کد خبر: ۷۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۷

CNN: احتمال انعقاد توافق هسته اي تا سه شنبه

  پايگاه اينترنتي شبکه خبري سي ان ان آمريکا به نقل از مذاکره کنندگان از احتمال انعقاد توافق هسته اي ميان قدرت هاي جهان و جمهوري اسلامي ايران تا روز سه شنبه هفته جاري خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از CNN، اختلاف نظرهاي مهم ميان ايران و قدرت هاي بزرگ جهان بر سر برنامه هسته اي تهران که به سايت غني سازي فردو مربوط مي شود طي مذاکرات اخير به حل و فصل نزديک شده است.

بر اساس گزارش اخير اين شبکه خبري آمريکايي به نقل از يک ديپلمات بلندپايه غربي، در پيشنهادي که مطرح شده است ايران مي تواند چند صد سانتريفيوژ داشته باشد اما اين سانتريفيوژها بايد فقط در موارد تحقيقات پزشکي هسته اي استفاده شوند.

سي ان ان افزود: هرچند ايران تاکنون اين پيشنهاد را نپذيرفته است، اما همين واقعيت که تهران مي تواند سايت فردو را فعال نگه دارد امتياز بزرگي براي جمهوري اسلامي محسوب مي شود.

اين شبکه خبري آمريکايي ادامه داد: در ابتداي مذاکرات آمريکا و اسراييل تاکيد مي کردند که سايت زيرزميني فردو که در مقابل هر گونه حمله هوايي مصون است، بايد تعطيل شود اما با ادامه مذاکرات شاهد آن هستيم که اکنون سخن از تغيير کاربري اين مکان به ميان آمده است.

احتمال توافق بر سر اين مساله که يکي از مهم ترين اختلاف نظرها در مذاکرات هسته اي بود مويد خوشبيني مذاکره کنندگان بين المللي درباره رسيدن به توافق تا ضرب الاجل اين گفت و گوها است.

يک مقام بلندپايه غربي پيشتر به خبرنگاران گفته بود که راه رسيدن به توافق اکنون در افق ديد قرار گرفته و مي توانيم بگوييم که اين راه چگونه خواهد بود.

يکي ديگر از مقام هاي ارشد دولت هاي غربي حاضر در مذاکرات نيز پس از گفت و گوي چند روز قبل ميان جان کري و محمد جواد ظريف ويران خارجه آمريکا و ايران، موکدا از احتمال به نتيجه رسيدن اين مذاکرات خبر داده بود.

سي ان ان افزود: ديپلمات هاي همه طرف هاي شرکت کننده در مذاکرات هسته اي با استناد به پيشرفت هاي حاصل شده طي چند دور اخير گفت و گوها اعلام کرده بودند که معتقدند ساير مسايل مرتبط با برنامه هسته اي ايران طي روزهاي باقيمانده تا سه شنبه اين هفته حل و فصل خواهد شد.

بر اساس گزارش سي ان ان، يک ديپلمات غربي گفت: کاملا مشخص است که درجهت درست در حال حرکتيم. احساس مثبتي داريم و به نظر مي رسد آهسته آهسته به مقصدي که بايد خواهيم رسيد.

خبرگزاري رويترز نيز امروز به نقل از مسئولان مذاکره کننده در لوزان سوييس اعلام کرد که ايران و گروه 5+1 يک گام ديگر با تنظيم پيش نويس دو سه صفحه اي توافق هسته اي به حل مساله نزديک شده اند.

قدرت هاي بزرگ جهان شامل آمريکا، چين، انگليس، فرانسه و روسيه در اواسط سال 2013 مذاکره درباره برنامه صلح آميز هسته اي ايران را آغاز کردند و در نوامبر (آبان/آذر) همان سال به توافقي موقت دست يافتند.

31 مارس مصادف با 11 فروردين ماه 1394 به عنوان ضرب الاجل توافق بر سر چارچوب کلي توافق هسته اي با جمهوري اسلامي ايران تعيين شده است.

گفت و گوها ميان طرف هاي مذاکره در شهر لوزان سوييس در جريان است.
*ايرنا