کد خبر: ۷۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
الجزیره:

پیام ظریفِ وزیر خارجه ایران به عربستان در ارتباط با یمن

الجزیره با اشاره به اینکه ایران خواهان توقف حملات علیه یمن است، گزارش داد: ایران اجازه نخواهد داد معادله سیاسی موجود در یمن تغییر کند.
الجزیره با اشاره به اینکه ایران خواهان توقف حملات علیه یمن است، گزارش داد: ایران اجازه نخواهد داد معادله سیاسی موجود در یمن تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، با توجه به سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که تقریبا عالی ترین مقام سیاسی در وزارت امور خارجه این کشور است و مسئولیت وزارت خارجه را برعهده دارد می توان گفت که این سخنان وی دربرگیرنده سه نکته است. نکته اول در سخنان وی مبتنی بر این است که ایران در این مرحله خواهان متوقف کردن این عملیات نظامی در یمن است زیرا این عملیات در وهله اول متحد راهبردی ایران را در منطقه که همان حوثی ها و انصار الله هستند هدف قرار می دهد.

ایران به این علت خواهان توقف این عملیات است که این عملیات به رهبری رقیب شماره یک ایران در منطقه که همان عربستان سعودی است انجام می شود.

نکته دیگر در این خصوص این است که ایران در عالی ترین سطح دیپلماتیک برای متوقف کردن این عملیات تلاش می کند و شاید اولین برآیند تلاش های آن واکنش چین و روسیه و چه بسا برخی از کشورهای عربی بود. رسانه های ایران در تهران از نام اولین کشور مخالف این عملیات سخن می گویند که همان کشور الجزایر است.

نکته دیگر در خصوص موضع ایران این است که تهران برای ایجاد جبهه مخالف با این ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تلاش می کند و در این خصوص در سطح بین الملل برای همراه کردن کشورهایی مانند روسیه و چین و در سطح منطقه نیز برای همراه کردن برخی کشورها سعی دارد و اعلام می کند که الجزایر اولین کشور عربی است که با این حملات اعلام مخالفت کرد.

بنابراین، می توان گفت موضع رسمی ایران بر اساس سخنان محمد جواد ظریف این است که آنچه اکنون در یمن روی می دهد نمی تواند معادله سیاسی موجود در این کشور را تغییر دهد بلکه حملات هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی سبب خونریزی در یمن خواهد شد؛ این به این معناست که ایران اجازه نمی دهد معادله سیاسی در یمن که به نفع حوثی ها و انصار الله است به معادله دیگری غیر از این تغییر کند.

در پایان می توان گفت که ایران در این مرحله در وهله اول خواهان توقف این عملیات نظامی و از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به حل و فصل سیاسی در یمن است.

در این خصوص، شاید طی ساعت های آینده برای متقاعد کردن انصارالله و حوثی ها برای حضور در پای میز مذاکره و تعامل سیاسی تلاش کند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
جهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
1
43
عربستان هم طراز با اسرلييل منفورترين رژيم هاي دنيا هستند