کد خبر: ۷۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۲

آغاز ديدار ظريف و کري در لوزان


فارس/ ديدار وزراي خارجه ايران و آمريکا به همراه معاونانشان و با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و وزير انرژي آمريکا و معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا دقايقي پيش در لوزان آغاز شد.

امروز (پنجشنبه) در دومين روز رايزني‌هاي هسته‌اي در دور جديد مذاکرات در شهر لوزان، ديدار محمدجواد ظريف و جان کري وزراي خارجه ايران و آمريکا به همراه سيد عباس عراقچي، مجيد تخت روانچي و وني شرمن معاونانشان و با حضور علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا و هلگا اشميت معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا دقايقي پيش در لوزان آغاز شد.

تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران که شب گذشته به منظور شرکت در اين دور از رايزني‌ها و در راستاي حصول راه‌حل جامع هسته‌اي وارد لوزان شد در سطح معاونان وزير خارجه با همتاي آمريکايي به گفت‌وگو نشست.

شهر لوزان هفته‌اي که گذشت نيز ميزبان اين گفت‌وگوها بود. دور قبلي مذاکرات هسته‌اي از 24 تا 29 اسفند ماه در لوزان برگزار و طرف‌هاي ذيربط بعد از مذاکرات از حصول پيشرفت‌‌ها و دسترسي به راه‌حل‌هايي در راستاي حصول راه‌حل جامع هسته‌اي خبر دادند.

اين دور از گفت‌وگوها آخرين دوز از رايزني‌ها تا قبل از پايان مارس (مدت زمان 4 ماهه براي حصول نتيجه) است.

به گزارش فارس، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان پيش از ترک تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما گفت: همواره گفته‌ايم گروه 1+ 5 به ويژه طرف غربي اين گروه بايد تصميم خود را بگيرند که آيا يک راه حل مبتني بر مذاکره مي‌خواهند يا مي‌خواهند به فشار ادامه دهند؟

وي افزود: اين دوره از مذاکرات بسيار حساس است به ويژه با توجه به اينکه به تاريخ‌هايي که از قبل براي رسيدن به چارچوب‌ها تعيين کرده بوديم نزديک شديم.
وي گفت: در دور قبل توانستيم درباره راه‌حل‌هاي مختلف براي موضوعاتي که باقي مانده از قبيل غني‌سازي، تحقيق و توسعه، فردو، رفع همه تحريم‌ها و برنامه زمان بندي و همچنين زمان اجراي اين توافق‌ها بحث کنيم و توانستيم در مواردي هم به راه حل‌ها بسيار نزديک شويم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌اي ايران همچنين عنوان کرد: احتمال اينکه در پايان هفته يا شنبه هفته آينده ساير وزراي گروه 1+5 به مذاکرات بپيوندند کاملاً وجود دارد.

ظريف گفت: اين آمادگي را داريم که به استقبال موضوعات برويم و موضوعات را با اراده سياسي که در جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به راه حل وجود دارد، حل کنيم.

وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که انتظار شما از مذاکره کنندگان گروه 1+ 5 به ويژه اعضاي غربي آن چيست؟ گفت: همواره گفته‌ايم گروه 1+ 5 به ويژه طرف غربي اين گروه بايد تصميم خود را بگيرند که آيا يک راه حل مبتني بر مذاکره مي‌خواهند يا مي‌خواهند به فشار ادامه دهند؟
ظريف افزود: اگر چه براي همه طرف‌ها کاملاً واضح شده و در صحبت‌هاي آقايان کري و اوباما کاملاً مشخص است که گفتند «نمي‌شود اين ملت را به زانو درآورد» و يا اينکه گفته‌اند «تحريم‌ها فايده‌اي نداشته و فقط موجب شده تعداد سانتريفيوژهاي ايران افزايش پيدا کند» اما هنوز اين باور را به يک برنامه عملي تبديل نکرده‌اند تا به يک نتيجه واقعي برسند که با فشار نمي‌توانند کار را به پيش ببرند.
وي گفت: آنچه لازم است گروه 1+5 و به ويژه 4 کشور غربي 1+5 به يک نتيجه قطعي برسند و اين نتيجه قطعي را در کار مذاکراتشان پيدا کنند، اين است که بايد بين توافق و فشار انتخابي صورت گيرد.
ظريف افزود: آنها روش فشار را براي 30 سال گذشته و به ويژه 7 تا 8 سال گذشته در موضوع هسته‌اي استفاده کرده‌اند و انواع فشارها را به ايران وارد کرده‌اند و تحريم‌هايي را عليه ايران در شوراي امنيت و همچنين تحريم‌هاي غيرقانوني دو جانبه را عليه ايران وضع کردند که در تاريخ روابط بين‌الملل بي‌سابقه بود، اما مشاهده کردند که اين مردم در ادامه سياست عزتمندشان پافشاري کردند لذا اگر آنها تصميم دارند به نتيجه برسند بايد ميان تحريم و فشار و يا توافق، يکي از اين دو را انتخاب کنند.