کد خبر: ۷۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۲

شش گام آسان برای حل بحران سوریه

"حسین موسویان" مذاکره کننده ارشد پیشین ایران در مذاکرات هسته ای سال های گذشته که بارها به دعوت از محافل آکادمیک امریکایی برای سخنرانی و ارائه توصیه های کاربردی دعوت شده است در مقاله تاز خود در نشریه "نشنال اینترست" برای حل بحران سوریه شش راهکار را ارائه کرده است.

 
 موسویان با اشاره به درگیری های شدید روی داده در سوریه از سال 2011 میلادی می نویسد:"منازعه خونین در سوریه از آن زمان تاکنون ادامه دارد. چه اسم آن را جنگ داخلی بگذاریم یا هر عنوان دیگری این رویداد یک فاجعه بوده و سبب نابودی آن کشور شده است. بسیاری از زیرساخت ها در سوریه از بین رفته اند و بیش از 200 هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از 6.7 میلیون نفر آواره شده اند. 3.8 میلیون نفر پناهنده سوری هستند و 13 میلیون نفر نیازمند کمک های فوری بشردوستانه هستند."

 

موسویان در ادامه با استناد به گزارش ها و گفته های بازرسان ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اشاره می کند که ادامه کنونی می تواند به دامن زدن هر چه بیش تر تروریسم در آن کشور و منطقه بیانجامد. موسویان با اشاره به این موضوع که حل بحران نیازمند اجماع و همکاری همه کشورها است می نویسد:"رییس جمهوری سوریه در دیدار اخیر خود با نماینده ویژه سازمان ملل متحد متعهد شد که ارتش سوریه حملات هوایی را به حالت تعلیق در خواهد آورد و ظرف مدت شش هفته به سازمان ملل اجازه می دهد تا برنامه اش را اجرا کند. با این وجود، واقع گرایی و عملگرایی این نکته را به ما خاطر نشان می دهد که برای حل بحران سوریه بازیگران درگیر باید اشتباهات پیشین خود را اصلاح کرده و غرور خود را کنار بگذارند."

 

موسویان در ادامه اشاره می کند که با توجه به همین واقع گرایی است که امریکایی ها و بخشی از اپوزیسیون سوریه متوجه شده اند که باید سیاست های پیشین خود را اصلاح کنند. او در این باره می نویسد:"نشانه هایی از واقع گرایی در سیاستگذاری های دولت امریکا و اپوزیسیون میانه رو سوریه دیده می شود هر چند که زمان دیری به این نتیجه رسیده اند. به نظر می رسد که اپوزیسیون سوریه از سیاست پیشین خود مبنی بر لزوم کناره گیری "اسد" از قدرت و یا لزوم به کارگیری قوه قهریه علیه دولت او عقب نشینی کرده است. "جو بایدن" معاون رییس جمهوری امریکا نیز اخیرا اظهار داشت که موضع متحدان امریکا در منطقه از جمله ترکیه، عربستان ذسعودی و امارات که مصرانه خواستار کناره گیری "اسد" از قدرت هستند مشکلاتی را برای امریکایی ها به وجود آورده است."

 

موسویان در ادامه اشاره می کند که درک این نکته از جالب مخالفان دولت سوریه که تهدید اصلی نه "بشار اسد" بلکه گروه تروریستی داعش است می نویسد:"ارزیابی اخیر موسسه "رند" نشان می دهد که فروپاشی دولت اسد تهدید کننده منافع امریکا به بدترین شکل ممکن باشد و سوریه را تبدیل به بستری آماده برای گسترش فعالیت های داعش و گروه های تروریستی مشابه نماید. واقعیت آن است که ادامه مبارزه باعث تقویت موضع "اسد" و تضعیف روزمره شورشیان تحت حمایت امریکا و کشورهای منطقه شده است."

 

موسویان در ادامه مقاله خود اشاره می کند که امریکایی ها باید سیاست متناقض و دوگانه خود را کنار بگذارند. او در این باره می نویسد:"با این حال، در اساس چیزی تغییر نخواهد کرد مادامیکه سیاستسایر بازیگران کاربرد گزینه نظامی و حمایت از اپوزیسیون خشونت طلب در داخل سوریه باشد. در این میان، سناتور "جان مک کین" و "لیندسی گراهام" نیز در نامه اخیر خود با همین لحن گفته اند که "اسد" باید از قدرت کناره گیری کند."

 

 موسویان در بخش پایانی مقاله خود به شش گام ضروری برای رفع بحران در سوریه اشاره می کند:

 

گام اول: توافق بر سر اصول کلی:  

 

حفاظت از تمامیت ارضی سوریه و وحدت آن کشور

 

حفظ نهادهای دولتی سوریه جمله ارتش و ادارات

 

داخل کردن همه طرفین ذینفع در سوریه در روند سیاسی

 

بررسی راه حل مرضی الطرفین از طریق تقویت نیروهای میانه رو

 

پایان دادن به ارائه اسلحه و کمک های نظامی به مخالفان خشونت طلب دولت سوریه

 

پایان دادن به پناه دادن به تروریست ها در سوریه

 

تضمین حفاظت از حقوق اقلیت ها

 

افزایش کمک های بشردوستانه

 

کار با یک سیستم به اشتراک گذاری قدرت

 

بررسی فرمولی عملی با گذار مسالمت آمیز قدرت سیاسی

 

گام دوم: تشکیل انجمنی فراگیر متشکل از گروه های اپوزیسیون میانه رو و خواهان تغییر مسالمت آمیز و هم چنین نمایندگان قدرت

 

گام سوم: اعلام آتش بس از طریق نظارت ناظران بین المللی

 

گام چهارم: تقویت کمک های بشردوستانه

 

گام پنجم: اجرای مفاد توافق های ذکر شده در بالا و برداشتن گام اصلی از طریق ایجاد بدنه دولت انتقالی

گام ششم: برگزاری انتخابات آزاد و تحت نظارت سازمان ملل متحد