کد خبر: ۷۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۷۰

وقتي خواننده« آهاي خوشگل عاشق »از فوتبال مي گويد

خبرآنلاين/ آسرايي مي گويد اصلا فوتبال ايران را تماشا نمي کند،چون جذابيتي برايش ندارد.
فريدون آسرايي از جمله هنرمندان علاقمند به ورزش، به ويژه فوتبال است.خواننده اي که خودش در گذشته اي نه چندان دور عضو تيم دانشگاه هاشان بوده است مهمان ما در کافه خبر بود.

خواننده قطعه معروف"آهاي خوشگل عاشق" که با همين آهنگ سر زبان ها افتاد طوري درباره فوتبال کارشناسي مي کند که انگار سال ها حرفه تخصصي اش فوتبال بوده است. گفت و گوي جالب و خواندني با اين خواننده محبوب در زماني منتشر شده است که جدايي کارلوس کروش از تيم ملي ايران قطعي شده است.چون او درباره قياس کروش با مربيان ايراني گفته بود:«مربيان داخلي مثل دندانپزشکان هستند اما کروش واقعا متخصص است.»

از چه زماني به فوتبال علاقه مند شديد؟
من هم مثل همه ي پسرهاي ايران از دوران نوجواني به فوتبال علاقمند بودم. در مسير بازگشت از مدرسه با دوستانم فوتبال بازي مي کرديم. اين روال تا 16 سالگي ادامه داشت و فوتبال کار هر روز من بود.در آن سال ها در بين هم بازي هايم جزو بهترين بازيکنان بودم.بعد از گذشت سالها و مهاجرت به کانادا در سال دوم دانشگاه دوباره به فوتبال روي آوردم و همچنين عضو تيم دانشگاه بودم اما بسياري از تاکتيک هاي تيمي و تکنيک هاي فردي را فراموش کردم.در حال حاضر هم براي حفظ سلامتي ام فوتبال بازي مي کنم.

در چه پستي بازي مي کرد؟
آن زمان فوتبال مثل الان حرفه اي نبود.بازيکنان در هر پستي که مورد نظر مربي بود بازي مي کردند.من هم از فوروارد شروع کردم اما در سالهاي پاياني بازي در تيم دانشگاه، در پست دفاع آخر بازي مي کردم.مدتي هم دروازه بان بودم!

طرفدار کدام تيم داخلي هستيد؟
من هيچوقت از تيم هاي داخلي حمايت و طرفداري نکردم.براي نوجوانان هم سن و سال من،رفتن به ورزشگاه جزو تفريحات بود ولي من تا به حال به ورزشگاه آزادي نرفته ام.من هميشه طرفدار تيم ملي بودم و بازيکنان را از تيم ملي مي شناختم.در جواني طرفدار تيم ملي هلند و ايتاليا و در باشگاهي هم طرفدار تيم رئال مادريد بودم.سبک بازي اين روزهاي بارسلونا برگرفته از بازي هاي هلند دهه 70 ميلادي است.

يعني شما بازي هاي داخلي را پيگيري نمي کنيد؟
خيلي کم.شما حق انتخاب داريد.وقتي مي توانيد شاهد بازي هاي تيم هايي نظير رئال مادريد،بارسلونا،منچستر و ساير تيم هاي اروپايي باشيد، چرا بايد براي بازي هاي خواب آور ليگ برتر وقت بگذاريد؟ وقتي اين دو سطح فوتبال را با يکديگر مقايسه مي کنيم مي بينيم که اين افت و تفاوت سطح بازي بسيار زياد است و اين تفاوت باعث دلزدگي مي شود.

در دوران نوجواني عکس هاي کدام اسطوره ها را روي ديوار اتاق تان مي چسبانديد؟
در ايران براي فريدون آسرايي هيچ بازيکني مثل پرويز قليچ خاني نبوده است.او اسطوره من بود.بازيکني بود که در همه ي پست ها بازي مي کرد و جزو بهترين بازيکنان بود.خيلي ها از علي پروين و ناصر حجازي نام مي برند ولي من فوتبال قليچ خاني و کلاني را دوست داشتم.از نظر من هيچ بازيکني به اندازه علي دايي براي فوتبال ايران افتخار کسب نکرده است. من به کشورهاي زيادي سفر کرده ام که ايران را با اسم علي دايي مي شناختند.

