کنگره آمریکا قرار گرفته است یا نه.

«وال استریت ژورنال» شامگاه دوشنبه در گزارشی اعلام کرد اسرائیل از مذاکرات فوق العاده حساس میان تهران و کشورهای قدرتمند جهان جاسوسی می کرده است. در این گزارش همچنین اعلام شده است که جزئیات این گفتگوها به صورت مخفیانه در اختیار قانونگذاران آمریکا قرار می گرفته است تا بدین ترتیب، در این موافقتنامه که هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران را پیگیری می کند کارشکنی صورت گیرد.

بینر در این باره گفت: «صراحتا اعلام می کنم اندکی یکه خوردم، زیرا هیچ اطلاعاتی در این خصوص برای من افشا نشد.»

بینر درباره موضوع افشا شدن جزئیات این مذاکرات به شماری از اعضای کنگره که از آنها نامی برده نشده است گفت: «من از این موضوع هیچ اطلاعی ندارم.»

بسیاری از جمهوریخواهان با هر گونه توافقی که برنامه هسته ای ایران را صراحتا و به طور قاطع لغو نکند مخالف هستند.

«اویگدور لیبرمن» وزیر امور خارجه اسرائیل نیز گزارش «وال استریت ژورنال» را نادرست اعلام کرد و گفت: «ما از آمریکا جاسوسی نمی کنیم.»

بینر از اظهار نظر درباره درست یا نادرست بودن اقدام بالقوه اسرائیل در انتقال اطلاعات مذاکرات حساس به اعضای کنگره خودداری کرد. وی در این باره گفت وی صرفا «اطمینان ندارد این اطلاعات، چه بوده است- اما من از این موضوع گیج شده ام.»

بینر پیشتر طی سال کنونی، هماهنگی های لازم را برای سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی وی در نشست مشترک کنگره درباره مذاکرات هسته ای ایران انجام داد و با این اقدام خود، خشم دموکرات ها را برانگیخت. وی از مشورت با کاخ سفید در این خصوص خودداری کرد.

بینر طی چند هفته آینده و در پی پیروزی دوباره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در انتخابات، به اسرائیل سفر خواهد کرد. این سفر در تعطیلات کنگره به مناسبت عید پاک انجام خواهد شد. این تعطیلات اواخر هفته کنونی آغاز می شود. با این وجود دفتر بینر از اعلام تاریخ دقیق این سفر خودداری کرد. پیش بینی می شود وی ریاست یک هیات جمهوریخواه کنگره را در سفر به اسرائیل به عهده داشته باشد و با نتانیاهو دیدار کند.

سخنگوی بینر در این باره گفت وی از سفر به اسرائیل استقبال می کند و در این سفر «درباره اولویت های مشترک برای تحقق صلح و امنیت در منطقه و همچنین تقویت بیشتر روابط میان دو طرف» گفتگو خواهد کرد.