کد خبر: ۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۹

قيمت نفت کاهش يافت/ بازار نفت در انتظار توافق هسته‌اي ايران

  در حالي روز گذشته قيمت جهاني نفت با حمله عربستان و هم‌پيمانانش به يمن بالا رفت که امروز با اين تحليل که تنگه باب المندب بسته نمي‌شود و يمن سهم اندکي در صادرات نفت دارد، دوباره کاهش يافت.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، امروز در بازارهاي جهاني قيمت نفت برنت با 95 سنت کاهش به بشکه‌اي 58 دلار و 24 سنت خريد و فروش شد.

نفت آمريکا هم کاهش 1 دلاري داشت و بشکه‌اي 50 دلار و 43 سنت به فروش رفت. قيمت بنزين هم با کاهش 2.82 دلار گالني 185 دلار و 35 سنت خريد و فروش شد و گازوئيل هم کاهش 3.75 دلاري را تجربه کرد.

به گزارش رويترز قيمت نفت بعد از افزايش شديدي که روز گذشته به دليل حمله هوايي عربستان و هم‌پيمانانش به يمن داشت امروز کاهش يافت. دليل اين کاهش افت نگراني‌هايي است که به اعتقاد تحليل‌گران کسري قطع صادرات نفت يمن با عرضه ذخاير موجود قابل جبران است.

گلدمن ساچز گفته است که درگيري‌ها در يمن مي‌تواند تاثير کمتري در عرضه نفت کشورها داشته باشد چراکه اين کشور سهم زيادي در صادرات ندارد.يمن روزانه حدود 145 هزار بشکه نفت صادر مي‌کند.

ديگر نگراني بازار نفت، احتمال بسته شدن تنگه باب‌المندب در اين کشور بود که روزانه 3.8 ميليون بشکه نفت از اين تنگه عبور مي‌کند اما تحليل‌گران معتقدند تانکرها مي‌توانند مسير آبي ديگري را به مقاصد خود انتخاب کنند.

روز گذشته قيمت نفت 5 درصد افزايش يافت که بيشتر اين افزايش روزانه در يک ماه بود. دليل افزايش قيمت حمله هوايي عربستان و هم‌پيمانانش به يمن بود که نگراني‌هايي را درباره قطع صادرات نفت به وجود آورد.

بيشتر نگراني اين بود که تنگه باب‌المنديب بسته شود که روزانه حدود 3.8 ميليون بشکه نفت ديگر کشورها از اين تنگه عبور مي‌کند.

جاناتان بارات رئيس سرمايه‌گذاري اداره سيدنييزآيرز درباره اينکه چگونه با وجود آشوب‌هاي منطقه‌اي قيمت نفت مي‌تواند تثبيت شود مي‌گويد در صورتي که جنگ ادامه يابد قيمت‌ها افزايش مي‌يابد اما احتمال بسته شدن تنگه باب‌المندب بعيد به نظر مي‌رسد در صورتي که تنگه باب‌المندب هم بسته شود تانکرها مي‌توانند مسير جايگزيني را اطراف آفريقا انتخاب کنند.

تحليل‌گران معتقدند که بيشترين تحولات قيمت نفت مي‌تواند از توافق هسته‌اي بين ايران با 6 کشور ديگر شکل بگيرد که در اين صورت ميزان صادرات نفت جهاني افزايش خواهد يافت.

ايران و 6 کشور جهاني هم اکنون در شهر لوزان سوئيس مذاکرات هسته‌‌اي را ادامه مي‌د هند.
يک تحليل‌گر ANZ معتقد است با وجود ذخيره 30 ميليون بشکه نفت توسط ايران روي آب‌هاي منطقه ميزان صادرات نفت مي‌تواند با سرعت بيشتري انجام شود. هر دو شرکت گلدمن و ANZ معتقدند که در صورت وجود توافق هسته‌اي احتمال افزايش افزايش صادرات و کاهش قيمت نفت قبل از نيمه دوم امسال بعيد به نظر مي‌رسد.
*فارس