کد خبر: ۷۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۰۵

بازگشت ظریف و کری به لوزان؛ آیا توافقی در راه است؟

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه واشنگتن را برای ماموریتی تاریخی ترک کرد با این امید که توافقی را منعقد کند که بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را در سال‌های پیش رو کنترل کند. کری و تیم وی بعد از ماه‌ها مذاکرات در پشت درهای بسته بار دیگر عازم گفتگو در سوئیس با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شدند.

فرانس پرس نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه واشنگتن را برای ماموریتی تاریخی ترک کرد با این امید که توافقی را منعقد کند که بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را در سال‌های پیش رو کنترل کند. کری و تیم وی بعد از ماه‌ها مذاکرات در پشت درهای بسته بار دیگر عازم گفتگو در سوئیس با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شدند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، دو کشور روابط دیپلماتیک خود را سه دهه پیش قطع کردند. اما اکنون مذاکره‌کنندگان امیدوارند به ضرب‌الاجل 31 مارس برای انعقاد یک توافق سیاسی تاریخی با ایران دست یابند.

تهران خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی است تا میلیاردها دلار اموال مسدودشده این کشور در بانک‌های خارجی آزاد شود و بار دیگر به بازار پردرآمد نفت و تجارت جهانی دست یابد.

هرگونه توافقی که ایران را از این وضعیت بیرون بیاورد با مخالفت اسراییل و عربستان، متحدان اصلی آمریکا و نیز جنگ‌طلبان کنگره آمریکا مواجه خواهد شد که این اقدام را ناشیانه می‌دانند.

اما کری از این گفتگوها دفاع تمام‌قدی کرد و پیش از ترک آمریکا، در جمع دیپلمات‌های ارشد آمریکایی گفت: هرکس مخالف این مساله است وظیفه دارد جایگزینی واقع‌گرایانه و عملی بر روی میز بگذارد و من هنوز کسی را ندیده‌ام که این کار را بکند.

یک توافق هسته‌ای پایان‌بخش یک دهه مذاکرات نفس‌گیر خواهد بود که بعد از چند بار وقفه طولانی با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران جانی تازه گرفت.

این توافق همچنین اقدامی مهم در سیاست خارجی آمریکا در سال‌های پایانی ریاست باراک اوباما و یک پیروزی شخصی برای جان کری، به عنوان سیاست‌مدار و دیپلماتی کهنه‌کار است.

دشمنان اوباما در حزب جمهوری‌خواه نیز در حال صف کشیدن برای رای‌دادن به تحریم‌های جدید ایران در صورت شکست روش دیپلماتیک هستند.

واشنگتن نیز با فرانسه بر سر این که دولت اوباما ممکن است از هول توافق، امتیازاتی بیش از حد به ایران بدهد اختلاف پیدا کرده است.

مخالفان می‌گویند این توافق در بهترین حالت فقط بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را به مدت یک دهه یا در همین حدود به تاخیر خواهد انداخت.

آنها همچنین می‌گویند در بدترین حالت، مقامات ایران قادر خواهند بود مخفیانه به توسعه سلاح هسته‌ای بپردازد.

بازگشت کری به لوزان برای ازسرگیری گفتگوها با ظریف در روز پنج‌شنبه صرفا به این گمانه دامن زده است که در روزهای آینده، توافقی در دسترس است.

گفته می‌شود سایر وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 قرار است روز یکشنبه وارد شهر لوزان شوند.

توافق پیچیده‌ای که بر روی میز است احتمالا ایران را ملزم می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد، اجازه بازرسی‌ها و احتمالا بدون اعلام قبلی سازمان ملل را بدهد، و تجهیزات هوشمند لازم برای غنی‌سازی را کنار بگذارد.