کد خبر: ۷۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۲۶

احتمال پذیرش غنی‌سازی در فردو از سوی آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه مدعی شد که واشنگتن در حال بررسی موافقت با ادامه غنی‌سازی در سایت فردو است.

به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات بی‌نام گزارش داد که آمریکا در حال بررسی صدور مجوز غنی‌سازی در سایت فردو است.

پیش از این گفته می‌شد که کشورهای غربی به دلیل آنکه فردو در برابر حملات هوایی مقاوم است، مخالف غنی‌سازی در آن هستند. با این حال آسوشیتدپرس نوشته است که آمریکا ممکن است که با ادامه فعالیت صدها سانتریفیوژ در این سایت در ازای محدودیت بر فعالیت‌های تحقیقات و توسعه در دیگر مراکز، موافقت کند.

مقامات غربی دخیل در مذاکرات می‌گویند فعالیت ایران در فردو تحت نظارت شدید آژانس خواهد بود و در مقابل تهران فعالیت‌های خود در سایت نطنز را محدودتر خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، همچنین ایران به جای اورانیوم، به سانتریفیوژهای فعال در فردو به جای اورانیوم، موادی چون زینک، زنون یا ژرمانیوم تزریق می‌شود تا از آن‌ها ایزوتوپ لازم برای استفاده در صنعت، داروسازی و موارد علمی تهیه شود. بنا بر این گزارش، تعداد سانتریفیوژها به حدی خواهد بود که زمان گریز باز هم بیش از یک سال باشد.

یک مقام که خواسته نامش فاش نشود، در این رابطه گفته است که هدف این است که «فردو به نحوی تبدیل شود که دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم از آن استفاده نشود.»

این مقامات می‌گویند این یکی از گزینه‌هایی است که در مذاکرات در حال بررسی است. هنوز مقامات ایرانی و آمریکایی این خبر را تائید نکرده‌اند.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای از امروز در شهر لوزان سوئیس آغاز شده است. شبکه بلومبرگ امروز گزارش داد که طرفین تلاش می‌کنند تا روز یکشنبه بر سر چارچوبی شامل راهکارهای اصلی، به تفاهم برسند.