کد خبر: ۷۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۳

رابطه بين چاقي زنان و حافظه آن ها

  تحقيقات پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن امريکا از ارتباط مستقيم بين ميزان اضافه وزن به خصوص چاقي گلابي شکل با کاهش حافظه و مهارت‎هاي شناختي حکايت مي‌کند. نتايج اين پژوهشگران حاکي از آن است که زنان مبتلا به چاقي گلابي شکل- تجمع چربي در اطراف ناحيه لگن- در مقابل چاقي سيبي- تجمع چربي در ناحيه شکم- بيشتر از ساير گروه‌ها دچار اختلال در حافظه و فراموشي مي‌شوند.

نکته جالب در اين تحقيقات اين بود که چگونگي تاثير چاقي بر حافظه با مکان ذخيره چربي در ارتباط مستقيم است. تجمع چربي در اطراف ران‎ها و باسن تاثير منفي بيشتري بر حافظه دارد و احتمالا اين امر وابسته به نوع سلول‎هاي چربي ذخيره شده در اطراف ران نسبت به دور کمر است. نتايج اين تحقيقات تاکيد مي‌کند که نمي‎توان محل تجمع چربي را تغيير داد ولي کنترل وزن در محدوده طبيعي، از عوارض چاقي از جمله ضعف حافظه پيشگيري مي‎کند.

در يک مطالعه جديد در همين زمينه که در نشريه انجمن سالمندان امريکا به چاپ رسيده است، 8745 زن 65 تا 79 ساله يائسه مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج مطالعه نشان داد که با هر يک واحد افزايش در شاخص توده بدني يا BMI، سطح حافظه يک درجه کاهش مي‎يابد. اعتقاد دانشمندان بر آن است که چربي بدن احتمالا در تشکيل پلاک‎هاي مربوط به بيماري آلزايمر و يا مقاومت در مسير خون رساني به مغز تاثيرگذار است.
*ايسنا