کد خبر: ۷۸۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۲۰
واشنگتن فري بيکن:

گفتگوی تلفنی تند اوباما با رئیس جمهور فرانسه بر سر ایران

منابع غربی آگاه از تلاش های کاخ سفید برای فرونشاندن نگرانی ها درباره توافق هسته ای ایران گفتند، تلاش های دولت اوباما برای جلوگیری از انتقادها درباره دیپلماسی اش با ایران، شامل تهدید کشورهای شرکت کننده در این گفتگوها از جمله متحدان آمریکاست.
 واشنگتن فري بيکن نوشت: منابع غربی آگاه از تلاش های کاخ سفید برای فرونشاندن نگرانی ها درباره توافق هسته ای ایران گفتند، تلاش های دولت اوباما برای جلوگیری از انتقادها درباره دیپلماسی اش با ایران، شامل تهدید کشورهای شرکت کننده در این گفتگوها از جمله متحدان آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این منابع ، مجموعه مکالمات بین مقامات ارشد آمریکا و فرانسه از جمله اوباما و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه را رفتاری توام با زورگویی توصیف کردند.

این منابع افزودند: مخالفت بر سر موضع محتاطانه فرانسه در قبال ایران رابطه آمریکا را با پاریس تهدید می کند.

تنش بین واشنگتن و پاریس در بحبوحه ناامیدی دیگر متحدان آمریکا نظیر عربستان سعودی و اسرائیل مطرح شده است.

تحلیلگران سیاست غرب که با واشنگتن فری بیکن صحبت کرده اند از جمله افرادی که رابطه نزدیکی با نظام سیاسی فرانسه دارند از تمایل کاخ سفید برای قربانی کردن رابطه اش با پاریس در ازای دستیابی به توافق با ایران ابراز ناخرسندی کرده اند.

یک منبع در اروپا که به دیپلماسی کنونی نزدیک است، گفت آمریکا موضع سرسختانه ای را در قبال متحدانش در پاریس اتخاذ کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت:« آمریکایی ها نارضایتی خود را نسبت به رویکرد فرانسه در مطرح کردن نگرانی هایی درباره عناصر کلیدی در گفتگوهای هسته ای که کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارند بر سر آنها مصالحه کنند، بسیار تند بیان کرده اند.»

یک منبع دیگر غربی آشنا به این گفتگوها اضافه کرد، کاخ سفید ائتلاف های قدیمی را برای تحکیم توافقی پردردسر با ایران قبل از پایان ریاست جمهوری اش قربانی می کند.

این منبع افزود:« رئیس جمهور می توانست بهترین توافق را در تاریخ دیپلماسی امضا کند و لزومی نداشت ائتلاف های ما را با فرانسه، اسرائیل و عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس قربانی کند. اما او در حال از بین بردن ائتلاف های ما برای تضمین توافقی است که راه ایران را برای تولید یک بمب هموار می سازد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارنظری در این خصوص نکرد.