در دوران زندگي در کانادا فوتبال ايران را هم پيگيري مي کرديد؟
فقط بازي هاي ملي را نگاه مي کردم.مخصوصا بازي با استراليا و جام جهاني 98 فرانسه. با ايراني هاي مقيم کانادا دور هم جمع مي شديم با حضور در سينما يا کافه اي، بازي هاي ملي را تماشا مي کرديم.

وضعيت فوتبال و تيم هاي باشگاهي ايران را چگونه مي بينيد؟
من تيم هاي باشگاهي مان را به هيچ عنوان قبول ندارم.هيچوقت بازي دلچسبي از تيم هاي داخلي نديدم.فوتبال داخل کشور بسيار ضعيف است.البته به جز بازيکناني که لژيونر هستند و از خارج از کشور به تيم ملي اضافه شدند.اما با اين بضاعتي که داريم تيم ملي فوتبال ما بر خلاف انتقاد برخي مربيان داخلي، بسيار خوب نتيجه گرفته است.کروش نعمت بزرگي براي فوتبال ما است و اعتبار اين روزهاي فوتبال مان را مديون او هستيم.بايد از کساني که کروش را به عرصه ي فوتبال ما آوردند.دانش فني کروش در مقايسه با مربيان داخلي به هيچ عنوان قابل قياس نيست.آقاياني که از کروش ايراد مي گيرند مثل دندانپرشک تجربي هستند که از متخصص و جراح فک و دندان ايراد مي گيرد.

فريدون آسرايي هم طرفدار چشم آبي ها و اجنبي پرست است؟
ما بايد واقعيت را قبول کنيم.مربيان ما تجربي هستند.کدام مربي ما مدرک معتبر مربيگري دارد؟کدام مربي ما اصول اوليه مربيگري را رعايت مي کند؟مربيان ما تجربي هستند.به نظر من عامل اصلي بازي نه چندان مطلوب تيم ملي،مربيان داخلي ما هستند.ما در اين سالها در آسيا حرفي براي گفتن نداشته ايم و نداريم.چند سال است در آسيا مقامي کسب نکرديم؟هر سال 4 تيم از ليگ برتر عازم ليگ قهرمانان آسيا مي شوند اما جز ناکامي دستاورد ديگري نداشته اند.کشورهاي عربي بهترين بازيکنان جهان را به تيم هاي خود مي آورند و از دانش آنها استفاده مي کنند.تيم ملي امارات با اين رويه پيشرفت چشم گيري داشت.در يک دوره ي زماني بازيکنان ما جزو ضعيف ترين قشر جامعه بودند.مسافرکشي مي کردند،مکانيک بودند اما به فوتبال و پيراهن تيم ملي غيرت داشتند.

شما نقش مربيان را در اين زمينه چطور مي بينيد؟
مربي بايد بازيکن را تربيت کند.علاوه بر آموزش فوتبال، بايد درست زندگي کردن را نيز به بازيکن آموزش دهد. فوتباليست ما در تيم شهرستاني جزو بهترين ها است و بيشترين گل ها را مي زند اما زماني که به تيم هاي تهراني مي آيد خودش را گم مي کند و با يک قرارداد ميلياردي، فوتبال و رفتارش تغيير مي کند.شما به کارنامه فرگوسن نگاه کنيد.ما با فرگوسن به همه واقعيت هاي يک مربي در دنيا پي مي بريم.تيم منچستر يونايتد با فرگوسن همواره در راس بهترين تيم هاي جهان بود.حال به منچستر بعد از فرگوسن نگاه کنيد.يک مربي خوب مي تواند نقش بزرگي در يک تيم داشته باشد.