کد خبر: ۷۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۲

جنگ ديپلماتيک چين و ترکيه درباره "اويغورهاي" پناهنده در تايلند

 خانواده 17 نفره اويغور مسلمانان بازداشت شده در تايلند، در مرکز جنگ ديپلماتيک ميان ترکيه و چين قرار گرفتند و يک دادگاه تايلندي روز جمعه غيرقانوني بودن بازداشت طولاني مدت آن ها را رد کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،  هر يک از دو کشور ترکيه و چين ادعا مي کنند بازداشت شدگان اتباع اين کشورها هستند و بايد به کشورشان بازگرانده شوند. اين گروه ايغور حدود يکسال است در تايلند در بازداشت بسر مي برند.

قرار بود دادگاه جنايي بانکوک امروز در خصوص دادن مجوز به اين ايغورها به منظور سفر به ترکيه يا استرداد آنها به چين تصميم گيري کند.

تارنماي بانکوک پست اعلام کرده بود سفارت ترکيه در تايلند براي اين اويغورها رواديد صادر کرده است.

ترکيه و چين هر دو ادعا مي کنند بازداشت شدگان اتباع اين کشورها هستند و اين مناقشه با پيامدهاي بالقوه اي براي صدها ايغور که از منطقه خودمختار سين کيانگ در شمال غرب چين فرار کرده و در زندان هاي تايلند بسر مي برند، همراه است.

دادگاه تايلند روز جمعه حکم داد که اداره مهاجرت اين کشور حق بازداشت اين گروه را داشته است و براساس قانون تايلند، بازداشت بيش از هفت روز حکم دادگاه مي خواهد.

چين تاکيد دارد افراد پناهنده در تايلند که تخمين زده مي شود دستکم صدها نفر باشند از اقليت اويغور اين کشورند، اگرچه اين پناهندگان ادعا کرده اند اهل ترکيه هستند و از همکاري با مقامات چين براي ارائه هويت امتناع کردند.

بيش از 130 زن و کودک مسلمان اويغور چين آبان ماه سال گذشته از ترس تحويل به چين از پناهگاه هاي تايلند فرار کردند و وزارت امنيت انساني و توسعه اجتماعي اين کشور نسبت به دام افتادن اين اويغورها در باندهاي قاچاق انسان ابراز نگراني کرده بود.

200 مسلمانان اويغور اسفند ماه سال 1392 در نخستين اقدام در مزارع کائوچو در استان سونگخلا تايلند توسط پليس شناسايي و بازداشت شدند و اين افراد خود را تبعه ترکيه معرفي کردند.

دادگاهي در جنوب تايلند چندي پيش حدود 120 پناهجوي بزرگسال مسلمان اويغور را به دليل ورود غيرمجاز به اين کشور 120 دلار جريمه کرد. دولت تايلند زنان و کودکان را در پناهگاه ها و مردان را در بازداشتگاه ها نگهداري مي کند.

آمريکا که با چين مقابله مي کند و از اويغورها که عملياتي بر ضد چين انجام مي دهند پشتيباني مي کند، از تايلند خواسته بود از اين پناهجويان اقليت اويغور چين حمايت کرده و آن ها را اخراج نکند.

اويغورهاي سين کيانگ چين ادعا مي کنند دولت چين به صورت هدفمند آن ها را مورد تبعيض در مقابل قوم هان قرار مي دهد و دولت نيز اين گروه ها را متهم به فعاليت هاي تروريستي و تجزيه طلبي مي کند.

دولت ترکيه قصد دارد 360 اويغور فراري از چين را که از راه قاچاق خود را به تايلند رسانده اند به اين کشور منتقل کند.

پيش از اين نيز ترکيه 500 ترک اويغور را که از منطقه سين کيانگ چين گريخته بودند در شهر کايسري اسکان داده بود.
*ايرنا