کد خبر: ۷۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۹

ظريف: اين دور از مذاکرات بسيار حساس است/ طرف مذاکره بايد ميان تحريم و توافق يکي را انتخاب کند

وزير امور خارجه کشورمان گفت: آنها روش فشار را براي سي سال گذشته در موضوع هسته اي استفاده کرده و تحريم هاي غيرقانوني دو جانبه را عليه ايران وضع کردند اما با ايستادگي مردم ايران روبرو شدند. لذا اگر آنها تصميم دارند به نتيجه برسند بايد ميان تحريم و يا توافق، يکي را انتخاب کنند.
وزير امور خارجه کشورمان گفت: آنها روش فشار را براي سي سال گذشته در موضوع هسته اي استفاده کرده و تحريم هاي غيرقانوني دو جانبه را عليه ايران وضع کردند اما با ايستادگي مردم ايران روبرو شدند. لذا اگر آنها تصميم دارند به نتيجه برسند بايد ميان تحريم و يا توافق، يکي را انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، محمدجواد ظريف در آستانه عزيمت به سوئيس براي دور جديد از مذاکرات با گروه 1 + 5 افزود: اين دوره از مذاکرات بسيار حساس است به ويژه با توجه به اينکه به تاريخ هايي که از قبل براي رسيدن به چارچوب ها تعيين کرده بوديم نزديک شديم.

وي گفت :در دور قبل توانستيم درباره راه حل هاي مختلف براي موضوعاتي که باقي مانده از قبيل غني سازي، تحقيق و توسعه ، فوردو ، رفع همه تحريم ها و برنامه زمان بندي و همچنين زمان اجراي اين توافق ها بحث کنيم و توانستيم در مواردي هم به راه حل ها بسيار نزديک شويم.

وي اضافه کرد: ظاهر امر اين بود که گروه 1 + 5 نياز به فرصتي داشت تا مواضع خود را در داخل گروه هماهنگ کند به همين علت اين مذاکرات از امشب در سطح معاونان و از فردا در سطح وزراء ادامه خواهد يافت و احتمال اينکه در پايان هفته يا شنبه هفته آينده ساير وزراي گروه 1 + 5 به مذاکرات بپوندند کاملاً وجود دارد.

ظريف گفت: اين آمادگي را داريم که به استقبال موضوعات برويم و موضوعات را با اراده سياسي که در جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به راه حل وجود دارد حل کنيم.
وي افزود : بسيار خوشحاليم که در چند دور اخير ، هيئت عالي رتبه سازمان انرژي اتمي به رياست آقاي علي اکبرصالحي هم در مذاکرات حضور دارند و توانستند بسياري از موضوعات را با احاطه اي که به همه بحث ها به ويژه بحث فني دارند پيش ببرند و اميدواريم اين بار هم به برکت دعاي مردم و همه خوبان بتوانيم کار را بيشتر از دفعه گذشته به پيش ببريم.

گروه 1+ 5 به ويژه طرف غربي بايد تصميم خود را بگيرند
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که انتظار شما از مذاکره کنندگان گروه 1+ 5 به ويژه اعضاي غربي آن چيست؟ گفت : همواره گفته ايم گروه 1+ 5 به ويژه طرف غربي اين گروه بايد تصميم خود را بگيرند که آيا يک راه حل مبتني بر مذاکره مي خواهند يا مي خواهند به فشار ادامه دهند؟

ظريف افزود:گرچه براي همه طرف ها کاملاً واضح شده و در صحبت هاي آقايان کري و اوباما کاملاً مشخص است که گفتند«نمي شود اين ملت را به زانو درآورد » و يا اينکه گفته اند « تحريم ها فايده اي نداشته و فقط موجب شده تعداد سانتريفيوژهاي ايران افزايش پيدا کند » اما هنوز اين باور را به يک برنامه عملي تبديل نکرده اند تا به يک نتيجه واقعي برسند که با فشار نمي توانند کار را به پيش ببرند.

با فشار نمي توانند کار را به پيش ببرند

وي گفت : آنچه لازم است گروه 1+ 5 و به ويژه 4 کشور غربي1+ 5 به يک نتيجه قطعي برسند و اين نتيجه قطعي را در کار مذاکراتشان پيدا کنند، اين است که بايد بين توافق و فشار انتخابي صورت گيرد.

ظريف افزود: آنها روش فشار را براي سي سال گذشته و به ويژه 7 تا 8 سال گذشته در موضوع هسته اي استفاده کرده اند و انواع فشارها را به ايران وارد کرده اند و تحريم هايي را عليه ايران در شوراي امنيت و همچنين تحريم هاي غيرقانوني دو جانبه را عليه ايران وضع کردند که در تاريخ روابط بين الملل بي سابقه بود، اما مشاهده کردند که اين مردم در ادامه سياست عزتمندشان پافشاري کردند لذا اگر آنها تصميم دارند به نتيجه برسند بايد ميان تحريم و فشار و يا توافق، يکي از اين دو را انتخاب کنند.

بيش از هر چيز نياز به همدلي ميان دولت و ملت است

وزير امور خارجه درباره شعار سال 94 گفت : در شرايط ويژه اي که منطقه ما در آن قرار دارد و کشور ما نيز مذاکرات دشواري پيش رو دارد و همچنين نياز کشور براي يافتن راه حل هايي در محور اقتصاد مقاومتي براي پيش برد پيشرفت کشور ، احساس مي کنم بيش از هر چيز نياز به همدلي ميان دولت و ملت وجود دارد.

وي گفت: اين همدلي موضوعي است که همواره مورد تاکيد امام راحل، مقام معظم رهبري و دولت بوده است و بسيار باعث دلگرمي ماست که مقام معظم رهبري سال 94 را سال همدلي دولت و ملت اعلام کردند.

ظريف افزود: در سالي که انتخابات و مذاکرات بسيار حساسي را پيش رو داريم و همچنين چالش هاي بسيار، فرصت هاي بسياري در برابر اين مردم وجود دارد که با چنين همدلي در عمل مي توانيم از اين فرصت ها بيشتر استفاده کنيم.