کد خبر: ۷۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۳

ادعاي عربستان براي توجيه حمله به يمن: حوثي ها به موشک بالستيک دست يافتند

عربستان سعودی در توجیه اقدام نظامی خود دریمن،دستیابی حوثی ها به موشک های بالستیک، نیروی هوایی و به طور کلی مسائل امنیتی منطقه ای عنوان کرد.

 شبکه خبری فرانس 24 درگزارشی درباره عملیات کشورهای عربی در یمن موسوم به « عاصفة الحزم»(طوفان قاطعیت) اعلام کرد عربستان سعودی سرانجام عملیات نظامی را در یمن آغاز کرد.

در همین راستا، صبح امروز جنگنده های عربستان با حمایت مصر؛مغرب ،سودان ،امارات متحده عربی، کویت ، بحرین ، قطر و اردن مواضع شیعیان حوثی در صنعا را بمباران کردند. در نتیجه این بمباران ها تاکنون دهها غیر نظامی کشته شده اند. پاکستان، سودان، اردن و مصر نیز آمادگی خود را برای شرکت در عملیات نظامی زمینی اعلام کرده اند.

سفیر عربستان سعودی در واشنگتن ،صبح امروز خبر این عملیات را اعلام و خاطر نشان کرد هدف این عملیات ،یاری رساندن به مقامات سنی یمن در برابر شیعیان این کشور است.
هواپیماهای عربستانی ودیگر کشورهای عربی تاکنون اهدافی را در صنعا از جمله فرودگاه این شهر و مواضع نظامی شیعیان حوثی را بمباران کرده اند.

عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در توضیح عملیات نظامی کشورهای عربی علیه شیعیان حوثی گفت: استفاده از گزینه نظامی، همیشه آخرین راه حل است. در نتیجه ما این تصمیم را با بی میلی گرفته ایم. وی افزود برای آنکه ما از سیطره حوثی ها بر یمن جلوگیری کنیم،ائتلافی متشکل از 10 کشور عربی تشکیل داده ایم.

از جمله کشورهای شرکت کننده درائتلاف می توان به امارات متحده عربی ،کویت ،بحرین،قطر می توان اشاره کرد. مصر نیز حمایت سیاسی و نظامی خود را از این عملیات اعلام کرده است.

آمریکا نیز اعلام کرده است از نظر اطلاعاتی و تدارکاتی ازعملیات کشورهای عربی در یمن حمایت خواهد کرد. اما خودش به طور فعال در این عملیات نظامی مشارکت نخواهد کرد.
عربستان سعودی در توجیه این عملیات می گوید اوضاع یمن به سمت و سویی پیش می رفت که اقدام نظامی در این کشور را اجتناب ناپذیر می کرد.

چون باشرایطی در یمن مواجه هستیم که شبه نظامی شورشی حوثی کنترل ارتش،فرودگاه ها در اختیار گرفته بودند و به موشک های بالستیک و نیروی هوایی دست یافته بودند. در نتیجه همانطور که می بینید ما با شرایط بسیار خطرناکی مواجه بودیم.در نتیجه می بایست برای حمایت از مردم یمن و دولت قانونی این کشور وارد عمل می شدیم.

اوضاع یمن از آنجا برای عربستانی ها بسیار نگران کننده شده است که حوثی ها بعد از تصرف صنعا، تعز اکنون پشت دروازهای عدن قرار دارند. حوثی ها اکنون کنترل کل مناطق غربی یمن را دراختیار دارند.

در واکنش به اعلام خبر آغاز عملیات نظامی « عاصفة الحزم»(طوفان قاطعیت) ، یکی از رهبران حوثی هشدار داد جنگی که عربستانی ها در یمن آغاز کرده اند کل منطقه را فرا خواهد گرفت.
منبع: عصر ایران