کد خبر: ۷۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۲

سقوط هواپيماي حامل خبرنگاران ايراني عمدي بود

  خبرگزاري‌ها از تعمد کمک خلبان در سقوط هواپيماي جرمن‌وينگز خبر دادند. اين جمله امروز براي نخستين بار به طور رسمي توسط يک مقام دادستاني در شهر مارسي فرانسه اعلام شد.

پرواز شماره 4U9525 هواپيمايي جرمن‌وينگز وابسته به شرکت لوفت‌هانزاي آلمان که دو روز قبل از بارسلون اسپانيا به دوسلدورف پرواز مي‌کرد، در ارتفاعات آلپ در جنوب شرقي فرانسه دچار سانحه شد و تمامي 150 سرنشين آن کشته شدند.

آندرياس لوبيتس کمک خلبان 28 ساله اين پرواز اهل ايالت راين‌لند فالس در جنوب غربي آلمان در اين پرواز موقعي که سرخلبان براي دقايقي از کابين بيرون رفته بود، در کابين را قفل کرده و خود شروع به کم کردن از ارتفاع هواپيما مي‌کند. البته در جعبه سياه اين پرواز صدايي از کمک خلبان ضبط نشده و او کلمه‌اي به زبان نياورده است اما صداي نفس‌هاي آرام و شمرده وي را در حاليکه خلبان از پشت به در مي‌کوفته، قابل شنيدن است.

کارستن اشپور ،قائم مقام شرکت لوفت‌هانزا، در نشست خبري شرکت جرمن‌وينگز که از شرکت‌هاي تابعه لوفت‌هانزا است، اظهار داشت:" اين آقا در ابتدا به عنوان همراه پرواز وارد کادر ما شد؛ سپس از سال 2008 توانست به مقام کمک‌خلباني هواپيماهاي ايرباس A230 ارتقا يابد."

اشپور افزود:" اما او در تمامي امتحانات و تست‌ها قبول شد و صد درصد قابليت تبديل شدن به يک خلبان خوب را داشت. پروازهاي آزمايشي وي هم هيچگونه نقصي نداشتند."

مادر وي هم گفت:" از کودکي بزرگترين آرزوي آندرياس اين بود که خلبان شود. او با پشتکار اين هدف را دنبال کرد و به آن هم دست يافت. او از شغلش در جرمن‌وينگز راضي و خوشحال بود."

اين کمک خلبان تا قبل از پرواز اخير، سابقه 630 ساعت کار در ايرباس را داشت. اين درحالي است که او شش سال قبل دوره آموزشي خلباني خود را براي چند ماه نيمه‌کاره رها کرده بود. اما قائم مقام لوفت‌هانزا در مورد دلايل اين اقدام وي توضيحي نداد. اما گفته مي‌شود که او در آن برهه به دليل مشکلاتي تحت درمان بوده است.

دو خبرنگار ايراني که امشب قبل از بازي ايران-شيلي يک دقيقه سکوت به يادشان انجام شد در اين هواپيما بودند.

*ورزش 3