کد خبر: ۷۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۷

گفتگوی هسته ای روحانی و نخست وزیر انگلیس

رییس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (پنجشنبه) در گفت وگوی تلفنی با «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دراین گفت وگوی تلفنی به تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته ای پرداخت.

وی با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین المللی و پافشاری قطعی کشورمان بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه ای بر مذاکرات حاکم است زیرا اشتراکات ما در صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای و ضرورت لغو همه تحریم های ناعادلانه می تواند ما را به راه حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق افزود: ما باید در جهت منافع ملی و بین المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای اش متکی است، به آسانی از دست برود.

روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم ها را اساسی ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتمادآفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

روحانی همچنین بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید کرد.

رییس جمهوری در ادامه با یادآوری تجاوز نظامی صبح امروز به کشور یمن و با محکوم کردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل، اظهار داشت: کشورهای منطقه باید از هرگونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود خودداری کنند.

روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش کنیم.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهوری کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه ای هستیم و به همین جهت لندن همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل کند زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده ای، باید برای حل و فصل نهایی هرکار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفت وگو طرفین با مثبت خواندن تلاش های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید کردند.