کد خبر: ۷۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۷

سخنگوي کاخ سفيد: حل و فصل ديپلماتيک مساله اتمي ايران همچنان بهترين راه ممکن به شمار مي آيد

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری تاکید کرد : آمریکا حل و فصل دیپلماتیک برنامه اتمی ایران را بهترین راه برای تامین منافع امنیت ملی خود و رفع نگرانی های جهانی در این خصوص می داند.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما؛ جاش ارنست درباره سوال خبرنگاری که پرسیده بود همکاری های امنیتی آمریکا که به گفته مقامات این کشور با دولت یمن ادامه خواهد داشت، اکنون با سقوط دولت با چه کسی ادامه می یابد گفت : اقدامات گروه حوثی و صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور باعث بروز بی ثباتی هایی در یمن شده است که همه یمنی ها را تهدید می کند. جامعه جهانی به روشنی و با قطعنامه شورای امنیت و دیگر تریبون ها اعلام کرده است که افتادن کنترل یمن به دست گروه های شبه نظامی قابل قبول نیست و تنها انتقال مشروع فقط با گفتگوهای سیاسی و توافق بین همه طرف ها و براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و گفتگوهای ملی امکان پذیر است. به باور ما می توان مسیری را برای حل و فصل اختلاف ها در میان گروه ها پیش گرفت. گروه حوثی ها با همکاری صالح، رئیس جمهور سابق باعث بی ثباتی در این کشور می شوند و ما خواستار پایان بی ثباتی و خشونت در این کشور می شویم. فرایند تحت حمایت سازمان ملل می بایست در این کشور دنبال شود تا اختلاف بین همه گروه ها حل و فصل شوند.
ارنست گفت : همکاری هایی که آمریکا از دیرباز با نیروهای امنیتی یمنی داشت، با انتقال موقت نیروهای آمریکایی در یمن بهبود نیافته است. با این حال، با ارتباط هایی که با پرسنل دولتی داریم و تجهیزاتی که آمریکا در منطقه دارد، ما همچنان این توانمندی را داریم که همچنان بر گروه های افراط گرایی که می خواهند پناهگاهی برای خود برای طراحی و اجرای حملات تروریستی علیه غرب ایجاد کنند، فشار آوریم.
00:03:15.00
وی درباره احتمال حمایت هوایی آمریکا از حملات ارتش عراق به تکریت گفت چند موضوع مرتبط با این مساله باید بگویم. آمریکا و متحدانش از حدود نه ماه پیش عملیات هوایی را در نقاط مختلف عراق علیه داعش شروع کرده اند. ما این حملات هوایی را در کنار دیگر کشورهای شرکت کننده در ائتلاف و هماهنگی نزدیک با نیروهای امنیتی عراقی انجام می دهیم. می توانم این را بگویم که ما به دنبال هماهنگی با دولت عراق بودیم ولی در پاسخ به چندین درخواست برای حمایت، نیروهای ائتلاف حمایت اطلاعاتی، گشت زنی و جمع آوری اطلاعات را انجام داده است. در چند روز گذشته نیز همین کار صورت گرفته است. در حال حاضر تصمیم سیاسی جدیدی درباره عملیات جاری در تکریت صورت نگرفته است.
00:03:15.00
خبرنگاری از ارنست درباره طفره رفتن رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری دیروز درباره اینکه نتانیاهو چگونه می تواند اعتماد وی برای راه حل دو کشوری را جلب کند، پرسید؛ ارنست گفت : رئیس جمهور به صورت روشن گفته و در تماس تلفنی با نخست وزیر نتانیاهو نیز روشن کرده است که دولت متعهد به حفظ خطوط ارتباطی بین مقامات اسرائیلی و آمریکایی است. نخست وزیر نتانیاهو فرایند تشکیل دولت را شروع کرده است و این بخشی از فرایند مردمسالاری در اسرائیل به شمار می آید. وی رهبر حزبی است که بیشترین آرا را در انتخابات اخیر به دست آورده است. در این فرایند نیز آمریکا خطوط ارتباطی خود را حفظ می کند.
وی ادامه داد :حال این تصمیم به عهده نتانیاهو است که در پوشش دولت جدید، سیاست هایی را به اجزا بگذارد بر اساس منافع اسرائیل باشد. رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد به همکاری برای تامین امنیت اسرائیل است، گام هایی را که آمریکا نیز برمی دارد مشخص هستند.
00:12:40.00
خبرنگاری دیگر درباره توافق هسته ای با ایران پرسید؛ سخنگوی کاخ سفید گفت زمانی که از رئیس جمهور درباره تلاش های جاری برای رسیدن به توافق دیپلماتیک با ایران تا پیش از ماه مارس شد، وی به این حقیقت اشاره کرد که ما، منظور وی مردم و کنگره آمریکا بود، می توانیم از نزدیک شروط این توافق را مشاهده کنیم. در صورتی که این توافق، توافقی سیاسی باشد، تعهداتی خاص برای انجام کارهایی خاص را شامل می شود و تعهد به این شروط بسیار اهمیت دارد.
وی گفت : در عین حال رئیس جمهور به روشنی گفته است که تعهداتی که از ایرانیان می خواهیم، همان هایی هستند که می توانیم با اعضای کنگره، جامعه و متحدانمان از جمله اسرائیل در میان بگذاریم. از این رو، من نمی خواهم در خصوص فرایند پیش قضاوتی بکنم یا اینکه بگویم توافقی به دست نمی آید. ولی قطعا می خواهیم و انتظار داریم که اگر توافقی به دست آید، شامل تعهداتی ملموس و خاص از سوی ایرانیان باشد.
ارنست گفت : ما به دنبال تعهداتی ملموس از سوی ایرانیان هستیم و رئیس جمهور نیز متعهد است که این تعهدات را با کنگره و متحدانمان در میان بگذارد. ما بیش از یک سال است که مذاکراه می کنیم و اگر ایران در موضعی باشد که بتواند واقعا تعهدی بدهد، دلیلی ندارد که بخواهیم تاخیری بیش از این را روا بداریم.
وی درباره اینکه اگر توافقی به دست نیاید چه می شود، آیا جنگی در می گیرد یا نه گفت : البته ما این فرصت را خواهیم داشت تا ارزیابی کنیم اوضاع در اول آوریل به چه شکلی خواهد بود. گام های لازم بعدی برای حفظ منافع امنیت ملی آمریکا چه خواهد بود. امیدواریم این بدان معنا باشد که بتوانیم روی جزئیات توافق سیاسی کار کنیم که امضا شده است. رئیس جمهور همچنین صحبت از این کرده است که اگر توافق به دست نیاید، تمایل دارد براساس اوضاع جاری، با کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر و همکاری با جامعه جهانی برای اجرای آنها همکاری کند. باور ما همچنان بر این است که راه دیپلماتیک برای حل و فصل این مساله، بهترین راه برای تامین منافع امنیت ملی آمریکا و حل و فصل نگرانی های جامعه جهانی در خصوص برنامه اتمی ایران است.